Prijateljstvo pretočeno u glazbu

Lisinski subotom: Koncert u povodu 25. obljetnice umjetničkog djelovanja Klavirskog dua Wayne Marshall – Mladen Janjanin, KD Vatroslav Lisinski, 28. studenoga 2009.


  • Popularni ciklus Lisinski subotom ugostio je Klavirski duo Marshall-Janjanin u povodu 25. obljetnice umjetničkog djelovanja. Tamnoputi britanac Wayne Marshall (Oldham, 1961) i Hrvat Mladen Janjanin (Vinkovci, 1962) istodobno su studirali glazbu na Royal College of Music u Londonu. Punih trideset godina traje njihovo druženje i prijateljstvo kroz glazbu i izvan nje, a ubrzo nakon upoznavanja odlučili su zajedno svirati u klavirskom duetu. No kako je Marshall osim glasovira studirao i orgulje njihovi koncerti dopunjeni su katkada i djelima za orgulje, što pridonosi atraktivnosti njihovih nastupa.

    Prvi koncert Klavirskog dua Marshall-Janjanin održan je 1984. u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski. Punih 25 godina traje dakle njihova suradnja na koncertnim podijima diljem svijeta. Surađuju s brojnim poznatim dirigentima i orkestrima, osvajaju nagrade i priznanja te simpatije publike i kritike. Redovito nastupaju i u Hrvatskoj, pa je razumljiva njihova želja da obljetnički koncert održe upravo tamo gdje su i počeli. U toj svečanoj prigodi predsjednik Hrvatskog društva glazbenih umjetnika Prerad Detiček čestitao je umjetnicima na uspješnom dosadašnjem radu i uručio im Plaketu Društva uz obrazloženje i sa željom da nastave tako još idućih 25 godina.

    Mladen JanjaninProgram obljetničkog koncerta pružio je presjek njihova umjetničkog djelovanja tijekom proteklih 25 godina. Predstavili su naime sve načine zajedničkog sviranja – na klaviru četveroručno, na dva klavira, na klaviru i orguljama te na dva klavira uz orkestar. Bio je to Komorni orkestar Zagrebačke filharmonije s najboljim glazbenicima na čelu s umjetničkim voditeljem i koncertnim majstorom Orestom Shourgotom. Glazbenici su svirali u stojećem stavu, što je pridonijelo ozbiljnosti i sabranosti njihova nastupa.

    Na početku programa izveden je trodjelni virtuozni triptih U crnom i bijelom za dva klavira Claudea Debussyja. To djelo iz kasnijeg skladateljeva opusa programskog je sadržaja s biografskim elementima i bio je lijepi uvod u nastavak večeri sa zanimljivim Koncertom za klavir i orgulje (1951) uglednog belgijskog orguljaša Flora Peetersa. U tom klavirskom koncertu skladatelj je umjesto orkestra upotrijebio orgulje, sjedinivši oba instrumenta u profinjenom, apartnom i transparentnom kompozicijskom slogu.

    Wayne Marshall, foto: askonasholt.co.ukU drugom dijelu koncerta izvedena je popularna Suita Dolly za klavir četveroručno Gabriela Fauréa posvećena prijateljičinoj kćerkici, koju su zbog njene sitne građe zvali Lutkica (Dolly). Niz ljupkih portreta nosi opisne naslove Uspavanka, Mijau, Dollin vrt, Kittin valcer, Nježnost i Španjolski korak. Iako je i ta izvedba bila na visokoj razini, vrhunac večeri bio je 10. koncert u Es-duru za dva klavira i orkestar KV 365 Wolfganga Amadeusa Mozarta, koji su umjetnici svirali prvi put. U tom virtuoznom djelu dijalog između dva klavira i njihovo nadmetanje s drvenim puhačima nadmoćni su i efektni te su solisti došli do punog izražaja uz primjernu suradnju spomenutog Komornog orkestra Zagrebačke filharmonije.

    Iako su Wayne Marshall i Mladen Janjanin stvorili uspješne karijere (Marshall je trenutno prvi gost dirigent Simfonijskog orkestra na Malti, a intenzivno se bavi i jazzom, dok je Janjanin profesor i dekan Muzičke akademije u Zagrebu), velike udaljenosti njihovih prebivališta nisu prepreka intenzivnom i redovitom druženju i suradnji. Svake godine održavaju pet ili šest zajedničkih koncerata i objavljuju CD-ove, najčešće sa živim snimkama svojih nastupa, koji osim standardnih djela za klavirski duo sadrže i vrijedne rijetkosti. Marshall i Janjanin muziciraju na visokoj tehničkoj razini, odlično se razumiju i savršeno usklađuju svoje talente i muzikalnost. Međusobno se osluškuju te sviraju opušteno, radosno i temperamentno, a to su dokazali i u dva efektna dodatka zabavne domene (Čaj za dvoje i Can can).

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 30. studenoga 2009.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike