U Rijeci na plaži

Glazbeni program 7. RIječkih ljetnih noći

  • Otvaranje Riječkih ljetnih noći 2010.
    U organizaciji riječkog HNK Ivana pl. Zajca, Grada Rijeke i Turističke zajednice Grada Rijeke od 29. lipnja do 24. srpnja odvijao se program 7. Riječkih ljetnih noći. Taj popularni i dobro prihvaćeni Festival tijekom svoga trajanja znatno mjenja život i ritam grada, obogaćuje kulturna zbivanja i privlači domaću publiku i goste. Ove su se godine Ljetne noći održale pod motom Odaberi svoju zvijezdu. Na već postojećim i novootvorenim lokacijama grada prikazano je ukupno 28 dramskih, glazbenih, književnih te filmskih predstava i događanja za koje je vladao veliki interes posjetitelja.

    Nepovoljna gospodarska kretanja odrazila su se na budžet Noći, te za razliku od predhodnih na spektakularnom svečanom otvaranju nisu sudjelovala neka od svjetski poznatih imena estrade. Program je bio nešto skromniji, a u njegovu su ostvarenje sudjelovala poglavito riječke izvedbene snage.

    Na pontonu na putničkom terminalu održana je ceremonija svečanog otvaranja manifestacije. Solistima, zborom i orkestrom riječke Opere te članovima Baleta ravnala je Nada Matošević, a u redateljskoj viziji Ozrena Prohića, u središnjem dijelu vizualnog i zvučnog spektakla, dramatski izražajno i efektno izvedena je Oda radosti, četvrti stavak 9. simfonije u d molu Ludwiga van Beethovena.

    7. Riječke ljetne noći: Pietro Mascagni, Cavelleria Rusticana, dir. Nada Matošević, red. Ozren ProhićNa trgu Grivica u autentičnom ambijentu ispred katedrale sv. Vida, uprizorena je veristička opera jednočinka Cavallerija rusticana Pietra Mascagnija. Orkestrom i pojačanim zborom riječke Opere dirigirala je Nada Matošević, a režiju potpisuje Ozren Prohić. Premda operna solistica Kristina Kolar više naginje mezzosopranskom fahu, snažnim glasom i velikog opsega naslovnu sopransku ulogu Santuzze glasovno i scenski ostvarila je vrlo sugestivno i dojmljivo. Ostale glavne uloge tumačili su tenor Davor Lešić, altistica Anđelka Rušin, bariton Robert Kolar i mezzosopranistica Helena Lucić, koji su svi pružili cjelovite i upečatljive kreacije, te riječka izvedba Cavallerije predstavlja visok domet naše suvremene operne reprodukcije. U novootkrivenom prostoru plaže nekadašnjeg hotela Park na području Pećina, na pozornici u neposrednoj blizini mora, održani su koncerti ozbiljne glazbe. Pod nazivom Četiri godišnja doba ugledni Hrvatski komorni orkestar s dirigentom Borjanom Canevim uz sudjelovanje sjajnog riječkog solista, violinista Marca Grazianija te vrsnog pulskog čelista Stjepana Hausera pružili su divne zvukovne trenutke glazbenih epoha baroka i klasike. U maestralnoj interpretaciji čuli smo Vivaldijeva Četiri godišnja doba te virtuozno tumačen Koncert za violončelo i orkestar u C duru Josepha Haydna.

    U istom je atraktivnom prostoru koncertnu večer pod nazivom San ljetne noći priredila Riječka filharmonija. Pod jasnim vodstvom Igora Vlajnića s mnogo brija i tempa, na početku je izvedena uvertira operi Semiramida Gioachina Rossinija. Potom je čelist Petar Kovačić s mnogo tehničke perfekcije, glazbeno dotjerano i stilski saživljeno interpretirao Varijacije na rokoko temu op. 33 Petra Iljiča Čajkovskog. Za kraj odabrana je zanimljiva suita San ljetne noći Felixa Mendelssohn-Bartholdyja skladana za istoimenu komediju Williama Shakespeara. Uvertiru te orkestralne stavke Scherzo, Intermezzo, Notturno, Ples klaunova i Svadbeni marš, Igor Vlajnić sa discipliniranim orkestrom interpretirao je lijepo odabranim tempima, neusiljenošću, dinamički skladno i dobro kontrolirajući sve instrumentalne grupe te pružio doživljenu izvedbu u kojoj je s posebnim oduševljenjem ispraćen Svadbeni marš. U ljepoti prirodnog ambijenta nekadašnjeg hotela Park, na posljednjem koncertu Izgubljene pjesme predstavila su se dva svjetska glazbenika, violinist Stefan Milenković i gitarist Edin Karamazov. Interpretirali su raritetan i osebujan program koji nije bio odviše blizak većini prisutnih slušatelja, satkan od djela Béle Bartóka, Terryja Rileyja, Ravija Shankara i Astora Piazzolle. Valja istaknuti da je u pojedinačnoj instrumentalnoj perfekciji umjetnika i njihovoj zajedničkoj ekspresionističkoj i maksimalno angažiranoj interpretaciji, ostvarena umjetnički vrijedna kreacija, što je posebno naglašeno u pojedninim stavcima Bartoka i Piazzolle.
    Stefan Milenkovich i Edin Karamazov, foto: www.dubrovnik-festival.hr
    Posljednjih godina uprizorenje Puccinijeve opere Tosca na trima riječkim povijesnim lokacijama (Kapucinska crkva, Atrij Guvernerove palače/Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka i Trsatska gradina) bilo je izvanredno prihvaćeno i na putu da postane znak prepoznatljivosti i tradicije ove riječke ljetne manifestacije. Otkazivanje izvede Tosce u zadnji trenutak zbog visoke najamnine koju je tražio Pomorski i povijesni muzej svakako je predstavljao prazninu u glazbenom segmentu Festivala. Glazbeni dio Festivala zaokružen je zapaženim nastupom solista i zbora Riječke Opere održanom u Katedrali sv. Vida. Pod ravnanjem Igora Vlajnića izvedene su samostalne duhovne skladbe te ulomci iz opera i oratorija Adalberta Markovića, Georga Friedricha Handela, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giuseppea Verdija, Pietra Mascagnija, Krste Odaka i drugih. Snažno je zazvučala Misa Criolla argentinskog skladatelja Ariela Ramireza skladana u duhu tradicijskog folklornog izričaja, čime se zbor potvrdio kao vitalni vokalni ansambl velikih glasovnih i tehničkih mogućnosti. Uz moćno zvukovlje Aleluje iz Handelova oratorija Mesija završen je nastup zbora riječke Opere, ispraćen ovacijama posjetitelja koji su ispunili taj akustičan sakralni riječki prostor.

    Sedme Riječke ljetne noći zaokružene su efektnim glazbenoscenskim spektaklom Bal na vodi na bazenima Kantride. Unatoč recesiji ovaj je ljetni Festival i ove godine ispunio svoju zadaću te raznovrsnim programima obogatio kulturna zbivanja u turističko tranzitnoj Rijeci.

    © Ramiro Palmić, KULISA.eu, 31. kolovoza 2010.

Piše:

Ramiro
Palmić

kritike