Vrhunski i bez dirigenta

5. Zagrebački međunarodni festival komorne glazbe Zagreb kom 5, 12. – 16. listopada 2010.

  • Hrvatski glazbeni zavod, arhivska fotografija iz 2009., www.zagreb-festival.com
    U Hrvatskom glazbenom zavodu je od 12. do 16. listopada održan 5. Zagrebački međunarodni festival komorne glazbe. Svoj mali jubilej taj iznimni Festival pod umjetničkim vodstvom Susanne Yoko Henkel i njezinog supruga izvršnog direktora Dalija Despota proslavio je nizom od šest tematskih koncerata u kojima je uz već poznate glazbenike sudjelovalo i nekoliko novih, a prvi put je bio pozvan i jedan komorni orkestar koji je u suradnji s raznim solistima izveo djela Haydna, Mozarta i Mendelssohna – na komorni način, bez dirigenta. Tijekom proteklih pet godina Festival se nametnuo visokom izvedbenom razinom vrhunskih glazbenika iz raznih zemalja i izborom programa koji uz standardna repertoarna djela svjetske komorne literature predstavlja i prave rijetkosti. 

    Publika u velikom broju hrli na te iznimne koncerte, privučena na ulazu u zgradu posebnim osvjetljenjem i dekorom, kako bi se već na prvom koraku dalo do znanja da se tu događa nešto posebno, u ozračju prave festivalske atmosfere. A umjetnički doživljaj upotpunjen je u pauzi koncerta i nakon njega – mogućnošću za osvježenje nepca uz razmjenu dojmova. Tako je bilo i na samom otvorenju kada je u programu Haydn & Mozart uz izvrsni Litvanski komorni orkestar nastupila agilna domaćica Susanna Yoko Henkel, aktivna solistica i odnedavno profesorica na Sveučilištu za glazbu i ples u Kölnu.
    Susanna Yoko Henkel
    Prvo je u društvu s pijanisticom Laumom Skride iz Rige (Latvija) izvela Dvostruki koncert za violinu, glasovir i orkestar u F-duru Josepha Haydna, a zatim Simfoniju concertante za violinu, violu i orkestar u Es-duru KV 304 Wolfganga Amadeusa Mozarta. U potonjem djelu sudjelovao je izvrstan ukrajinski umjetnik Maxim Rysanov, "jedan od najboljih i najkarizmatičnijih violista današnjice". Rysanov živi u Londonu, a kako se bavi i dirigiranjem, ovom prigodom se na mjestima kad ne svira okrenuo prema orkestru i nenametljivo, ali autoritativno davao gudalom znakovite impulse orkestru, što je pridonijelo izvrsnoj interpretaciji u cjelini.

    Dok se spomenuta djela rijetko izvode, Koncert za violončelo i orkestar u C-duru, Hob. VIIb: 1 Josepha Haydna vrlo je popularan, a čuli smo ga na početku večeri u sjajnoj izvedbi violončelistice Jing Zhao, rođene u Pekingu, gdje je i počela studij glazbe, a nastavila usavršavanje u Tokiju i Berlinu. Umjetnica je oduševila ljepotom i intenzitetom tona velikog dinamičkog raspona, izražajnom i pijevnom vođenju melodijskih linija, besprijekornom virtuoznošću, a napose muzikalnošću i sigurnošću kojom je sugestivno surađivala sa savršeno uigranim orkestrom lijepog, punog i kompaktnog tona.
    Litvanski komorni orkestar
    Festival Zagreb kom 5 nastavljen je programom Mendelssohn & Schumann s Mendelssohnovim Koncertom za violinu i gudački orkestar u d-molu sa solisticom Susannom Yoko Henkel i skladateljevim Dvostrukim koncertom za violinu, glasovir i orkestar u d-molu, ponovno u suradnji s Laumom Skride i Litvanskim komornim orkestrom, a predstavljen je i Glasovirski kvintet u Es-duru, op. 44 Roberta Schumanna u kojem je uz već spomenute umjetnike nastupio i violinist Michael Barenboim.

    Jedan koncert pripao je i suvremenoj glazbi pod naslovom Contemporary Music Lounge. Tu su u posebno salonski uređenoj dvorani s podijem u sredini, okruženim sa svih strana publikom izvedena djela Pierra Bouleza (Anthems I za violinu solo), Rodiona Ščedrina (Tri vedra komada za violinu, violončelo i glasovir), Györgyja Kurtaga (Jelek za violu solo), Menachema Wiesenberga (Monodijalog za violu solo), Friedera Meschwitza (Životinjske molitve za naratora i glasovir) Ive Josipovića (Canzonetta za violinu i glasovir) i Esa-Pekke Salonena (Knock, Breathe, Shine, za violončelo solo). Uz već spomenute umjetnike pojavili su se violisti Tomoko Akasaka i Guy Ben-Ziony, violinist Stefan Milenković violončelist Jakob Koranyi i narator Krešimir Mikić.
    Lauma Skride
    U istom ambijentu održan je i Koncert u suradnji sa zakladom Glazba i mladež (Musik und jugend) nazvan The Next Generation. U međunarodnoj skupini od pet glazbenika iz Njemačke, Švicarske, Austrije i Srbije bila je i flautistica Latica Cameron iz Hrvatske, a izvedena su djela Felixa Mendelssohna Bartholdyja (Glasovirski trio u d-molu, op. 49), Wolfganga Amadeusa Mozarta (Kvartet za flautu, violinu, violu i violončelo u D-duru, KV 285) i Roberta Schumanna (Glasovirski kvartet u Es-duru, op. 47).

    Češko-mađarska rapsodija (Bohemian-Hungarian Rhapsody) predstavila je djela Bohuslava Martinua (Duo za violinu i violončelo br. 2) Ernöa Dohnányija (Serenada za gudački trio u C-duru, op. 10) i Antonina Dvořáka (Glasovirski kvintet br. 2 u A-duru, op. 81), a za kraj Volite li Brahmsa? (Aimez-vous Brahms?). Izveden je Glasovirski kvintet u f-molu, op. 34 i Glasovirski kvartet br.1, u g-molu, op. 25. Još jedan novi interpret, pijanist Pavel Gililov, pridružio se redom vrsnim umjetnicima ljubiteljima komorne glazbe koji su se po peti put okupili u Zagrebu na poziv domaćice Susanne Yoko Henkel u prijateljskom okruženju sa željom da pripreme ekskluzivne programe komorne glazbe i razvesele sebe i publiku.

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 18. listopada 2010.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike