Orguljaši čestitali rođendan svom uzoru

Koncert Orgulje – kraljica instrumenata, KD Vatroslav Lisinski, 21. prosinca 2010.

  • Ljerka Očić, Marija Kuhar Šoša, Valentina FIjačko, Pavao Mašić, Mario Penzar, Ante Knešaurek, Alen Kopunović Legetin na završetku koncerta
    Potvrdilo se da je riječ o kraljici instrumenata. Na napokon obnovljenim orguljama dvorane Lisinski koje je, tek što su bile ponovo spremne da se pokažu u punom sjaju, oštetio požar. No sve se pomalo sredilo i orgulje dvorane Lisinski i tvrtka Heferer koja o njima brine, baš kao i mnogim instrumentima diljem Hrvatske, dali su dobar poticaj da se u dvorani priredi i svečani koncert ususret Božiću koji je i otvoren Božićnom improvizacijom Ante Knešaureka kojom se s puno zamaha posvetio Alen Kopunović Legetin, stalni orguljaš požeške katedrale i dobri duh tamošnjeg glazbenog života. No još značajnije je da je koncert imao još jednu važnu posvetu – Anđelku Klobučaru ususret njegovu osamdesetom rođendanu, posvetu sjajnom skladatelju i orguljašu koji je zacijelo dugogodišnjim aktivnim i bujnim majstorstvom na orguljama, bio uzorom mlađim generacijama. Tako su Alen Kopunović Legetin, Ante Knešaurek, Pavao Mašić, Mario Penzar i Ljerka Očić kojima su pridružile sopranistica Marija Kuhar Šoša i Valentina Fijačko, majstoru Klobučaru (Zagreb 1931) čestitali nadolazeći rođendan.

    Svi oni već imaju zapaženu i ukrasnu umjetničku biografiju. To su iskazali svojim nemalim orguljaškim umijećem na ekstenzivnom koncertu koji je potrajao dva i po sata s izborom vrlo raznolikog repertoara prema osobnim afinitetima, zbirom djela koje nije povezivala neka zajednička provodna misao ili zamišljena dramaturgija. Nizala se orguljska literatura malo 20. stoljeća, malo sasvim suvremena, nezaobilazni Bach kao i Lizstova Fantazija i fuga na temu B-A-C-H, S. 529 u pažljivoj izvedbi Ljerke Očić. Orguljaši su predstavili razna stilska razdoblja, skoknulo se i do Verdijeva Otella Desdemoninom molitvom Ave Maria u nepogrešivoj izvedbi Valentine Fijačko. Zastupljena je bila i improvizacija, danas zanemareno majstorstvo svakog ozbiljnog orguljaša u povijesti kojom se sustavno bavi orguljaš i kompozitor Ante Knešaurek. Dakako njegova je Improvizacija bila na temu Anđelko, dok je iz slavljenikova velikog opusa Pavao Mašić napravio izbor iz Pjesama stvorova. No sasvim iznenađujuće za povod koncertu i predbožićno vrijeme bio je Pie Jesu, iz Requiema Andrewa Lloyda Webbera. U najmanju ruku čudan izbor mrvicu je prikrio sklad pijeva Marije Kuhar Šoša i Valentine Fijačko
    Orgulje KD Vatroslav Lisinski na koncertu 21. prosinca 2010.
    Ipak na kraju duge večeri treba reći da orguljaška scena u Hrvatskoj ima svoje predstavnike koji se javljaju i u mlađim generacijama, predstavnike s kojima se može dičiti i izvan lokalnih granica što je itekako prepoznato, premda orguljaši na stanovit način samozatajni umjetnici sa svojih crkvenih korova, nisu neke zvijezde u današnjem smislu. Tu je Legetin s kojim se Požega može podičiti jer zacijelo drži sredinu na zavidnoj razini glazbenog života, tu je i dvojac Knešaurek i Mašić angažiran na sve strane. Mašić je i aktivni čembalist, a Knšaurek uspješno množi i svoj skladateljski opus, obojica su predavači na Muzičkoj akademiji, a njihov ciklus izvedbi cjelokupnog Bachova orguljskog opusa, tristotinjak djela, koji se odvija u Bazilici Srca Isusova postao je kultno okupljalište onih koji bez Bacha ne mogu kao i novopridošlih koji ga s divljenjem otkrivaju. Tu je uvijek je pouzdano i provjereno iskustvo i sigurnost Maria Penzara, a damski se njima pridružuje i neumorna Ljerka Očić, aktivna i kao pedagoginja te organizatorica serije koncerata Iz salona Očić kao i orguljaškog natjecanja Franjo Dugan.

    © Maja Stanetti, KULISA.eu, 23. prosinca 2010.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike