Mjesto dobrih starih navada

Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Ivo Tijardović, Mala Floramye, dir. Mladen Tutavac, red. Nina Kleflin

  • Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Ivo Tijardović, Mala Floramye, dir. Mladen Tutavac, red. Nina Kleflin
    Mala Floramye
    , opereta Ive Tijardovića izvedena je premijerno u Osijeku 21. siječnja nakon punih 27 godina stanke, iako se radi o repertoarnom djelu osječkog HNK koje je uspješno postavljano više puta još od davne 1939. Domaća publika sklona opereti i ovoga je puta oduševljeno prihvatila još jedan uradak popularnog žanra koji je značajno obilježio poslijeratni operni repertoar HNK u Osijeku. U glavnim ulogama uz zbor, orkestar i plesnu skupinu HNK u Osijeku nastupili su Sanja Toth (alternacija Vesna Baljak) kao Floramye, Tvrtko Stipić (Ladislav Vrgoč) u ulozi Mirka te Nenad Tudaković (Ljubo Zečević) kao Šjor Bepo Pegula. Predstavu je obilježila i suradnja s HNK u Splitu koji je ustupio kostime za osječko uprizorenje.

    Osječki operni ansambl u cijelosti je odgovorio stilskim izazovima popularne operete zahvaljujući prije svega režiji Nine Kleflin koja je mediteranski šarm staroga Splita nametnula kao stvarni akcijski impuls pjevačima. Pokrenuti na takav način, ispričali su romantičnu ljubavnu priču u kakvu i danas rado vjerujemo ili barem poželimo da nam je netko s vremena na vrijeme ispriča. Čak je ni ratna događanja nisu mogla zaustaviti, možda tek nakratko usporiti. Osobito se izdvaja prpošna, razigrana, gotovo bajkovita scena karnevala u prvom činu iz koje kao da se razlio optimizam i na ratnu bolnicu drugoga čina, da bi kulminirao happy endom u završnici operete. Dramski tijek je bio protočan i razumljiv unatoč zatvorenim numerama Tijardovićeve partiture, zastajkujući tek mjestimice u govornim dijelovima prvoga čina.
    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Ivo Tijardović, Mala Floramye, dir. Mladen Tutavac, red. Nina Kleflin
    Druga važna karakteristika nove Floramye u Osijeku je i novi, poboljšani zvuk orkestra koji je konačno zvučao uigrano i dotjerano, a dionice kvalitativno ujednačene. Orkestar je tijekom cijele predstave odlično reagirao na poticaje dirigenta Mladena Tutavca, dok su solo dijelovi violine i drvenih puhača bili stvarni kvalitetni motivski korespondenti vokalnom sloju. Orkestralni dio partiture u cijelosti je ostvario operetni karakter i stil. Stare boljke opet su pokazali zboristi: ispadanje iz tempa i nerazumljiv izgovor, ali i blagi napredak zamjetan u kvalitetnijoj i homogenijoj zvučnoj kvaliteti dionica. Dobro uigrane scene karnevala i bolničke zabave svjedoče da bi osječki operni zbor mogao izvježbati i zahtjevnije partiture, dotjerati dionice i učiniti ih pravim zborskim dionicama, a ne skupinom različitih pojedinačnih ženskih i muških glasova koji se trude pjevati zajedno i loviti orkestar u bržim tempima.

    Sliku staroga grada kao mjesta u kojemu još vladaju dobre stare navade kao što je veseli karneval, ljubavne romance opjevane u portunima, noćni izleti mladih u kaićima uz dobro poznati splitski dišpet začin, scenografski je zanimljivo osmislio Osman Arslanagić. Originalnu kostimografiju Rute Knežević za osječko uprizorenje prilagodila je Marija Šarić Ban. Kostimi doslovce izražavaju karakter svakog pojedinog lika te dopunjuju priču snažnim kolorističkim kontrastima. Jezičnu sliku splitske varoši odradila je lektorica Senka Bulić, a svjetlosnim efektima scenu je dodatno oživio i dao joj starinski mediteranski ugođaj Aleksandar Mondecar.
    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Ivo Tijardović, Mala Floramye, dir. Mladen Tutavac, red. Nina Kleflin
    Prva reprizna predstava 22. siječnja izvela je na scenu Vesnu Baljak koja je ulogu Floramye ostvarila glumački izražajno pokazavši pri tom vjerno preobražaj lika splitske ljepotice od vrckave lakomislene kraljice karnevala, sjetom i ozbiljnošću prožete bolničarke Suzette, pa sve do emocionalno zrele žene u trećem činu. Topao sopran uz lijepu frazu došao je posebno do izražaja u poznatoj ariji Floramye u 2. činu te u svim skupnim pjevačkim nastupima. U nižem registru arioso dijelova postojali su dikcijske problemi te mjestimice nepotrebno povećan tremolom u arijama. Orkestar je prečesto dinamički prekrivao pjevačicu, tako da su se dijelovi teksta jednostavno izgubili.

    Ladislav Vrgoč u ulozi Mirka ostvario je ulogu pjevački kvalitativno ujednačeno, što se i moglo pretpostaviti s obzirom na njegov stalni angažman u glavnim ulogama repertoarnih opera osječkog kazališta. Izražajnošću se istaknula nastupna arija Mirka dok je glumački lik ostao u sjeni, kao da pjevaču uloga nije pružila dovoljno poticaja za snažnije i uživljenije tumačenje.
    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Ivo Tijardović, Mala Floramye, dir. Mladen Tutavac, red. Nina Kleflin
    U donhuanovskoj ulozi šjor Bepa Pegule nastupio je Ljubo Zečević čija je uloga kulminirala u drugom činu i to isključivo u govornim dijelovima. Svojim glumačkim nastupom akcelerirao je uz Ljiljanu Čokljat radnju čitavog drugoga čina, ali u pjevačkim nastupima bilo je mjestimice i velikih problema: početni, često nekontrolirani zapjevi, nerazumljiva dikcija, ali i intonacijski problemi i nesigurnosti. Posljednji je problem ugrozio tercet u prvom činu s Vlahom Ljutićem u ulozi šjor Fila i Robertom Adamčekom kao šjor Danom. Ljutić i Adamček su pak svoje uloge žanrovski odlično protumačili i pokazali kako za kvalitetnog pjevača nema manje uloge. Sopranistice Iskra Stanojević u ulozi Marice, kao i Danijela Božićević u ulozi Tonkice zaokružile su svojim ljupkim i prpošnim ulogama soubretskog tipa nostalgičnu sliku gradske razbibrige, površnog druženja i dokolice. Mlađi dio pjevačkog ansambla ulio je tako svježu i kreativnu energiju predstavi. Interpretativno redovito dosljedan ulozi i ovoga puta bio je Predrag Stojić u ulozi Marinka, kao i Blaženka Targuš u ulozi Šjore Petronile.

    Posebno se atraktivnošću glume istaknula Ljiljana Čokljat u ulozi glavne bolničarke Miss Eveline Beauty-Flower. Nesumnjivo snažnim glumačkim talentom kao stvorenim upravo za ovakve uloge, pjevačica je podigla emocionalnu razinu predstave u drugom činu potvrdivši ujedno i pjevačke kvalitete.
    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Ivo Tijardović, Mala Floramye, dir. Mladen Tutavac, red. Nina Kleflin
    Odlična koreografija Dinka Bogdanića pokrenula je plesnu skupinu kazališta na nov način iskoristivši maksimalno njihove mogućnosti koje su u velikoj mjeri pridonijele ukupnom dojmu večeri: konačno djelo po mjeri domaćeg opernog ansambla!

    Dirigent Mladen Tutavac i redateljica Nina Kleflin postavili su vjerodostojnu glazbeno-scensku sliku života kakvu je, vjerujemo, skladatelj i želio zabilježiti. Split poput brenda danas tretira svoju Floramy, a Osijek ju je rado prihvatio i ovoga puta. Dokazali su to na kraju predstave opetovani pozivi oduševljene publike koja je ansambl željela nagraditi pljeskom i ovacijama. Dopadljive melodije, zavodljiva orkestracija i harmonija u maniru popularnih bečkih opereta uz istaknuti prizvuk klapskog pjevanja – siguran su put do srca i osječke publike. Mala Floramye bila je i ostala jedna od najpopularnijih repertoarnih opereta HNK u Osijeku.

    © Sunčana Bašić, KULISA.eu, 25. siječnja 2011.

Piše:

Sunčana
Bašić

kritike