Valcer i violinski koncert proveli su se carski

Cantus Ansambl: Kaiser Cantus, dir. Berislav Šipuš, solisti: Martin Draušnik, violina; Martina Gojčeta Silić, mezzosopran, KD Vatroslav Lisinski, Zagreb, 31. siječnja 2011.

  • Cantus ansambl i dirigent Berislav Šipuš, foto: www.mbz.hr

    Na kraju večeri moglo se zaključiti da su se jedan valcer, jedan violinski koncert i skladba zagonetna naslova Ten Hotti proveli carski praćeni više nego srdačnim pljeskom publike koja izvođače nije prestajala opetovano zvati na poklon. Zahvaljujući umješnosti organizatora slušatelja je bilo više od uobičajena skromnog broja znatiželjnika i privrženika glazbe 20. i 21. stoljeća, a taj broj nije ponos i dika grada čiji Muzički Biennale Zagreb u travnju 26. izdanjem festivala slavi pedeseti rođendan. Naime, na koncert Cantus ansambla u njihovu ciklusu u maloj dvorani Lisinskog stigli su i đaci dviju gimnazija. I činilo se da im ta školska koncertna obveza s programom nazvanim Kaiser Cantus nije nimalo teško pala. Dapače. Izostao je uobičajeni žamor, dopisivanje mobitelima... Stigla je nova publika za novo doba koje prihvaća bez predrasuda, suočena s novim iskustvom čak sa stanovitim oduševljenjem.

    Cijela je večer dobila ime po uvodnom Kaiser-Walzeru kralja valcera Johanna Straussa mlađeg čija se drukčija slika ogleda u obradi Arnolda Schönberga u doba kada je skladatelj u društvu s Webernom i Bergom – u prošlostoljetnim previranjima glazbe kojima su kumovali kao pripadnici Druge bečke škole – kroz poznate lake note u novom ruhu uz najviše profesionalne standarde nastojao pridobiti publiku za suvremena skladateljska ostvarenja. Vrlo su male ili gotovo nikakve intervencije u poznati tijek Straussova valcera osim diskretnog ubacivanja teme iz Haydnova kvarteta, današnje njemačke himne. No duhovito, a katkad i karikaturalno Schönberg Carski valcer mrvi dijeleći komadiće među članove instrumentalnog sastava i sjedinjujući flautu, klarinet, gudački kvartet i klavir u valcer čiji je pokret i čas zgusnut i čas razlomljen poput slike u iskrivljenom zrcalu. Sve je to bio pravi izazov, a i zarazno veselje izvedbe članova Cantus ansambla.

    Martina Gojčeta Silić, foto: www.youtube.comTan Hetti za deset instrumenata pojavljuje se 2002., a godinu dana poslije i Tin Hatti. Berislav Šipuš krenuo je u ciklus skladbi zagonetnih naslova u kojima se mijenjaju samoglasnici i njihov raspored, a tajno značenje naslova i obrata samoglasnika namjerava otkriti po završetku ciklusa. Dulje se čekalo na najnoviji Ten Hotti za mezzosopran, violinu, violu, violončelo, kontrabas, flautu, klarinet i rog nastalom na narudžbu festivala za suvremenu glazbu Sounds New i praizvedenom lani u Canterburyju. Svirači i pjevačica zajedno s dirigentom u malom zabavnom glazbenom igrokazu Ten Hotti ponekad imaju sasvim neočekivano drukčije uloge – pjevačica na početku nijemo samo glumi pjevanje, violist se raspjeva u ljubavnoj sceni, a i ostali znaju zapjevati... Jedina riječ koja se razaznaje je ljubav, a može i još ponešto, ako imate mašte. Malo glazbenog teatra godi izvođačima s osobitim doprinosom Martine Gojčete Silić, uživanciji solo pjevanja violista i s namrštenim dirigentom, trećim članom ljubavnog trokuta.

    Najveći je solistički zalogaj povjeren mladom, nagrađivanom violinistu Martinu Draušniku u Koncertu za violinu i orkestar Györgyja Ligetija nastalog početkom devedesetih godina. Riječ je bila o vjerojatno prvoj izvedbi u nas. Polusatni Koncert vodi kroz gustu i slojevitu fakturu raznorodnog karaktera pet stavaka u nestvarnom treperenju početka, u pjevnosti arije, dodirivanju folklornih obrazaca, korala, u mračnoj passacagli, kovitlacima uspinjućeg ansambla i solista na kraju. Doista se Martinu Draušniku i pažljivom ansamblu mogao povjeriti tako složen zadatak odrađen krajnjom ozbiljnošću i dramatičnošću izraza u otkrivanju tajni zapletene mreže majstorova koncertnog djela iz kasnoga, na neki način rezimirajućeg razdoblja njegova stvaranja kojemu ne nedostaju iskričava iznenađenja.

    © Maja Stanetti, KULISA.eu, 2. veljače 2010.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike