Mladost glazbene Europe

Orkestar mladih Europske Unije, dir. Claus Peter Flor, KD Vatroslav Lisinski, Zagreb, 5. travnja 2011.

  • European Union Youth Orchestra, foto: © Tomasz Ogrodowczyk, www.euyo.org.uk

    U sklopu proljetne turneje, koja obuhvaća deset koncerata u Poljskoj, Mađarskoj, Hrvatskoj, Srbiji, Italiji i Švicarskoj, European Union Youth Orchestra (EUYO) nastupio je i u Zagrebu u organizaciji Hrvatske glazbene mladeži. Pod ravnanjem njemačkog dirigenta međunarodne karijere maestra Clausa Petera Flora (Leipzig, 1953) gosti su izveli reprezentativna djela Karola Szymanowskog, Franza Liszta i Richarda Wagnera potvrdivši ugled jednog od najboljih svjetskih orkestara. Naime, duga tradicija, 35 godina djelovanja pod vodstvom najuglednijih svjetskih dirigenata, urodila je plodom. Prvi umjetnički voditelj i prvi predsjednik orkestra bio je Claudio Abbado, koji je u suradnji sa Sirom Edwardom Heathom pomogao pri osnivanju orkestra kao institucije koja odgovara svjetskim standardima. Abbada je nakon osamnaest godina naslijedio Sir Bernard Haiting, a 2000. tu dužnost preuzima Vladimir Ashkenazy, sadašnji predsjednik orkestra.

    Orkestrom su ravnali i drugi veliki gosti-dirigenti: Daniel Barenboim, Leonard Bernstein, Sir Colin Davis, Carlo Maria Giulini, Herbert von Karajan, Mstislav Rostropovich i Sir Georg Solti. Treba spomenuti i značajne soliste koji su radili s orkestrom: Martha Argerich, Barbara Hendricks, Nigel Kennedy, Radu Lupu, Yehudi Menuhin i mnogi drugi. Osim na turnejama po Europi, Orkestar je bio i u Kini, Hong Kongu, Japanu, Indiji, Kazahstanu, Sjevernoj i Južnoj Americi te Rusiji. Zanimljivo je da je Orkestar mladih EU-a dobitnik nekoliko vrijednih nagrada, a izabran je i za nastup u Londonu 2012. na Olimpijadi kulture kao dio projekta PRS fondacije Nova glazba 20x12. Jedinstveno iskustvo koje Orkestar pruža mladim glazbenicima nije samo društveno-poticajnog i kulturološki prosvjetiteljskog karaktera, nego je i od velike vrijednosti za njihove buduće profesionalne karijere.

    Claus Peter FlorOno što imponira kod tih simpatičnih veleposlanika kulture Europske unije entuzijazam je i žar njihove mladosti, uz kvalitetu i brojnost koja im jamči visoke standarde. Naime, pažljivim odabirom na strogim audicijama formira se reprezentativni simfonijski orkestar koji okuplja i do 140 glazbenika iz svih 27 zemalja članica EU-a. Stoga smo ponosni da su na ovom koncertu u Zagrebu kao gosti sudjelovali i naši daroviti violončelisti Petra Kušan (1988), studentica na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i na Sveučilištu Leopold-Mozart-Zentrum u Augsburgu, i Smiljan Mrčela (1987), također student na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, kao anticipacija dobrodošlice našoj zemlji u skorašnje članstvo u EU-a.

    Vrijednost rada Orkestra mladih EU-a na izgradnji mostova unutar i izvan Unije postaje neprocjenjiva. Stoga je znakovito da su u sklopu ove turneje dva središnja koncerta održana u Hrvatskoj i Srbiji, čime se prenosi poruka nade i mira, kako kaže suosnivačica i glavna tajnica orkestra Joy Bryer. I doista, bilo je dirljivo s koliko su oduševljenja mladi glazbenici Europe pozdravljali glasnim odobravanjem i tapkanjem nogu svoje kolege i dirigenta koji ih je iza svake točke pozivao na poklon, a na kraju koncerta su se dugo zadržali na podiju u međusobnim zagrljajima, nakon što je utihnuo i posljednji pljesak razdragane publike nakon dodatka.

    Da, moglo se uistinu uživati u izboru izvrsno orkestrirane glazbe, izvedbama i izgledu orkestra koji je u potpunosti ispunio veliki podij, smješten ispred mnoštva šarenih zastava, svečano odjevenog s djevojkama ogrnutim plavim maramama ukrašenim zvjezdicama EU-a. Koncert je počeo Koncertnom uvertirom u E-duru, op. 12 Karola Szymanowskog, orkestralnim prvijencem uglednog poljskog skladatelja, nastalim početkom 20. stoljeća, kao oglednim primjerkom vrsne orkestracije po uzoru na Richarda Straussa. Tu je orkestar već od prvih taktova svratio pozornost na čistoću sloga, dobru ugođenost, plemenitost i punoću tona te bogatstvo volumena koji može postići simfonijski orkestralni korpus veći od uobičajenog, s pojačanjem u svim dionicama. Rijetko se u sastavu simfonijskog orkestra vidi šest harfi, osam kontrabasa, devet kornista…

    Odajući počast dvjestogodišnjaku Franzu Lisztu i njegovoj domovini Mađarskoj koja sada predsjeda EU-om, glazbenici su izveli simfonijsku pjesmu Preludiji, ali su veći dio programa posvetili Richardu Wagneru, Lisztovu tastu i velikom uzoru, odabranim ulomcima iz znamenitih opera. U prvom dijelu večeri čuli smo Wotanov oproštaj i Čar vatre iz opere Valkira, a u drugome Uvertiru Tannhäuser, zatim Svanuće i Siegfriedovo putovanje Rajnom te Siegfriedovu posmrtnu koračnicu iz opere Sumrak bogova, a na kraju Kas Valkira iz opere Valkira. Dirigent Claus Peter Flor, šef-dirigent Malezijske filharmonije, i suradnik brojnih orkestara i opera svijeta, temperamentno je, napadnom gestom, ali znalački i muzikalno vodio mlade glazbenike i ostvario upečatljive izvedbe, na tragu najvećih orkestralnih dostignuća.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 7. travnja 2011.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...