Postignuća klavirske pedagogije

7. EPTA – Međunarodno natjecanje za mlade pijaniste, Osijek, 26. – 30. travnja 2011.

  • NAgrađeni natjecatelji sa članovima ocjenjivačkog suda

    U lijepo uređenim prostorima u srcu barokne jezgre Tvrđe natjecatelje je primila Glazbena škola Franje Kuhača Osijek, koja je ulogu domaćina zavrijedila zahvaljujući uspjesima osječke klavirske pedagogije, ali i potvrđenim organizacijskim kapacitetima. Od prvoga natjecanja 1999, koje se održava svake druge godine, u Osijeku je ukupno nastupilo oko 250 mladih pijanista, koji su uz članove žirija stigli iz čak četrdesetak zemalja i s četiri kontinenta. U životopisima mladih umjetnika vrlo je važan podatak osvajanje EPTA-inih nagrada koje ujedno znače i veće mogućnosti izbora klavirskih pedagoga za kasnije školovanje i pohađanje kvalitetnih majstorskih tečajeva.

    Pavle Krstić, prva nagrada u A kategorijiNatjecanje su omogućili Osječko-baranjska županija, Poglavarstvo grada Osijeka, EPTA Hrvatska, Ministarstvo kulture RH i Glazbena škola Franje Kuhača te Koncertna direkcija Zagreb i Hrvatsko društvo skladatelja. Natjecalo se 27 pijanista iz devet država koji su predstavili postignuća klavirske pedagogije svojih zemalja. Ocjenjivački sud sastavljen od uglednih pijanista pedagoga ocjenjivao je tri kategorije natjecatelja podijeljenih prema dobi natjecatelja. Uz predsjednika Nauma Gruberta iz Nizozemske, članovi suda bili su Kálmán Dráfi iz Mađarske, Ida Gamulin iz Hrvatske, Peter Eicher iz Njemačke i Natalia Troull iz Rusije.

    Iako su zahtjevi programa takvi da zaista samo najbolji učenici mogu doći na EPTA-ino natjecanje i svi su kandidati već samim pojavljivanjem zaslužili svaku pohvalu, ipak je završni koncert nagrađenih izdvojio ponajbolje mlade pijaniste. Moglo se primijetiti da je žiri vodio računa ne samo o težini programa, nego i mogućnostima pojedinih kandidata da na tu težinu odgovore podjednakim omjerom tehničke spretnosti i interpretativne zrelosti. Tako su neki programi ipak bili preteški za dio kandidata, što se odrazilo i na ocjene, dok je spretnije odabran program, od strane pedagoga prilagođen zrelosti učenika koji je tako mogao pokazati puno više vlastite muzikalnosti i razumijevanje skladbi, dobio i veće ocjene.
    Emil Boyadzhiev, druga nagrada u A kategorijiSara Komljenović, druga nagrada u A kategoriji i nagrada Hrvatskog društva skladatelja za najbolju izvedbu zadane skladbe
    U najmlađoj, A kategoriji, dodijeljene su četiri nagrade, pomalo neobičnog rasporeda: jedna četvrta, dvije druge i prva nagrada. Kineska natjecateljica Man Shan Chum (1998) pokazala je uz briljantnu tehniku i iznimnu muzikalnost i razumijevanje stila, a dobila je četvrtu nagradu. Emil Boyadzhiev (2000) iz Bugarske i Sara Komljenović (1999) iz Hrvatske podijelili su drugu, dok je prvu nagradu osvojio Pavle Krstić iz Srbije pokazavši izrazitu zrelost u interpretaciji dobro odmjerenog programa usklađenog s njegovim pijanističkim uzrastom.
    Ruben_Kozin, prva nagrada u B kategoriji
    Pobjednik B kategorije je Ruben Kozin (1997) iz Rusije s prepoznatljivim briljantnim stilom ruske pijanističke škole (što mu je donijelo i nagradu Koncertne direkcije Zagreb - zlatnik s motivom grada Zagreba), dok su Monika Ruth Vida (1996) iz Mađarske, Hristeya Markova (1996) iz Bugarske te Vedran Mihal (1996) iz Hrvatske dobitnici redom preostalih nagrada.

    C kategorija najstarijih natjecatelja odvijala se u dvije etape tijekom dva dana i iznimno je zahtjevna. Traži se od natjecatelja koji prođu u finale izvedba različitog programa od prvog izlučnog kruga uključujući i cjelovitu izvedbu jedne sonate Ludwiga van Beethovena. Dobitnik četvrte nagrade je Lovre Marušić (1992) iz Hrvatske, a treću nagradu podijelili su Tomasz Zajac (1994) iz Poljske i Ana Dadić (1993) iz Hrvatske. Prvonagrađeni Tomislav Damjanović (1992) iz Hrvatske dobitnik je i posebne nagrade Ira Švarc za najbolju izvedbu preludija i fuge Johanna Sebastiana Bacha. Taj mladi pijanist osvojio je prisutnu publiku izrazito profinjenim sviranjem i smislom za boje, stilom u kojemu virtuozna tehnika smo oplemenjuje izvedbu, a nije joj cilj.
    Tomislav Damjanović, prva nagrada u C kategoriji i nagrada Ira Švarc za najbolju izvedbu preludija i fuge Johanna Sebastiana Bacha
    Osvojene nagrade na natjecanju, prema riječima jednog od članova ocjenjivačkoga suda, neobično su važno iskustvo u karijeri mladih interpreta. Može se dodati da su one u ovoj fazi školovanja u istoj mjeri potvrda uspjeha u radu njihovim pedagozima.

    Nagrade krovne europske pijanističke udruge pedagoga su novčane, a uz njih, svi prvonagrađeni natjecatelji dobitnici su i posebne plakete EURO – UNIT. Hrvatsko društvo skladatelja također je dodijelilo posebne nagrade za najbolju izvedbu zadane skladbe u svakoj kategoriji. Počevši od najmlađega natjecatelja, dobitnici su: Sara Komljenović, Ivan Krpan i Ana Dadić iz Hrvatske. Nagradu Koncertne direkcije Zagreb za sveukupnu izvedbu, najkvalitetniji recital, dobio je Tomislav Damjanović. U prijepodnevnim satima zadnjega dana natjecanja troje članova ocjenjivačkog suda održalo je i majstorski tečaj klavira.
    Ana Dadić, treća nagrada u C kategoriji i posebna nagrada Hrvatskog društva skadatelja za najbolju izvedbu zadane skladbe
    Ovogodišnje EPTA natjecanje otvoreno je cjelovečernjim koncertom predsjednika ocjenjivačkog suda Nauma Gruberta, koji je u Svečanoj dvorani Filozofskog fakulteta izveo bisere romantičke pijanističke literature. Recital je bio poklon građanima grada Osijeka te natjecateljima i gostima. Savršena tehnika ruske klavirske pedagogije, široka paleta gotovo orkestralnih boja i evergreen koncertnih repertoara Slike s izložbe Modesta Petroviča Musorgskog zaista je dobrodošao poklon inače bijednoj koncertnoj slici grada u kojemu kao nikada dosad gotovo i nema događanja. Uspješna organizacija ove manifestacije upisuje Osijek na kartu gradova u koje pijanisti vole doći, a u vremenima poput ovih još je i važnija, jer održava na životu koncertnu kulturu grada.

    © Sunčana Bašić, KLASIKA.hr, 2. svibnja 2011.
    Naum Grubert na koncertu u Osijeku

Piše:

Sunčana
Bašić

kritike