Poigravanje (baroknim) gudalom

41. Varaždinskih baroknih večeri, 23. rujna – 4. listopada 2011. (2)

  • King s Consort

    Posljednji koncert ovogodišnjih VBV održan je 2. listopada u prepunoj varaždinskoj Katedrali. Nastupio je znameniti ansambl The King´s Consort, jedan od vodećih svjetskih orkestara koji svira na povijesnim instrumentima. Ime je dobio po svojem osnivaču Robertu Kingu (1960), koji je kao istaknuti član Zbora koledža Sv. Ivana u Cambridgeu, još za vrijeme studija 1980. osnovao Orkestar i zbor, nazvavši ga svojim imenom. On više od tri desetljeća s velikim uspjehom diljem svijeta izvodi i snima raznovrstan repertoar svih stilova. Koncert u sklopu 41. VBV predstavio je djela najvećih starih majstora Händela, Albinonija, Vivaldija, Purcella, Geminianija i Bacha. Ansambl je u ovoj prigodi nastupio u sastavu od dvije violine, viole, violončela i kontrabasa, uz dodatak trublje i dvije oboe, a pridružila se i sopranistica Lorna Anderson, dok je Robert King ravnao izvedbama izvodeći ujedno dionice čembala ili komornih orgulja.

    Koncert je počeo svečano: Muzikom na vodi Georga Friedricha Händela u trostavačnoj inačici pod naslovom Vodeni stavci gospodina Händela. U prvom je planu bio vrsni trubač Crispian Steele-Parkins (kojemu se ipak dogodio i poneki neuspio ton), a koji je kasnije s više uspjeha nastupio i u prigodnoj odi The Duke of Gloucester´s Trumpet Suite koju je Henry Purcel skladao za šesti rođendan princa Wiliama, vojvode od Gloucestera, prerano umrlog sina princeze (kasnije kraljice) Anne. U najboljem svjetlu predstavili su se oboisti Frances Norbyry i Mark Baigent izvodeći vrlo lijepi Koncert za dvije oboe u C-duru, op.9, br.9 Tomasa Albinonija. U izvedbi samih gudača čuli smo Concerto grosso u e-molu, op.3, br.3 Francesca Geminianija, s naglaskom na virtuozne violine, u vještim rukama pouzdanih i temperamentnih umjetnica Lucy Russel i Madeleine Easton.

    Sopranistica Lorna Anderson svojim je svjetlim, prodornim i dobro školovanim glasom velikog raspona i sigurnih visina sudjelovala u izvedbi moteta Nulla in mundo pax sincera (RV 630) Antonija Vivaldija s izrazito virtuoznom završnom Allelujom, gdje joj je doduše nedostajalo savršene pokretljivosti, ali je zato briljirala u popularnoj kantati Jauchzet Gott in allen Landen (Kličite Bogu u svim zemljama) Johanna Sebastiana Bacha. Izvedba tog djela na kraju koncerta ispraćena je ovacijama, pa je ansambl u dodatku izveo i popularni Let The Bright Seraphine Georga Friedricha Händela.

    Festivalske nagrade
    Venecijanski barokni consort
    Nakon završnog koncerta žiri 41. VBV u kojem su sudjelovale Zdenka Weber (predsjednica), Nataša Maričić i Dada Ruža donio je odluku o nagradama. Nagrađeni su Venecijanski barokni consort, muzikolog Ennio Stipčević, violončelist Krešimir Lazar i Vroclavski filharmonijski zbor. Nagrada Ivan Lukačić za najviši izvodilački domet ansambla pripala je Venecijanskom baroknom consortu za Večer Vivaldija, upriličenu 30. rujna u varaždinskoj Katedrali. U obrazloženju se osim ansambla pohvaljuju i solisti – flautist Michele Favaro, čiji su plemeniti ton i odlična tehnička spremnost podarili Koncertu u G-duru za poprečnu flautu, gudače i basso continuo sav potreban sjaj, i napose violinist Giulio Plotino, koji se u antologijskoj sonati La follia naprosto poigravao gudalom te besprijekornom točnošću ostvario sve pasaže, skokove, dvohvate i druge tehničke zahtjeve u vrtoglavim tempima i s neprikosnovenom pouzdanošću u svim pozicijama. Večer Antonija Vivaldija s interpretacijama Venecijanskog baroknog consorta i solista Giulija Plotina nedvojbeno je bila jedan od vrhunaca ovogodišnjih VBV.
    Hrvatski barokni ansambl i Zbor Ivan Filipović
    Nagrada Ivan Lukačić dodjeljuje se i za muzikološki rad na istraživanju hrvatske glazbene baštine. Pripala je uglednom muzikologu Enniu Stipčeviću, koji je u nacionalnoj knjižnici u Parizu pronašao dionice Mise u D-duru talijanskoga skladatelja Carla Antonija Naglija koji je djelovao u Splitu početkom 18. stoljeću, i pripremio ih za prvo suvremeno izvođenje. Djelo je predstavio Hrvatski barokni ansambl, solisti i Zbor Ivan Filipović pod ravnanjem Saše Britvića 27. rujna u Franjevačkoj crkvi. Nagradu Jurica Murai za najbolju interpretaciju dobio je violončelist Krešimir Lazar. Program Prvo stoljeće violončela koji je u crkvi sv. Nikole predstavio 25. rujna u suradnji s čembalistom Krešimirom Hasom bio je ne samo povijesni pregled literature pisane za barokno violončelo, nego i susret s umjetnicima koji su svoj nastup u svim pojedinostima pripremili nadasve pažljivo i profesionalno. „Solističkim nastupom u pet baroknih sonata iz pera Torellija, Vivaldija, Cervetta, Telemanna i Bacha i još u Bachovoj Suiti za violončelo solo u G-duru , br. 1, BWV 1007, Lazar je postigao odlične interpretacije, ali je jednako tako i kao voditelj Camerate Garestin i kao istaknuti član Varaždinskog komornog orkestra pokazao s koliko profesionalne ozbiljnosti izvodi baroknu glazbu.“ – navodi se uz ostalo u obrazloženju.
    Vroclavski barokni orkestar i Vroclavski filharmonijski zbor
    Nagrada Kantor koju dodjeljuje hrvatski dnevni list Vjesnik za najbolju izvedbu djela Johanna Sebastianna Bacha pripala je Vroclavskom filharmonijskom zboru koji djeluje pod umjetničkim vodstvom zborovođe Agnieszke Frankow Želazny. Zbor je sudjelovao na koncertu svečanog otvaranja Festivala 23. listopada u Katedrali, izvodeći uz soliste i Vroclavski barokni orkestar pod ravnanjem Andrzeja Kosendijaka Bachove Kantate poljskoga dvora, a održao je i samostalni koncert s djelima poljskoga skladatelja Mikolaja Zielenskog uz Bachovemotete Jesu meine Freude i Lobet den Herrn, alle Heiden. Vroclavski filharmonijski zbor pokazao je izuzetno vjerodostojno stilsko izvođenje, pjevanje s jasnom dikcijom i efektnim dinamičkim protokom u kojemu se posebno poštuje akcentuacija teksta.

    Nagrade su dodijeljene 3. listopada na svečanosti u Gradskoj vijećnici, a iduće večeri 4. listopada održan je još jedan dodatni koncert Glazbene škole Varaždin s djelima baroknih majstora u izvedbama nagrađenih učenika i Mješovitog zbora škole uz sudjelovanje Varaždinskog komornog orkestra.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 5. listopada 2011.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike