Uspon osječke opere

Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Giuseppe Verdi, Nabucco, dir. Filippo Zigante, red. Petar Selem

  • Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Giuseppe Verdi, Nabucco, dir. Filippo Zigante, red. Petar SelemSlavna Verdijeva opera Nabucco prva je premijerna opera u 105. kazališnoj sezoni osječkoga HNK-a izvedena u subotu, 5. studenoga. Radi se o zaista uspjelom uprizorenju koje je kvalitetom izvedbe nadmašilo osječke operne projekte nekoliko prethodnih sezona. Od posljednje inscenacije ove opere u Osijeku prošle su 22 godine, pa je razumljivo što je premijera na poseban način iščekivana od strane vjerne operne publike.

    Osječki operni ansambl ugostio je talijanskog dirigenta Filippa Zigantea, koji je unio dodatni zamah i entuzijazam izvedbi profinjenim nijansiranjem orkestralne i zborske partiture dajući joj novu finalnu kvalitetu kakva se dugo nije čula na osječkoj pozornici. Velik dio posla odradili su osječki dirigenti Filip Pavišić i Mladen Tutavac te zborovotkinja Ljubica Vuletić, koji su odlično pripremili ansambl na dolazak gostujućeg dirigenta. Rezultat je bio iznenađujući, posebice u zboru koji je u svakom trenutku bio na visini dostojnoj pravog Verdijeva zbora. Orkestar je već i u prethodnim opernim projektima, kao i u koncertnim nastupima, pokazivao znakove izlaska iz krize, ali je tek ovaj angažman pokazao njegove stvarne kapacitete i umjetničke dosege.

    Režija Petra Selema u maniri prikaza radnje kroz zatvorene numere u kojima  Verdi nije predvidio veći psihološki razvoj likova stavila je naglasak na različitost njihovih međusobnih odnosa. Na taj je način upotpunio doživljaj opere kao povijesne drame koja se lako aktualizira preko svevremenskih tema i poruka, koje su režijski došle u prvi plan: optimizam i vjera u budućnost unatoč represiji i naoko beznadežnim pokušajima izlaska iz nje.
    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Giuseppe Verdi, Nabucco, dir. Filippo Zigante, red. Petar Selem
    Ansambl solista predvodili su gosti iz Italije – Carmelo Corrado Caruso u naslovnoj ulozi i Gabriella Morigi kao Abigaille te Ivica Čikeš iz Splita kao Zaccaria i Sofia Ameli Gojić iz Zagreba u ulozi Fenene. Gosti su uvelike pridonijeli podizanju izvedbene razine opere svojom ekspresivnošću i uživljenošću u karakterne Verdijeve likove. Iako je prvi čin protekao u suzdržanom izričaju, pjevački korektno, ali bez tonske punine koju pojedinačne dionice omogućavaju, od drugoga čina pa do kraja opere dogodio se stvarni preobražaj u snažno ostvarene uloge. U svakom nastupu Carmela Corada Carusa iščitavala se njegova ekspresivnost, glumačka vještina u scenama pomračenog uma i vrhunac nastupa u molitvi u četvrtom činu. Sklonost komornom muziciranju Gabrielle Morigi te iznimno profinjena muzikalna fraza došla je do izražaja u višeslojnom duetu-dijalogu Abigaille i Nabucca u drugom činu, dok je na početku istoga čina pjevačica oduševila publiku arijom u kojoj je pokazala stvarne sopranske kvalitete Verdijevih ženskih likova spontano muzicirajući, ali opet u zadanim stilskim okvirima bez pretjeranog patetičnog tremola. Svakim sljedećim nastupom Abigaille i Nabucco dominirali su scenom, a parirao im je i sjajni Ivica Čikeš kao Zaccaria. Taj je pjevač basovsku solo dionicu pretvorio u pravu umjetničku kreaciju – interpretativno domišljeno, vokalno superiorno, a tehnički dotjerano ostao je na početnoj visini sve do kraja izvedbe.
    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Giuseppe Verdi, Nabucco, dir. Filippo Zigante, red. Petar Selem
    Uloga Fenene u interpretaciji Sofije Ameli Gojić bila je uredno otpjevana i stilski pogođena, dok je nastup Damira Fatovića kao Ismaela imao i nekoliko antiklimaksa naglašenih forsiranjem tonova iz visokog registra. Nastupi Damira Bakovića (Baalov svećenik), Sanje Toth (Anna) te Krunoslava Tume (Abdallo) zaokružili su dojam uspješnog pjevačkog dijela izvedbe Nabucca. Neke arije ipak su bile pjevački izdvojene po ekspresivnosti izvedbe: postupno nastajanje pjevačkog kvarteta uz asistenciju zbora u drugom činu, poznati zbor Va, pensiero iz trećeg čina u stilski pogođenoj sotto voce izvedbi, a cappella zbor u četvrtom činu, nastupi muškoga zbora u drugom i trećem činu te predsmrtna molitva Abigaille u finalu opere.

    Pojačan gostima iz Mađarske, orkestar je od prvih taktova uvertire zvučao dotjerano i muzikalno. Iako je naglasak u operi na vokalnim dionicama, orkestar je donio novu paletu boja, posebno u zahtjevnim komornim dijelovima Zaccarijine molitve i Abigailline smrti, što je djelu dalo novu kolorističku vrijednost. Dionice drvenih i limenih puhača izvedbeno su dokazale da mogu dati potrebnu unutarnju energiju i polet cijeloj izvedbi opere, a također su se kvalitetom izdvojili i violinski pultovi. Ti su trenuci stvarno obećavajući, posebice uzimajući u obzir buduće planirane orkestralne projekte najavljene u ovoj sezoni.
    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Giuseppe Verdi, Nabucco, dir. Filippo Zigante, red. Petar Selem
    Scena, scenska oprema i kostimi posuđeni iz HNK-a u Zagrebu pridonijeli su autentičnom smještanju opere u zamišljeni povijesni trenutak. Za potrebe osječke premijere prilagođeni su originalni zagrebački kostimi i scenografska rješenja, za što su zaslužni Žorž Drausnik (scenografsko rješenje), Danica Dedijer i Ana Trišler (kostimografija), Maja Đurinović (scenski pokret) te Zoran Mihanović (oblikovatelj rasvjete). Rezultat je te suradnje nenametljiva, u verdijevskom smislu minimalno angažirana scena koja upotpunjuje a ne nameće vlastitu priču.

    Sve to, uz zanos i entuzijazam zbora kao glavnoga glazbenog nositelja opere, daje Nabuccu osječkoga HNK-a predznak velikog uspjeha. Takvi kvalitetni projekti dugo se iščekuju u Osijeku. Konačno je došao trenutak u kojemu, u stilu Nabucca, možemo reći da dolazi novo, bolje vrijeme osječke opere!

    © Sunčana Bašić, KLASIKA.hr, 6. studenoga 2011.

Piše:

Sunčana
Bašić

kritike