Profinjen doticaj sa žicama

Glazbeni salon Gvozdanović: Petrit Çeku, gitara, i Gitarski trio Elogio, Palača Gvozdanović, 9. studenoga 2011.

  • Gitarski trio Elogio, foto: facebook.com

    Ekskluzivni donatorski ciklus koncerata, koji je ove godine pokrenuo Muzej za umjetnost i obrt u suradnji s Hrvatskom radiotelevizijom u korist konačne obnove i sanacije jedinstvene gornjogradske palače Gvozdanović, završen je koncertom gitarista Petrita Çekua i Gitarskog trija Elogio, koji je oduševio publiku rafiniranim izborom programa i savršenim izvedbama. Podsjetimo da su od 13. ožujka do 9. studenog na prvih pet koncerata u Glazbenom salonu Gvozdanović nastupili najbolji hrvatski umjetnici svjetskoga ugleda, koji su darovali svoju umjetnost kao doprinos plemenitoj akciji. Bili su to redom kontratenor Max Emanuel Cenčić, pijanistica Martina Filjak, mezzosopranistica Renata Pokupić, violončelistica Monika Leskovar i gitarist Petrit Çeku (solist i član Gitarskog trija Elogio).

    Na početku završne večeri zahvalili su im u ime organizatora ravnatelj MUO-a Miroslav Gašparović te autor i umjetnički voditelj projekta Zlatko Madžar. Kako je sve koncerte snimila Hrvatska televizija, očekuje se realizacija dvostrukog DVD-izdanja s atraktivnim portretima umjetnika i pregledom protekle sezone. No kako su na te koncerte pozivani uz ostale i uzvanici iz kulturnog, umjetničkog i javnog života, veleposlanici i kulturni atašei akreditirani u Republici Hrvatskoj te ugledni gospodarstvenici, koji bi mogli biti potencijalni donatori projekta, postoji nada da će se on unatoč nesklonom vremenu nastaviti. Naime, iako je palača Gvozdanović, kao jedinstven primjer cjelovito sačuvanog izvornog građanskog ambijenta, već sada lijepo uređena i izložena znatiželjnom oku posjetitelja, nužno je sanirati je u potpunosti (krovište, zapadna fasada, električne instalacije, park i stubište prema Tuškancu). Koncertima u Salonu nastojat će se obnoviti i nekadašnja tradicija kulturnog života u Palači, čija je vlasnica Anka Gvozdanović bila pijanistica s diplomom Budimpeštanskog konzervatorija .
    Petrit Çeku, arhivska fotografija, www.dubrovnik-festival.hr
    Gitarist Petrit Çeku jedan je od najistaknutijih đaka prof. Darka Petrinjaka na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Rođen je 1985. u Prizrenu na Kosovu, a kao sedamnaestogodišnjak je 2002. došao u Zagreb, gdje nastavlja školovanje. Nakon diplome usavršava se kod više uglednih gitarista, a trenutno pohađa i poslijediplomski studij u majstorskoj klasi Manuela Barrueca na Konzervatoriju Peabody u Baltimoreu (Sjedinjene Države). Brojnim nagradama na međunarodnim natjecanjima gitarista pridružio je najnoviju nedavnom pobjedom na novopokrenutom Međunarodnom natjecanju Maurizio Biasini u Bologni.

    Petrit Çeku prvo se predstavio kao solist kraćom skladbom En Los Trigales Joaquina Rodriga i četverostavačnom Romantičnom sonatom Manuela Poncea posvećenom Franzu Schubertu. Svirao je na vrijednoj gitari koju je izradio američki graditelj Ross Gutmeier, što je svakako pridonijelo izvanrednom zvučnom dojmu. Stoga je na kraju visoko podigao instrument kako bi zahvalio graditelju, no ono što je najviše impresioniralo u njegovu nastupu bila je njegova senzibilnost, istančan osjećaj za ljepotu tona, muzikalnost u oblikovanju fraze, legata, akcenata, dinamike, agogike i odjeka svakoga tona. Doticaj je sa žicama koliko delikatan i profinjen, toliko i čvrsto fokusiran, a usporedne su linije diferencirane i usklađene.
    Gitarski trio Elogio, foto: facebook.com
    U drugom dijelu koncerta Petrit Çeku je nastupio u društvu kolega, također iz razreda prof. Petrinjaka, s kojima je 2008. osnovao Gitarski trio Elogio. Zanimljivo je da je to međunarodni sastav u kojem, uz Kosovara Petrita Çekua, djeluju Portugalac Pedro Ribeiro Rodriges i Zagrepčanin Tomislav Vukšić. Sva su trojica vrsni gitaristi iz odlične škole Darka Petrinjaka, zaslužnog i za dugogodišnje djelovanje i ugled Zagrebačkog gitarskog trija (Petrinjak, Römer, Listeš), čijim stopama eto kreće i taj mladi trio, s dragocjenom popudbinom obimne literature posvećene Zagrebačkom gitarskom triju, kao i majstorskih obrada izvornih orkestralnih partitura iz pera Darka Petrinjaka. Za ovu prigodu mladi glazbenici su odabrali dvije takve popularne obrade: Tri plesa iz baleta Trorogi šešir Manuela de Falle (Ples mlinara, Ples susjeda i Mlinaričin ples) i Tri slavenska plesa Antonina Dvořáka (op. 46, br. 7 i 8 te op. 72, br. 2).

    Bogatstvo zvuka triju moćnih gitara, raznolika tehnička vještina i skladna zajednička svirka, u kojoj je svaki od trojice članova trija mogao doći do izražaja i kao solist u istaknutim temama, nadasve temperamentna izvedba, u kojoj su se nježni tonovi izmjenjivali s energičnima u žustrom tempu, te brojni prekrasni detalji rezultirali su kvalitetnom i uzbudljivom interpretacijom, koja je brojnu publiku potaknula na dugi pljesak, pa su umjetnici dodali još jednu kraću efektnu skladbu iz pera suvremenog brazilskog autora Paola Bellinatija.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 11. studenoga 2011.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike