Virtuozne skladbe virtuoza

Pretplatnički ciklus Hrvatskog baroknog ansambla: Arcangelo Corelli, umjetničko vodstvo Laura Vadjon, violina, Hrvatski glazbeni zavod, 8. siječnja 2012.

  • Hrvatski barokni ansambl na koncertu u Hrvatskom glazbenom zavodu, arhivska fotografija

    Prvi ovogodišnji koncert Hrvatskog baroknog ansambla bio je posvećen velikom talijanskom skladatelju Arcangelu Corelliju (1653-1713), jednom od najznamenitijih violinskih virtuoza s kraja 17. stoljeća. Corelli je utemeljio glasovitu rimsku violinističku školu osebujna stila i tehnike, koja ga je proslavila diljem Europe. Utjecala je na njegove suvremenike i širila se na njegove učenike. Pisao je isključivo instrumentalnu glazbu – violinske solo-sonate s continuom, trio sonate i concerta grossa. Uživao je velik ugled i potporu plemstva i kardinala te imao privilegiju da kao glazbeni ravnatelj praktički isprobava sva svoja djela s gudačkim orkestrom. Ona su vrhunci baroknoga instrumentalnoga stila i temeljna literatura gudača, posebice violinista.

    U ovoj prigodi, s pogledom na iduću godinu, kada će se navršiti tristota godišnjica skladateljeve smrti, Hrvatski barokni ansambl izabrao je šest violinskih sonata iz opusa prvog, drugog i trećeg, te tri solističke sonate iz opusa petog, uključujući onu najpoznatiju, La Folliju. Bio je to velik i lijep izazov koji su s puno pažnje, stilske uvjerljivosti i zalaganja prihvatili istaknuti članovi ansambla violinistice Laura Vadjon i Tanja Tortić, violončelistica Lea Sušanj i čembalist Krešimir Has. Svi su zajedno izveli šest trio sonata, s ravnopravnim udjelom dviju violina uz continuo violončela i čembala. U kontrastnom nizu stavaka posebnom ljepotom isticali su se polagani, dok je poneki završni allegro bio pomalo neprecizan.

    Corellijeva zbirka od dvanaest sonata za violinu i basso continuo uvelike je utjecala na razvoj violinske izvođačke prakse i bila je sve do kraja 19. stoljeća dijelom osnovnog studija svakog violinista. Pred solista, ali i pratnju postavlja nemale tehničke zahtjeve često izrazito virtuozne, ali u granicama dobrog ukusa, melodijske ljepote i sklada. Mlada violinistica Tanja Tortić bila je odlična solistica u 1. sonati op. 5, dok je umjetnička voditeljica Hrvatskog baroknog ansambla Laura Vadjon izvela dvije Sonate iz istog opusa: Desetu sonatu sa stavcima Adagio, Allemanda-Sarabanda i Gavotta, te znamenitu posljednju sonatu zbirke La folliu s 23 raznolike varijacije u kojima se ogleda svo bogatstvo i umijeće Corellijeve violinističke umjetnosti. Iskusna umjetnica koja se usavršila u specifičnom sviranju na baroknoj violini istaknula se ljepotom fraze i tona te dotjeranošću izvedbe u skladnom zajedništvu s bassom continuom.

    Zahvaljujući ljepoti i savršenstvu Corellijeve glazbe ali i solidnim izvedbama, taj naoko jednolični komorni program sastavljen od samih sonata ipak je brojnim ljubiteljima barokne glazbe pružio puno užitka u izvornom obliku.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 11. siječnja 2012.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike