Solisti i ansambl

6. sezona ciklusa Cantus & Lisinski: Solo-Tutti, Cantus Ansambl, dir. Davorin Brozić, Mala dvorana KD Vatroslav Lisinski, 19. ožujka 2012.

  • Cantus Ansambl, arhivska fotografija

    Treći ovosezonski koncert ciklusa Cantus Ansambla u Lisinskom naslovljen je Solo-Tutti, a na programu su se našle solističke skladbe Ligetija, Kirchnera, Gubaiduline i Ruždjaka, zatim Yunov Puhački kvintet i naposljetku praizvedba skladbe iMpURE za klarinet i komorni ansambl Sanje Stojanović. Solisti su redom bili članovi agilnog Ansambla Cantus sastavljenog od petnaestak najboljih zagrebačkih glazbenika posvećenih promociji suvremene glazbe pa su i izvedbe odabranih djela bile na visokoj razini.

    Jasen Chelfi, arhivska fotografijaViolončelist Jasen Chelfi predstavio je na početku rano djelo slavnog mađarskog skladatelja Györgyja Ligetija (1923-2006) – Sonatu za violončelo solo sastavljenu od dva stavka skladana odvojeno s dvije različite posvete. Prvi stavak, Dijalog, koji donosi lijepu mađarsku melodiju napisan je za violončelisticu u koju je bio zaljubljen kao student, ali ona ga nikad nije odsvirala pa je dopisao drugi stavak, Capriccio, s virtuozitetom po uzoru na Paganinija, i posvetio ga uglednoj violončelistici Veri Denes.

    Hornist Bank Harkay izveo je minijaturu Lamento  iz Tri poeme za rog i klavir istaknutog suvremenog njemačkog skladatelja Volkera Davida Kirchnera (1942). To je nadasve impresivna skladba nadahnuta Arijadninom tužaljkom iz Monteverdijeve opere Orfej sa zanimljivim echo-efektima roga, koji odjekuju ispod otvorenog poklopca glasovira za kojim je bila Srebrenka Poljak.

    Praizvedbe novih djela dragocjena su konstanta unutar posebnosti djelovanja Cantus Ansambla. U proteklih jedanaest godina bilo ih je osamdesetak, a najnovija dolazi iz pera Zadranke Sanje Stojanović (1975), koja je diplomirala kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu Frane Paraća. Skladba iMpURE za klarinet i komorni ansambl nastala je „kao svojevrsna reakcija na zasićenost svijeta u kojem živimo, zasićenost informacijama, slikama i bojama, riječima, te trivijalizacijom emocija i svega iskonskog, svega čistog“, piše autorica. Otuda i riječ pure (čistoća) u naslovu i razvoj skladateljskih postupaka od jednostavnog i prirodnog zvuka preko prenaglašenoga i konfuznoga do konačno kontroliranog reda i mira.

    Dani Bošnjak, arhivska fotografijaPredstavljen je i Puhački kvintet južnokorejskog skladatelja Isanga Yuna (1917), ambicioznog i buntovnog skladatelja, koji je unatoč političkim proganjanjima u vlastitoj zemlji uspio djelovati i u Japanu, Francuskoj i Njemačkoj te steći veliki ugled na području suvremene glazbe, uspješno kombinirajući elemente Istoka i Zapada. Puhački kvintet napisan je 1991. godine po narudžbi Festivala Schleswig-Holstein za Kvintet Albert Schweitzer, a skladatelj je prema vlastitim riječima upotrijebio tehniku nalik struji svijesti. Kontrabasist Nikša Bobetko iskazao se kao virtuozni tumač Pantomime za kontrabas i klavir ugledne ruske skladateljice Sofije Gubajduline (1931), koja danas živi u okolici Hamburga. Djelo je nastalo 1966. i predstavlja ukupan dijapazon sviračkih tehnika i kolorističkih mogućnosti kontrabasa, kao podsjetnik na razne instrumente.

    Koncert Solo-Tutti Cantus Ansambla zaključio je flautist Dani Bošnjak virtuoznom izvedbom skladbe Canto peregrino Marka Ruždjaka, koju je i praizveo u studenom prošle godine na 48. glazbenoj tribini u Opatiji. Jedna od posljednjih skladbi nedavno preminulog skladatelja napisana je za flautu solo uz flautu piccolo, a partitura objavljena kao autorov rukopis u izdanju Cantusa i Ars Croatice HDS-a usred djela ostavlja jednu praznu stranicu s upozorenjem: „Ova je stranica namjerno ostavljena prazna“, što danas djeluje kao slutnja prerano prekinute skladateljske karijere.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 21. ožujka 2012.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike