Barenboimova Schubertiada

Glazbeni program 63. Dubrovačkih ljetnih igara: Daniel Barenboim, klavir, Atrij Kneževa dvora, 18. kolovoza 2012.

  • Daniel Barenboim, foto: www.dubrovnik-festival.hr

    Gostovanje slavnog glazbenika Daniela Barenboima na ovogodišnjim Dubrovačkim ljetnim igrama izazvalo je pravu senzaciju. Knežev dvor je bio premalen za sve one koji su ga željeli čuti i vidjeti, a nedostatni su bili i dodatni stolci koji su čak zaokružili klavir, tako da su mnogi ostali iza vrata u nadi da će prislanjajući uho nešto čuti. Među publikom je bio i velik broj posjetitelja iz inozemstva koji nisu htjeli propustiti priliku da čuju velikog umjetnika.

    Daniel Barenboim danas korača putem slave, poput primjerove R. Serkina, V. Horowitza, S. Rihtera i dr. Umjetnikova karijera, započeta u ranoj mladosti, munjevito je rasla i traje nepomućeno već šest desetljeća, a Barenboimovo sviranje je i dalje puno energije i emotivnog naboja. Svoju glazbenu djelatnost umjetnik je proširio na dirigiranje, a među brojnim funkcijama koje obnaša je i ona direktora milanske Skale. Dug bi bio popis nagrada i odličja koja se ne odnose samo na glazbu nego je u svijetu poznat umjetnikov humanitarni rad na promicanju razumijevanja među ljudima i uspostavljanje mira putem glazbe. Gotovo je izazvalo čuđenje kad je Barenboim osnovao orkestar od izraelskih glazbenika i glazbenika iz arapskog svijeta, s kojim je nastupio i na sjevernoj granici Južne Koreje kako bi poslao poruku mira Sjevernoj Koreji.
    Daniel Barenboim, foto: www.dubrovnik-festival.hr
    Kad je umjetnik istupio pred publiku začuo se frenetični pljesak i povici čemu se, sudeći prema izrazu lica, i sam Barenboim nije baš nadao. Umjetnik se za svoj prvi nastup u Hrvatskoj odlučio samo za skladbe Franza Schuberta, kao i na Salzburškpm festivalu na kojem je nastupao neposredno prije Dubrovnika. U programskoj knjižici bilo je zapisano da ćemo u prvom dijelu koncerta čuti Četiri impromtija iz opusa 90 i iz opusa 142, no kad su se počeli redati, moglo se ustvrditi da su iz prvog opusa odabrani br 1. u c-molu, D889 i A-duru, D935, a iz drugog opusa br. 1 u f-molu D935 i br. 3 u B-duru, D855. Svaka skladba odsvirana je u vještoj tonskoj igri i potaknuta unutarnjim agensom stvorila intimnu atmosferu kao da je umjetnik želio dozvati u svijest Schubertiade kakve je sam skladatelj priređivao. Njegova interpretacija odisala je izuzetnom muzikalnošću, a kontrolom jačine kvalitete tona uz zadivljujuću suverenost prebiranja po klavijaturi umjetnik je do savršenstva razgranao romantičarske silnice potvrdivši se kao čarobnjak klavira.

    Drugi dio večeri popunila je Schubetova velebna Sonata u A-duru, D 959 koja se kretala u širokoj izražajnoj amplitudi od lirskih izlijeva do snažne dramatičnosti što je publiku podiglo na noge. Odazivom publike i njenom reakcijom Baremboin je bio ganut, a za uzvrat je dodao još dva impromptija iz opusa 90: u G-duru i u f-molu. Bio je to, bez dvojbe, jedan od vrhunaca ovogodišnjih Igara.

    © Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 20. kolovoza 2012.

Piše:

Ileana
Grazio

kritike