Draži salonskog muziciranja

Ciklus koncerata Iz dvorane ogledala KDZ: Zagrebački kvartet, Palača Dverce, 28. rujna 2012.

  • Zagrebački kvartet 2012.

    Koncertna direkcija Zagreb novu je sezonu 2012/13 osmislila unutar pet tematski profiliranih pretplatničkih ciklusa na četiri atraktivne gradske lokacije. Većina ih je već dobro poznata, a otvoren je i jedan novi prostor. Bit će to ukupno 28 koncerata ponajboljih hrvatskih vokalnih i instrumentalnih solista, komornih sastava, zborskih ansambala i komornih orkestara. Ove sezone dakle nema atraktivnih stranih gostovanja u Dvorani Lisinski. Muzej Mimara će u ciklusu pod nazivom 3plus/minus ugostiti razne komorne sastave, a Crkva sv. Katarine predstavit će niz koncerata duhovne glazbe nadahnutih nadolazećom Godinom vjere, a taj ciklus nosi prigodni naziv Anno della fede. U Hrvatskom glazbenom zavodu održat će se dva ciklusa – Molto cantabile koncertno će predstaviti trenutačno najjača hrvatska operna imena uz glasovirsku pratnju, a ciklus Da camera okupit će, uz jednu iznimku, komorne orkestre. I napokon ciklus Iz dvorane ogledala posebno je zanimljiv jer predstavlja uvjetno rečeno novi koncertni prostor, gornjogradski salon u Palači Dverce u kojem je i otvorena nova koncertna sezona.

    Glazba iz zagrebačkih salona nije novost. Sjetimo se samo Ciklusa koncerata Iz salona Očić Društva za promicanje orguljske glazbene umjetnosti Franjo Dugan s najdužom tradicijom (uskoro započinje osamnaesta sezona), kao i mnogo mlađi ekskluzivni donatorski ciklus koncerata u Glazbenom salonu Gvozdanović u korist konačne obnove i sanacije jedinstvene gornjogradske Palače Gvozdanović u organizaciji Muzeja za umjetnost i obrt u suradnji s HRT-om. Zacijelo bi se našlo još takvih atraktivnih prostora gdje bi se moglo i danas muzicirati, kao što je to bilo i nekada. Potvrda je i ova nova inicijativa KDZ, koja će unošenjem novih sadržaja u taj povijesno-arhitektonski biser postati nadajmo se lijepom tradicijom.

    Reprezentativna zagrebačka gornjogradska patricijska palača Dverce u kojoj se redovito priređuju svečana primanja za ugledne goste i prijatelje Zagreba, otvorila je dakle ove sezone i vrata koncertnim sadržajima i to u povodu stote obljetnice darovnice grofice Klotilde Buratti rođene Vranyczany-Dobrinović, kojom je ta raskošna palača pripala gradu Zagrebu „za prosvjetne i humanitarne svrhe“. Uoči svakog od sedam predviđenih komornih koncerata tog specifičnog ciklusa u palači Dverce posjetiteljima se pruža mogućnost da uz druženje uz čašicu dobrodošlice i slatkiše prošeću lijepo opremljenim otmjenim salonima u stilu kasnog 19. stoljeća, kako bi naposljetku zauzeli mjesto u raskošnoj Dvorani ogledala okićenoj upaljenim svijećama u jedinstvenom ozračju prikladnom salonskom muziciranju.

    Čast da otvori prvu sezonu glazbenih susreta u Palači Dverce pripala je uglednom Zagrebačkom kvartetu s jednim novim članom. Naime, prvoga violinista Gorana Končara zamijenio je Sergej Evseev, pridruživši se tako ostalim dosadašnjim članovima Kvarteta, drugom violinistu Davoru Philipsu, violistu Hrvoju Philipsu i violončelistu Martinu Jordanu. Kraći program bez stanke sadržavao je dva kvarteta – Gudački kvartet u h-molu, op. 50, br.1 Sergeja Prokofjeva i Gudački kvartet u B-duru, op. 67, br. 3 Johannesa Brahmsa. Prokofjev je napisao tek nekoliko komornih skladbi (dva gudačka kvarteta i dvije sonate za violinu i glasovir), a Kvartet u h-molu trostavačno je neoklasično djelo nastalo 1930. godine za vrijeme skladateljevog prvog boravka u Sjedinjenim Državama gdje je našao utočište nakon Oktobarske revolucije u svojoj domovini Rusiji. Ta majstorski skladana partitura obiluje lirskim epizodama, ali i oštrim disonancama te virtuozitetom što u ovoj prigodi nažalost nije u potpunosti besprijekorno izvedeno. Sergej Evseev nije bio dovoljno opušten kako bi se potpunije uskladio s ostalim, sigurnijim članovima Kvarteta.

    Bolji je dojam međutim pružio posljednji Brahmsov 3. gudački kvartet u B-duru skladan 1875. kao predah od dugotrajna rada na zahtjevnijoj Prvoj simfoniji. Među brojnim komornim opusima njemačkog majstora, ovo vrlo lijepo romantično četverostavačno djelo bolje se od prethodnog uklopilo u prostor, a i glazbenicima je pružilo više sigurnosti i nadahnuća te su ga dostojno predstavili zadovoljnoj publici, koja je za dodatak izmamila još popularnu Poemu češkoga romantičara Zdeneka Fibicha. Naročito se svidio prekrasan polagani stavak Andante Brahmsovog Kvarteta s istaknutim solističkim udjelom 1. violine. Tu se novi član Kvarteta Sergej Evseev pokazao dostojnim partnerom briljantnim kolegama Davoru i Hrvoju Philipsu te Martinu Jordanu. Stoga vjerujemo da će s njime na čelu Zagrebački kvartet moći uspješno nastaviti svoju slavnu gotovo stoljetnu tradiciju.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 30. rujna 2012.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike