Sonata od sna

Ciklus Sfumato Zbora HRT-a: Glazba za sanjarenje, dir. Tonči Bilić, solisti: Ivana Garaj Korpar, sopran, Milan Mišo Kravar, bariton, Muzej Mimara, 15. listopada 2012.

  • foto: www.hrt.hr

    Nova sezona ciklusa Sfumato Zbora HRT-a pod nazivom Duhovni zvuci, boje i oblici donosi šest koncerata u Muzeju Mimara i još jedan u Bazilici Srca Isusova (30. listopada uoči blagdana Svih svetih izvodi se Osorski rekvijem Borisa Papadopula) te ciklus Sfumato + s četiri koncerta u različitim prostorima u suradnji s raznim orkestrima. Iako je dogovorena suradnja i s drugim dirigentima, većinom koncerata ravnat će šef-dirigent Zbora maestro Tonći Bilić. Tako je bilo i na otvorenju ciklusa 15. listopada u Muzeju Mimara, na kojem je taj profesionalni ansambl potvrdio svoju iznimnu vrijednost i popularnost u sklopu koncertnog života našega grada. Gotovo puna dvorana Muzeja Mimara svjedočila je tome. Publika je uživala u specifičnom ozračju biranog programa sastavljenog od pomalo zaboravljenih bisera zborskoga sloga 20. stoljeća. Maestro Bilić je odabrao kompatibilne zasanjane skladbe nadahnute zvukovima prirode, koje su izvrsni pjevači pod njegovim sugestivnim ravnanjem izveli tonski, tehnički i stilski besprijekorno.

    Dvije zborske skladbe manje poznatog talijanskog majstora Ildebranda Pizzettija odškrinule su vrata u taj čarobni svijet. Pizzetti (1880-1968) je pripadao generaciji konzervativnih skladatelja poznatoj kao generazione dell Ottanta i stvarao je u sjeni poznatijeg kolege Ottorina Respighija. Skladbe Il giardino di Afrodite (Afroditin vrt) i Piena sorgeva la luna (Pun je izašao Mjesec) iz 1961. kao njegovo posljednje djelo za zbor a cappella sugestivno dočaravaju žubor vode, šuštanje lišća, vilinski ples djevojaka i blistavost punog Mjeseca. Skladane su na stihove starogrčke pjesnikinje Sapfo, a u talijanskom prijevodu Manare Valgimiglija.
    foto: www.hrt.hr
    Tom neomadrigalističkom opusu lijepo su se priklonila i Tri pejsaža Blagoja Berse(1873-1934), tri intimna doživljaja prirode od kojih je prvi – Mjesečina za mješoviti zbor a cappella najuspjeliji i najizvođeniji, iako je Bersa zamislio da se oni izvode u cijelosti bez prekida, s mnogo poetične tišine. Maestro Bilić je u ovoj prigodi poštovao autorovu namjeru, i dobro je da se i to povremeno čuje, iako se mora priznati da drugi pejsaž - Jesen za mješoviti zbor, violinu i klavir još može konkurirati, ali treći dio Prvi snijeg za mješoviti zbor, harfu, dva roga i violinu ipak nije na toj razini. U izvedbi Bersina Tri pejsaža sudjelovali su violinisti Sergej Evseev i Davor Philips, violončelisti Guenadi Antonov i Adam Chelfi, hornisti Viktor Kirčenkov i Ivan Oskera te harfistica Diana Grubišić Čiković.

    Koncert je naslovljen po posljednjoj skladbi večeri – Glazbi za sanjarenje Igora Kuljerića (1938-2006). Iako nastala krajem 20. stoljeća skladba Dream Music također je spona s prošlošću, ali s pogledom na budućnost. Nadahnuta djelom Život je san španjolskog baroknog dramatičara Pedra Calderóna de la Barce, skladana je na stihove Enesa Kiševića Sonata od sna i asocira na tematiku i oblik Sonate quasi una fantasia (zvane Mjesečeva sonata) Ludwiga van Beethovena. Početni taktovi te popularne sonate tek su moto i najava Kuljerićeve vlastite glazbene fantazije na Kiševićeve ljubavne stihove koje su uz Zbor sugestivno interpretirali njegovi istaknuti članovi, sopranistica Ivana Garaj Korpar i bariton Milan Mišo Kravar, uz instrumentalnu suradnju Ivane Bilić na marimbi, Filipa Merčepa na vibrafonu, Srebrenke Poljak za klavirom i Vanje Kuljerić na klavijaturama.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 17. listopada 2012.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike