Strast Dorinih nota

7. ciklus koncerata Gudačkog kvarteta Porin, Mala dvorana KD Vatroslav Lisinski, 12. prosinca 2012

  • Gudački kvartet PorinPrvi koncert ovosezonskog ciklusa gudačkog kvarteta Porin violinisti Ivan Novinc i Tamara Petir, violistica Lucija Brnadić i violončelistica Neva Begović odlučili su programski posvetiti domaćim autorima Miroslavu Miletiću i Dori Pejačević te jednom svjetskom majstoru komorne glazbe – Josephu Haydnu. Na početku programa izvedene su Folklorne kasacije Miroslava Miletića, djelo tipično za Miletićev opus, koje kroz četiri stavka ostvaruje vezu današnje glazbe s njezinim prastarim korijenima. Naime, za Miletića je tipično da inspiraciju traži u folkloru, ali da ga osuvremenjuje te mu istodobno daje svoj osobni pečat. Članovi gudačkog kvarteta Porin to su prepoznali iščitavajući svevremenost glazbe i dubinu njezina nadahnuća.

    Sljedeći je na programu bio Gudački kvartet u C-duru, op. 33, br. 3 Josepha Haydna. Radi se o jednom od šest gudačkih kvarteta iz opusa 33 koje je Haydn posvetio nadvojvodi i budućem ruskom caru Pavlu I. Zamislivši ga u klasičnoj četverostavačnoj formi, Haydn je vrlo ozbiljno pristupio skladanju. Ozbiljenje se osjećalo i u izvedbi, koja je sva četiri stavka – Allegro moderato, Scherzo: Allegretto, Adagio ma non troppo i Rondo: Presto – čitala precizno i formalno vrlo čisto, no mrvicu prestrogo. Izvođači su publici namijenili čistog Haydna koji je zazvučao unutar svih okvira zadatosti višestoljetne forme. No publiku to nije smetalo – oduševljenje je bilo očito već nakon prvog dijela programa, dok je drugi dio, s Klavirskim kvintetom u h-molu, op. 40 Dore Pejačević u dvoranu donio nešto sasvim drugo.

    Danijel Detoni, arhivska fotografija, foto: www.danijeldetoni.comGlazbeni jezik Dore Pejačević vrlo je privlačan, a zbog toga je vjerojatno i zaokupio svu kreativnu pozornost članova Kvarteta i njihova gosta – pijanista Danijela Detonija. Četiri opsežna stavka Klavirskog kvinteta u h-molu donijela su četiri sasvim različita ugođaja u kojima se, bez obzira na vrijeme nastanka (Kvintet je stvaran u vrijeme Prvoga svjetskog rata, između 1915. i 1918.), čuje romantičan prizvuk, ali i čvrstoća te suvremeno baratanje notnim tekstom. Teško je riječima opisati glazbu Dore Pejačević, no možda je najjednostavnije reći da je u njoj mnogo strasti i da ta strast s lakoćom prelazi na one koji je izvode i one koji je slušaju.

    Pri izvedbi, glazba je prštala od čvrsto-energičnog, a opet vrlo romantična prvog stavka (Allegro ma non troppo e con energico), preko suzdržanog, ali iznimno melodična drugog (Poco sostenuto). Teško je zapravo bilo odlučiti da li drugi ili treći stavak nose ljepše teme, jer u trećem stavku (Scherzo molto vivace) glazbenici dodaju jedan drugome temu koja se pritom prekida a istodobno, u svakoj novoj dionici, razvija. I naposljetku, posljednji stavak, Moderato – Allegro moderato zaključio je to prekrasno djelo u kojemu su briljirali i članovi Gudačkog kvarteta Porin i pijanist Danijel Detoni.

    © Irena Paulus, KLASIKA.hr, 14. prosinca 2012.

Piše:

Irena
Paulus

kritike