Četiri praizvedbe

27. Muzički biennale Zagreb, Međunarodni festival suvremene glazbe, Zagreb, 6. – 13. travnja 2013.: Plavi ciklus Zagrebačke filharmonije, dir. Luca Pfaf, solisti: Ivana Srbljan, mezzosopran, Mia Elezović, klavir, Vedran Kocelj, truba, KD Vatroslav Lisinski, 12. travnja 2013.

  • Luca Pfaf i Zagrebačka filharmonija

    Čak četiri nova djela hrvatskih skladatelja praizvela je Zagrebačka filharmonija na svojem koncertu za MBZ u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog. Za pultom je bio maestro Luca Pfaf, naturalizirani Francuz, rođen u Luganu, dirigent koji je i ranije dva puta bio gost MBZ-a, kao angažirani interpret suvremene glazbe, ali bez znatnijeg uspjeha, što se pokazalo i na ovom koncertu. Bio je to susret generacija, na čelu s doajenom Milkom Kelemenom, pokretačem i osnivačem MBZ-a, zatim njegovim učenikom Davorinom Kempfom i najmlađim autorima Tomislavom Oliverom i Danijelom Leginom. Koncert je počeo s najmlađima.
    Ivana Srbljan
    Danijel Legin, učenik Sande Majurec i Frane Paraća, bavi se ne samo klasičnom kompozicijom, nego i filmskom glazbom, što je bilo razvidno i u najnovijoj njegovoj skladbi Nebula, što na latinskom jeziku znači oblak, a u astronomiji međuzvjezdane maglice. Raznim bojama orkestra nastojao je dočarati upravo takvo ozračje. Tomislav Oliver studirao je uz muzikologiju i kompoziciju u razredu Marka Ruždjaka, a u novoj skladbi Vacanas, pjesmi u prozi za mezzosopran i orkestar, uglazbio je tekstove pjesnika svetaca hinduističke bhakti tradicije 10. i 11. stoljeća u engleskom prijevodu. Ta duhovna pjesma lirski je izraz ljubavi prema Bogu i svojevrsno duhovno putovanje u kojem je lijepim i dobro školovanim glasom sudjelovala vrsna mezzosopranistica Ivana Srbljan.
    Mia Elezović
    Drugi i još upečatljiviji dio programa počeo je Concertom corale za klavir i orkestar Davorina Kempfa, prvog i aktualnog dvogodišnjeg rezidencijalnog skladatelja Zagrebačke filharmonije. Sam naslov upućuje na nadahnuće Bachovim koralima (Es ist genug), što se naslućuje u jednostavačnom slobodno prokomponiranom obliku s virtuozno pisanom dionicom klavira, tom neprikosnovenom solističkom instrumentu romantičarske epohe. I Bach, i romantika, ali i suvremeni jezik objedinjeni su u tom vrijednom i pristupačnom djelu impresivna luka, zahvaljujući i nenadmašnoj interpretaciji skladateljeve omiljene pijanistice, sjajne Mije Elezović, koja se pasionirano posvetila interpretacijama suvremene glazbe, naročito u domovinama svojih roditelja Hrvatskoj i Japanu, a stekla je i dvostruki magisterij na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i u programu Contemporary Performance u New Yorku.
    Vedran Kocelj
    Na kraju koncerta predstavljen je Koncert za trubu i simfonijski orkestar Tromberia osnivača MBZ-a Milka Kelemena (1924). Iako je djelo naručio MBZ, na izvedbu se čekalo deset godina. Tromberia je u obliku svojevrsne suvremene passacaglie napisana za trubu in C, piccolo trubu, krilnicu i veliki simfonijski orkestar, kojem se pridružuju i tibetanska zvona, australski didžeridu i udaraljkaške boce. Vrsni solist Vedran Kocelj, prvi trubač Simfonijskog orkestra HRT-a, virtuozno je demonstrirao raskošnu paletu izvedbenih mogućnosti nekoliko vrsta trublje, uključujući i svojevrsno pjevanje kroz instrument te efekt odjeka postignut u vibracijama žica glasovira, a sve pojačano sudjelovanjem i ostalih svirača trublje u orkestru i izvan scene, u predvorju dvorane. Agilni i neumorni Milko Kelemen i ovim je djelom dokazao da je neprikosnoveni i dosljedni skladatelj avangarde, koji je s velikim uzbuđenjem nazočio probama i izvedbi, ne krijući zadovoljstvo i sreću što je ponovno na svom festivalu, koji je zajedno s njime bio „preteča EU-a u Hrvatskoj“.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 14. travnja 2013.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike