Stari majstori u novom ruhu

15. Festival sv. Marka, Zagreb, 25. travnja – 12. svibnja 2013. (2)

  • Simfonijski orkestar i Zbor HRT-a, dirigent Vladimir Kranjčević i orguljaš Pavao Mašić na koncertu održanom 3. listopada 2012. u crkvi Presvetog Trojstva u Slavonskom BroduSimfonijski orkestar i Zbor HRT-a reprizirao je koncert održan 3. listopada 2012. u crkvi Presvetog Trojstva u Slavonskom Brodu na kojemu je prvi put tematski predstavljena glazba hrvatskih skladatelja franjevaca. S obzirom, da se radi o rijetko ili nikako izvođenim djelima, bila je to prava prigoda da se ona čuju i u Zagrebu. Koncert u Slavonskom Brodu održan je u povodu blagdana svetog Franje Asiškog, utemeljitelja Franjevačkog reda, koji je imao važnu ulogu u višestoljetnoj brizi za obrazovnu, odgojnu, znanstvenu i umjetničku komponentu društva, s nemjerljivim doprinosom u glazbi. Program, u kojem su kao solisti sudjelovali Ivana Garaj Korpar i Monika Cerovčec, soprani, Martina Matić-Borse, alt, Marko Pletikosa, tenor, Mladen Klepo, bas i Pavao Mašić, orgulje, sastojao se od biranih djela od 19. stoljeća do današnjih dana. Od Fortunata Pintarića do Sebastijana Golenića, gvardijana Franjevačkog samostana u Slavonskom Brodu, koji je bio i inicijator tog vrijednog projekta. Franjevačke skladatelje 20. stoljeća zastupali su Miroslav Grđan i Kamilo Kolb. Naročito je zanimljiva bila izvedba Kolbova Križnog puta, predstavljena upravo onako kako je to autor zamislio, kao glazbu za orkestar uz žive slike. Koreografkinja i kostimografkinja Ljiljana Gvozdenović efektno je i decentno pokretom prikazala križni put u izvedbi četiri solista baleta Zagrebačkog gradskog kazališta Komedija koji su koristili širok prostor cijele unutrašnjosti crkve, dok je orkestar bio smješten postrance.

    U Zlatnoj dvorani

    Vladimir KrpanOsim domicilne crkve sv. Marka, dio programa održan je i u Zlatnoj dvorani Hrvatskog instituta za povijest. Večer Lieda priredila je mezzosopranistica Martina Gojčeta Silić u suradnji s pijanisticom Ledom Parać i Gudačkim kvartetom Porin. Na programu su bile skladbe Brahmsa, Wolfa, Respighija i Chaussona. Pijanist Vladimir Krpan o 75. obljetnici svog umjetničkog rada priredio je jednu u nizu večeri sonata Ludwiga van Beethovena (op. 2, 27 i 28), a za Beethovenom je posegnulo još dvoje sjajnih glazbenika Berlinske filharmonije – pijanistica Cordelia Höfer i violončelist Goetz Teutsch (Sonate op. 69 i 102/2 te Varijacije na Mozartove teme Ein Mädchen oder Weibchen i Bei Männern welche Liebe fühlen).

    Posebno je intrigantan koncert pijanista Matije Dedića koji se u protekla dva desetljeća afirmirao kao izvrstan jazz muzičar. Njegove maštovite i virtuozne improvizacije na teme Johanna Sebastiana Bacha, odsvirane u jednom mahu, bez stanke i bez aplauza između pojedinih sekvenci, ostavile su bez daha. Zanimljivo je da je ovo bio prvi koncert takve vrste na Festivalu sv. Marka i dobar smjerokaz za obogaćenje programske raznolikosti u budućnosti. Koncert je imao i humanitarni karkater kao nastavak njegovanja ljubavi Nevena Valenta prema bližnjima. U suranji s Lions Klubom Kaptol Zagreb prikupljena su sredstva za kupnju muzičkih instrumenata za slabovidnu i slijepu djecu slabijeg imovinskog stanja koja pohađaju muzičku nastavu.

    Izniman susret s pravoslavnom duhovnom glazbom
    Beogradski muški hor
    Na kraju Festivala, ponovno u Crkvi sv. Marka, dogodio se izniman susret s pravoslavnom duhovnom glazbom kroz stoljeća u provedbi sjajnog Beogradskog muškog hora i njegovog umjetničkog rukovoditelja Vladimira Rumenića. Njihovo gostovanje dogovorio je još Neven Valent prije četiri godine za vrijeme nastupa tog ansambla u Zagrebu, a ove je godine to i ostvareno na radost ljubitelja zbornog pjevanja, koji su u velikom broju nazočili prvoklasnoj izvedbi. Petnaestero moćnih profesionalnih pjevača prekrasne boje glasova i široka glasovnog opsega od izrazito visokih prvih tenora do izuzetno dubokih kontra-basova (profondaša) pružaju impresivnu zvučnu sliku oplemenjenu intonativno čistom i stilski autentičnom interpretacijom crkvenog zbornog pojanja od 3. stoljeća do našega vremena. Pretežito a cappella, rijetko uz sudjelovanje orgulja. Znalačko dirigentsko ravnanje i prigodne popratne riječi baritona Vladimira Rumenića koji se dijelom i sam pridružio svojim pjevačima, ostavili su dubok dojam. Gosti su na kraju zahvalili organizatorima na toplom prijemu, posebice Vladimiru Kranjčeviću, uz čestitke za netom primljenu nagradu Porin za životno djelo, te mu u znak pažnje poklonili ikonu sv. Vladimira.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 14. svibnja 2013.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike