Opravdana očekivanja

18. memorijal Darko Lukić, Osijek, 8. – 10. studenoga 2013.

  • Ruben Habuda, foto: Davorin TramManifestacija duge i hvalevrijedne tradicije, Memorijal Darko Lukić u Osijeku pod okriljem osječke Glazbene mladeži i pokroviteljstvom Grada Osijeka, Osječko-baranjske županije i Ministarstva kulture Republike Hrvatske, osamnaesti je put okupila ponajbolje mlade pijaniste iz Hrvatske, Slovenije i Mađarske. Međunarodni susret mladih klavirista održava se u spomen na uglednoga hrvatskog pijanista i pedagoga, rođenog Osječanina Darka Lukića (Osijek, 1922. – Zagreb, 1974.), pripadnika glasovite generacije studenata Svetislava Stančića koji se nakon završetka studija nastavio usavršavati u Parizu, a koncertirao je diljem Europe i Azije. Njegove snimke skladbi hrvatskih autora, kao i suradnji s uglednim glazbenicima poput Marijane Radev, Jurice Muraja i Vladimira Ruždjaka, ostvarene za Hrvatski radio, od osobita su značaja za hrvatsku kulturu.

    Memorijal Darko Lukić bijenalno se izmjenjuje s Memorijalom Franjo Krežma, međunarodnim susretom mladih gudača, s ciljem predstavljanja nadarenih pijanista od osnovnoškolske, preko studentske, do zrelije dobi. Zadržavši programsku koncepciju koja se pokazala tradicionalno uspješnom, prve su večeri u Koncertnoj dvorani Glazbene škole Franje Kuhača u Osijeku nastupili učenici glazbenih škola nagrađeni na 51. hrvatskom natjecanju učenika glazbe. Živopisni glazbeni kolaž činile su odreda energijom, vedrinom i entuzijazmom nabijene izvedbe najmlađih sudionika Memorijala. Večer je otvorio Osječanin Ruben Habuda svježom izvedbom Briljantnog ronda u Es-duru, op. 62 Carla Marije von Webera, a slijedio ga je vrlo siguran nastup Arsena Dalibaltayana, učenika Glazbene škole Pavla Markovca u Zagrebu, koji je pružio za svoju dob neobično zrele izvedbe Sarabande iz Francuske suite u c-molu, BWV 813 Johanna Sebastiana Bacha i Poloneze u cis-molu, op. 26, br. 1 Frédérica Chopina. Sebastian Debeljak, učenik Glazbene škole u Novskoj, predstavio se uigranim izvedbama Bachovih, Nakadinih i Chopinovih skladbi, a Elizabeta Barišin, polaznica Glazbene škole Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, pouzdanim tumačenjem djela Franza Liszta i Frédérica Chopina.

    Roland Grlica, foto: Davorin TramU drugome dijelu večeri osječkoj su se publici predstavio Janko Vidaković, još jedan učenik GŠ Pavla Markovca u Zagrebu, promišljenim i virtuoznim izvedbama Preludija u cis-molu, op. 3, br. 2 Sergeja Rahmanjinova i Varijacija na Paganinijevu temu Isaaka Berkoviča, a nakon njega i Splićanin Luka Polunić čiji se senzibilitet u punom sjaju iskazao u Chopinovoj Polonezi u es-molu, op. 26, br. 2 koju je izveo nakon stavka iz Mozartove Sonate u a-molu, KV 310. Sveopće oduševljenje izazvao je zreo, uvjerljiv i sugestivan nastup Rolanda Grlice, od ove godine studenta Muzičke akademije u Zagrebu, iz razreda prof. Rubena Dalibaltayana, čije su izvedbe Chopinove Balade u g-molu, op. 23 i Lisztove Mađarske rapsodije u a-molu, S 244/13 posvjedočile kako je riječ o mladom umjetniku s izuzetno dobro postavljenim temeljima za blistavu budućnost.

    Središnja večer 18. memorijala Darko Lukić u Osijeku, pripala je studentima glazbenih akademija iz Zagreba, Ljubljane, Osijeka i Budimpešte. Tomislav Damjanović, student 3. godine klavira iz razreda prof. Đorđa Stanettija na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, koncert je otvorio zrelom i do najsitnijih detalja osmišljenom izvedbom kompleksnoga lirskog ciklusa Johannesa Brahmsa, Klavirske skladbe, op. 76. Slijedio ga je uistinu veliki zalogaj apsolventa ljubljanske Muzičke akademije, Primoža Urbanča, studenta prof. Vladimira Mlinariča, izvedba još jednog Brahmsovog djela, iznimno zahtjevnih i virtuoznih Varijacija na Händelovu temu, op. 24, u kojima je mladi pijanist, unatoč povremenim nesigurnostima, uspio iskazati svoju sviračku vještinu. Josip Jagušić, student 4. godine iz razreda prof. Konstantina Krasnitskog na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, predstavio se pouzdanim izvedbama djela Mozarta i Liszta te jedinim djelom hrvatskoga autora na programu ovogodišnjega Memorijala, Yamaha toccate Davora Bobića. Iskrene ovacije publike izazvao je temperamentni nastup izvrsne Renate Konyicske, apsolventice Muzičke akademije Franz Liszt u Budimpešti, iz razreda prof. Lászla Baranyaya, s uvjerljivom i sigurnom izvedbom Beethovenove 23. sonate u f-molu, op. 57, tzv. Appassionate te raskošnim spektrom tonskih boja u Debussyjevom Otoku radosti, kao uistinu dojmljiv završetak koncerta.
    Renata Konyicska, foto: Davorin Tram
    Ovogodišnji, 18. međunarodni susret mladih pijanista solističkim recitalom s djelima Brahmsa, Ravela, Skrjabina i Musorgskog, zatvorio je jedan od najistaknutijih glazbenika mlađe generacije, Bruno Vlahek. Nakon diplome na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, koju je stekao u razredu prof. Vladimira Krpana, taj je svestrani mladi umjetnik završio poslijediplomske studije u Lausanni, kod Jean-Françoisa Antoniolija i u Kölnu, u razredu prof. Vasilija Lobanova, paralelno studirajući kompoziciju i improvizaciju. Dobitnik je brojnih nagrada na natjecanjima u zemlji i inozemstvu, a od 2010. usavršava se kod legendarnog ruskog pijanista i pedagoga Dmitrija Baškirova na Visokoj školi za glazbu kraljice Sofije u Madridu, gdje mu je kraljica osobno uručila nagradu za najboljeg studenta generacije. Vlahekov recital u dupkom ispunjenom, atraktivnom, no pomalo preakustičnom prostoru Atrija Glavne straže Muzeja Slavonije u Osijeku, bio je još jedna potvrda o nužnosti odgovarajućeg koncertnog prostora u tome gradu. Živopisnu koncertnu večer mladi je umjetnik otvorio izborom iz ciklusa Klavirske skladbe, op. 76 Johannesa Brahmsa, koji su slijedile sugestivne izvedbe Tužnih ptica i temperamentne Alborade del gracioso iz ciklusa Zrcala Mauricea Ravela.
    Bruno Vlahek, arhivska fotografija, foto: © Antoni Bofill, www.brunovlahek.com
    Prvi dio koncerta, ispunjenog do detalja razrađenim izvedbama zatvorilo je izražajno tumačenje kontrastima ispunjene 4. sonate u Fis-duru, op. 30 Aleksandra Skrjabina. Vrhunac večeri uslijedio je u drugome dijelu, u kojem je Bruno Vlahek svoju pijanističku vještinu iskazao izvedbom grandioznih Slika s izložbe Modesta Petroviča Musorgskog, pri čemu su osobito slikovito zazvučali Ples pilića u ljuskama, Tržnica u Limogesu, Baba Jaga (Koliba na kokošjim nogama) i veličanstveni finale Velika kijevska vrata. Na oduševljenje brojne publike, uslijedila su i četiri dopadljiva dodatka, kao upečatljivi finale 18. memorijala Darko Lukić, međunarodnog susreta mladih pijanista, koji je i ove godine opravdao sva očekivanja.

    © Bojana Plećaš Kalebota, KLASIKA.hr, 20. studenoga 2013.

kritike