Flauta traverso u središtu

Hrvatski barokni ansambl: Flute Gala, umjetničko vodstvo: Rachel Brown, flauta traverso, Hrvatski glazbeni zavod, 24. studenoga 2013.

  • Rachel BrownCiklus Hrvatskog baroknog ansambla u Glazbenom zavodu uvijek ima svoju temu. Zahvaljujući gostovanju ugledne engleske flautistice Rachel Brown, ovaj je put dakako bila – flauta. I ovaj put je Hrvatski barokni ansambl nastojao opravdati i sadržajem ispuniti naslov svoga ciklusa Izvorni užitak, opći, ziheraški naziv koji se može koristiti i za mineralnu vodu. Program Flute gala da se slučajno u sklopu općih trendova ne bi upotrijebio hrvatski, predvodila je Rachel Brown, djelomično termin koristeći kao vlastiti šou. Ipak je oko sebe okupila hrvatske flautiste koji su se za baroknu glazbu usavršavali na ljetnoj varaždinskoj školi Aestas musicae gdje ih je i upoznala. Za njih je danas s pravom puna riječi hvale.

    Cijeli je koncert uz Hrvatski barokni ansambl bio posvećen razdoblju u kojem je poprečna drvena flauta bila u centru zanimanja. U 18. stoljeću, nakon vladavine blok flaute, poprečna je bila najnoviji hit među puhačkim glazbalima, ponajprije stoga što je omogućavala veći raspon i bolju kontolu finog i ušuškanog tona. Ni oholi i rastrošni Luj XIV, Kralj Sunce, nije odolio njezinim čarima i njezinoj velikoj pokretljivosti u rukama virtuoza. Stoga ne čudi da je za poprečnu flautu napisano mnoštvo djela, a u mnogobrojnim obradama zamijenjivala je i druge instrumente, ponajprije violinu. Tim je putem krenula i Rachel Brown.

    Ona, koje stoljeće kasnije vjerno slijedi barokne običaje transkripcija i prerada istih kompozicija za druge instrumente. Sama aranžira i poseže i za preradama Bachovih ili Telemannovih djela. I nije to bilo ništa neobično u 18. stoljeću, ali danas je Brown uložila vlastito znanje i trud da bi oživjela tu praksu i ugođaj. U navodno demokratiziranom društvu priča o poprečnoj flauti ne odvija se u dvorcma, ladanjskim vilama i na travnjacima vlastele i plemećkih obitelji i kraljevskih dvorova. U dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda pobožni poklonici takozvanih povijesno obaviještenih i osvještenih izvedbi, mogli su i zaista uživati.
    Hrvatski barokni ansambl, arhivska fotografija
    Rachel Brown posvećeno su se i kompetentno pridružile hrvatske flautistice s iskustvom izvedbi barokne glazbe: Ana Benić i Marta Šomođi te svestrani i nezaobilazni Dani Bošnjak. Lijepu večer i svojevrsno upoznavanje s prerađenom ili izvornom literaturom otvorila je Rachel Brown s Adagiom iz Bachova Uskrsnog oratorija. Dva lica poprečne flaute predstavila su djela Marina Maraisa i Michela Richarda Delalandea. Bili su to Maraisovi ulomci iz Suite u D-duru Pieces en trio, tria toliko raširene barokne umjetničke forme, i s druge strane, ceremonijalna i pomalo pompozna skladba Grande piece royale za dvor Luja XIV. Bio je tu još jedan Trio, onaj Johanna Matthesona.

    A kako je osim tria u instrumentalnoj glazbi, barok posebno uzgajao koncertnu formu na programu se našla i zanimljiva obrada Telemannova Koncerta za četiri violine u D-duru gdje su, a moguće je zbog kompatibilnosti opsega, violine zamijenile četiri flaute: Rachel Brown, Ana Benić, Marta Šomođi i Dani Bošnjak. Obradu vlastitog Koncerta izvorno za instrumente s tipkama predstavila izvedba Koncerta u d-molu Carla Philippa Emanuela Bacha gdje se ponovno na kraju večeri kao solistica iskazala Rachel Brown baš kao i na kraju prvoga dijela u obradi često izvođena Bachova Koncerta za čembalo i orkestar u f-molu na čiju se potpuno drukčiju zvučnu sliku valjalo priviknuti.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 26. studenoga 2013.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike