Bajkina priča

Davor Schopf, Život kao bajka, Primadona Blaženka Cigić Milić, Hilarion, 2013

  • Davor Schopf, Život kao bajka, Primadona Blaženka Cigić Milić, Hilarion, 2013Zagrebačka operna primadona Blaženka Cigić Milić (1939) prošle je godine dobila reprezentativnu monografiju autora Davora Schopfa u nakladi izdavačke kuće Hilarion. Već sam naslov knjige Život kao bajka upućuje na uistinu bogat privatni i profesionalni život istaknute i darovite umjetnice, od milja zvane Bajka, imenjakinje sv. Blaža, blagoslovitelja grla. Nomen est omen! (Ime je znamenje!) Uistinu, bila je obdarena prekrasnim sopranom, čija je snaga i ljepota plijenila već od malih nogu u rodnom Mostaru, gdje je učila pjevanje u glazbenoj školi u razredu profesorice Milke Padovan i gdje je prvi puta profesionalno nastupila u tamošnjem Narodnom kazalištu u ulozi Petrice u Gotovčevu Đerdanu. Na preporuku prof. Lava Vrbanića nastavila je studij pjevanja u njegovom razredu na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, gdje je i diplomirala, a u istoj klasi se usavršavala godinu dana u Bostonu, a nakon toga i u Salzburgu. Nakon studija 1970. je započela karijeru u zagrebačkoj Operi gdje debitira kao Zorka u Porinu Vatroslava Lisinskog. Ubrzo je slijedilo još nekoliko lirskih uloga, kao što su Jelena, Mimi, Cio-Cio San, Eva i Đula. Polovinom osamdesetih godina dosiže pjevačke vrhunce. Uloga Tosce otvara joj vrata i drugim Verdijevim, ali i Puccinijevim heroinama, a svakako treba dodati i Wagnerove junakinje poput Brunhilde i Sente te niz drugih uloga. Dakle, zamijetan je postupan i pametno usmjeren razvoj od lirskog do mladodramskog i dramskog repertoara, temeljen na prekrasnom nosivom, ali i mekanom glasu, tehnički besprijekorno oblikovanom s izrazitom ekspresivnošću i muzikalnošću.

    Imala je sreću da je tridesetogodišnju karijeru ostvarila u zlatno doba zagrebačke Opere te u suradnji s velikim domaćim opernim zvijezdama i dirgentima te uglednim svjetskim gostima. Iako je imala sve preduvjete, nikada se nije odlučila za karijeru u inozemstvu, uglavnom zbog velike privrženosti obiteljskom životu, ali je zato nastupala petnaest puta na inozemnim gostovanjima zagrebačke Opere. S rodnim gradom Mostarom ostala je emotivno i profesionalno vezana cijeloga života.

    Knjiga Život kao bajka podijeljena je na nekoliko poglavlja bogato ilustriranih fotografijama i ostalim dokumentima iz umjetničina privatnog i profesionalnog života. U uvodu Mostar i Zagreb u istom srcu sažeto su izneseni važni trenuci iz umjetničina života, a zatim slijedi najopsežniji dio koji obuhvaća operni repertoar umjetnice s galerijom likova u 26 djela hrvatskih i inozemnih autora s nastupima u zagrebačkoj Operi uz detaljnu statistiku. Tu su i samostalna gostovanja u raznim gradovima bivše države Jugoslavije. Osim na opernoj sceni i koncertnim izvedbama opera Blaženka Milić je već od đačkih dana u Mostaru tijekom karijere redovito nastupala i na tridesetak koncerata, uključujući i Koncerte mira i nade Zagrebačke filharmonije održane na područjima stradalima u Domovinskom ratu. Time je potvrđivala svoje domoljublje i spremnost da pomogne najugroženijima te zagovarala mir. Uz veliku podršku brojne obitelji crpila je snagu iz vjere i u ljubavi prema bližnjima, radujući se i nastupima na koncertima duhovne glazbe.

    U posebnom poglavlju navedeni su dokumenti s popisom i faksimilima diskografskih izdanja, nagrada i priznanja, te posvetama uglednih dirigenata, javnih osoba, političara, suradnika i glazbenih kritičara.U zaključku knjige umjetnica se ukratko i osobno osvrće na svoj život ispunjen ljubavlju prema domovini, zavičaju, obitelji i pjevanju, život koji joj je donio sreću ali i nevolje. Zahvalna je svima koji su joj pomogli da ih prebrodi i da poživi u duhovnom blagostanju, ostavljajući blistav trag za sobom.

    Koliko je bila omiljena i poštovana osvjedočilo se mnogo puta, najviše na obilježavanju značajnih datuma u njenoj karijeri u nazočnosti brojne publike koja ju je voljela. Podsjetimo da je 30. obljetnicu umjetničkog rada proslavila ulogom Tosce, a 35. obljetnicu ulogom Eve. 40. obljetnicu i 55 godina stalnog pjevanja u crkvi obilježila je svečanim koncertom Veliča duša moja Gospodina u zagrebačkoj katedrali ( 2001), a vrhunci su bili predstavljanje dvostrukog CD-a Glazba je moj život (2010) i naposljetku raskošne monografije Život kao bajka (2013) sve uz prepuna gledališta i na reprezentativnoj pozornici njezine matične operne kuće HNK-a u Zagrebu.

    Iz brojnih napisa i komplimenata koji su upućivani Blaženki Milić u raznim prigodama izdvojimo za kraj razmišljanja maestra Vladimira Kranjčevića, svojevremeno ravnatelja Opere HNK-a u Zagrebu, o ovoj iznimnoj pjevačici: „Primadona Blaženka Milić vrhunska je umjetnica i posebna osoba u privatnom i društvenom životu i zato je nezaobilazna osobnost hrvatskoga glazbenog, i uopće, kulturnog života... Bajka je svakoj skladbi pristupala s jednakom odgovornošću, preciznošću i što je najvažnije – zanosom! To je bio njezin ključni odnos i prema kolegama, bilo solistima, dirigentima, zborašima, orkestru ili tehnici. U živom mi je sjećanju izvedba opere Tosca u Hrvatskom narodnom kazalištvu u Zagrebu kada su gostovali Nicolai Gedda i Ingvar Wixell. Tada je doslovno pomela svoje svjetske partnere i zaista potvrdila da je prava primadona... Ona je jedinstvena pojava na glazbenom nebu, duboko urasla u sve pore života Zgreba i Hrvatske, naprosto glazbeni amblem našega vremena i sreća je sviju nas koji smo u tome bar dijelićem sudjelovali.“

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 27. siječnja 2014.

Piše:

Višnja
Požgaj