Od opera do kola

54. Glazbene večeri u Sv. Donatu, Zadar, 7. srpnja – 14. kolovoza 2014.: Rasplesani Forum, Zbor i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, dir. Ivan Repušić, solisti: Petrit Çeku, gitara, Nikita Borisoglebsky, violina, Stjepan Franetović, tenor, Forum, 7. srpnja 2014.

  • Zbor i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije i dirigent Ivan Repušić, foto: Vedran Penga

    Koncertom pod nazivom Rasplesani Forum započelo još jedno izdanje Glazbenih večeri u Sv. Donatu. Već letimičan pogled na program Festivala i njegove izvođače nagoviješta koncept koji bi mnogima mogao biti vrlo atraktivan. Ove godine publici će se predstaviti niz velikih repertoarnih opusa s područja simfonije, koncerata i komorne glazbe, pri čemu osobito prednjači Beethoven; može zazvučati kao floskula, ali to doista nije mala stvar za grad veličine Zadra. Svijet rane glazbe temelj je repertoarne povijesti Glazbenih večeri čija se opstojnost neće dovoditi u pitanje, no oko ove baštinjene jezgre uočljivi su brojni mali opusi glazbe 20. i 21. stoljeća. Uz seriozne skladbe bit će zastupljena i znatna količina rubnih opusa nadahnutih najraznolikijim glazbama, osobito plesovima. Neki su izvođači Zadranima poznata imena sa ranijih izdanja festivala – ipak, prevagu odnose mladi solisti i ansambli bogatih životopisa i zanimljivih izvođačkih estetika. Ukratko rečeno: pred nama je mjesec dana guste glazbene koncentracije, tijekom kojih će biti šteta propustiti bilo koji koncert.
    Zbor i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije i dirigent Ivan Repušić, foto: Vedran Penga
    Program koncerta otvaranja bio je kolaž sastavljen je iz dvanaest omiljenih glazbenih brojeva u lepezi opernih arija i zborova, filmske glazbe, Mađarskih i Slavenskih plesova sve do valcera, poloneza i kola. Uspjeli odabir solista dobro se uklopio u tu šarolikost koja osigurava vrlo dobru recepciju u širokim slojevima glazbenih recipijenata, među kojima i brojnih turista. Pouzdani Stjepan Franetović s Rossinijevim Les soirées musicales i sjajnim Erom s onoga svijeta, poslovično briljantni Petrit Çeku s Myersovim i Dyensovim remek-djelcima Cavatinom i Tangom en Skäi, te dostojni izdanak ruske violinističke škole Nikita Borisoglebsky u slavenskim virtuoznim biserima Wieniawskoga i Čajkovskoga – osiguravaju dovoljnu količinu kvalitetne glazbene energije za postizanje ovacija. Ivan Repušić je cijelu plesnu postavu vodio na svoj elegantan, jednostavan i lepršav način. Ipak, tradicionalno otvaranje Glazbenih večeri nije proteklo samo u znaku probranih poznatih brojeva nadahnutih plesom, nego i u neprestanoj utrci s lošim vremenom koje je u jednom trenutku zaprijetilo prekidom koncerta. Orkestar i zbor HRT-a zajedno s Ivanom Repušićem i solistima u ovoj su utrci dali maksimum koji se mogao izvući iz prostornih i zvučnih datosti. Kako je vrijeme odmicalo, i inače problematično ozvučenje na otvorenom prostoru – kao stalan problem sličnih domaćih pothvata – postajalo je sve problematičnije, pa bi bilo izlišno govoriti o primjerice podrobnijem seciranju orkestralnih grupa.
    Stjepan Franetović, Petrit Çeku, Nikita Borisoglebsky, Ivan Repušić, Zbor i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, foto: Vedran Penga
    Nije naodmet spomenuti da je otvaranje na Forumu uvijek besplatno, koncert na dar, te kao takvo svoj uzor ima u sličnim koncertima na otvorenom brojnih velikih simfonijskih orkestara po svjetskim metropolama. Takav koncert postaje godišnja kulturna institucija s nizom težnji i funkcija – društvenom i zabavnom, odgojnom i obrazovnom, estetskom i još pokojom; takav koncert je amblem kojim jedan grad potvrđuje ili opravdava svoju urbanost. Funkciju koju na berlinskoj Waldbühne iz godine u godinu ima Berliner Luft Paula Linckea u živopisnim i gotovo koreografskim potezima Simona Rattlea i njegovih kolega iz Berlinske filharmonije, na zadarskom je Forumu imala neslužbena zadarska himna Kalelarga kao dodatak. Hoće li Kalelarga postati zadarski Berliner Luft, preostaje još vidjeti. No, sigurno je da bi takav potez (koji zacijelo igra na kartu emocija) na duge staze osigurao još topliji prijem zadarske publike.

    © Helena Novak Penga, KLASIKA.hr, 9. srpnja 2014.

Piše:

Helena
Novak Penga

kritike