Flaute hrvatskih skladatelja

19. sezona ciklusa koncerata Iz salona Očić: Zagrebački ansambl flauta, 12. lipnja 2014.

  • Zagrebački ansambl flauta

    Nakon uspješne turneje u Španjolskoj gdje je Zagrebački ansambl flauta od 27. do 30. travnja izvodio pregršt djela suvremenih hrvatskih skladatelja, taj program pod nazivom Carrousel izveden je u nešto skraćenoj inačici i 12.lipnja na završnom ovosezonskom koncertu U salonu Očić Društva za promicanje orguljske glazbene umjetnosti Franjo Dugan uz izravni prijenos na Trećem programu Hrvatskog radija. Zagrebački ansambl flauta nastupio je u sastavu od osam stalnih članica i s još dvije gošće. U Španjolskoj su se na poziv Španjolskog društva flautista umjetnice predstavile na četiri koncerta u Sevilli, Malagi, Benalmadeni i Barceloni, a umjetnička voditeljica ZAF-a Renata Penezić održala je i jednodnevni seminar za flautu na Konzervatoriju u Malagi.

    Program koncerta Carrousel nazvan je prema istoimenoj skladbi Tomislava Uhlika, napisanoj upravo za tu prigodu i stoga se tematski i ugođajno podjednako poigrava folklornom glazbom Hrvatske i Španjolske. Četiri krokija za zbor flauta Sare Glojnarić napisana su 2012. na poticaj flautista Ljubiše Jovanovića, kao zabavno nestereotipno djelo koje ne robuje ustaljenim klišejima, nego odiše svježim idejama mlade skladateljice. Skice za osam flauta napisao je svestrani Miljenko Prohaska 2013. na poticaj Renate Penezić. Tri ulančana stavka (Introduzione, Comodo e amabile i Alla marcia) pedstavljaju širok opseg i bogatstvo boja različitih flauta (piccolo, četiri flaute in C, dvije alt flaute i bas flauta) u prepoznatljivom skladateljevom stilu i tematici.

    Six Sweets (Tribute to Brian Setzer) za šest flauta napisao je Marin Rabadan 2007. prema narudžbi Hrvatskog društva flautista i posvetio ga slavnom gitaristu Brianu Setzeru, a sastoji se od stavaka Allegro, Blues i Vivo. Branimir Rezić je svoju skladbu In principio erat rythmus uobličio kao passacagliu za ansambl flauta s dvadesetak varijacija u neobaroknom stilu s porukom: „Tražimo sreću u malim stvarima. Budimo minimalisti! Čovjeku je za sreću potrebna samo kap vode, ako je zna cijeniti.“ Zanimljivo je da izvedba uz sviranje na flautama uključuje pjevanje i zviždanje. Flute Session za šest flauta Petra Obradovića napisan je u obliku suite od četiri stavka. Nakon melankolične Arije slijede živahni i rasplesani stavci Bossa nova i Joyful te dinamična Festa Latina.

    Najnovije komorno djelo Alfija Kabilja Anunnaki nadahnuto je drevnom sumerskom riječju iz naslova koja označava „one koji su došli s Neba na Zemlju“. To je jednostavna i izrazito komunikativna i efektna suita za deset flauta i topkanje nogama od pet stavaka. Autor je smatra „ozbiljnom zafrkancijom“ na izmaštanu priču o dolasku divova, ljubavnim igrama i svađama imaginarnog zaljubljenog para Anu i Aki, s vječnim pitanjem je li to kraj i neizvjesnog odlaska, slušateljevoj mašti na volju.

    Tom programu je u Španjolskoj dodana i Evokacija, op. 39 za kvartet flauta Brune Vlaheka. Tri skladbe iz pera Uhlika, Kabilja i Rezića ondje su praizvedene, a prvu izvedbu u Hrvatskoj doživjele su u salonu Očić. Taj koncert održan je nedugo nakon smrti Miljenka Prohaske, uglednog skladatelja koji je bio član Društva za promicanje orguljske umjetnosti Franjo Dugan. Nekoliko njegovih komornih skladbi skladano je upravo za Salon Očić, pa su se zahvalni članovi Društva na početku večeri oprostili od njega ne uobičajenom minutom šutnje, nego minutom glazbe uz sjetni Ples blaženih duša Christopha Wilibalda Glucka u dirljivoj izvedbi Renate Penezić.

    Zagrebački ansambl flauta i tom je prigodom potvrdio svoj ugled izgrađen na individualnim kvalitetama svake od virtuoznih i muzikalnih članica, koje su pod umjetničkim vodstvom Renate Penezić dosegle visoku razinu komornog muziciranja, međusobnu skladnu suradnju i oduševljeni pristup interpretaciji. U obilju literature koju izvode, za svaku je pohvalu i ovaj najnoviji projekt s djelima isključivo hrvatskih skladatelja, koji je Zagrebački ansambl flauta s ponosom i velikim uspjehom predstavio u inozemstvu i kod kuće.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 29. srpnja 2014.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike