Spoj novog i najnovijeg

9. sezona ciklusa Cantus & Lisinski: Prvi koncert, dir. Berislav Šipuš, solisti: Martina Gojčeta Silić, mezzosopran, Srebrenka Poljak, klavir; Soap Opera, red. Dora Ruždjak Podolski, solistice: Gorana Biondić, sopran, Ivana Srbljan, mezzosopran, KD Vatroslav Lisinski, Zagreb, 29. rujna 2014.

  • Cantus Ansambl i Berislav Šipuš, foto: Facebook

    Počela je i nova sezona Cantus Ansambla. I to vrlo ambiciozno. Prvi koncert u Maloj dvorani Lisinski nazvan je naprosto Prvi koncert. U novoj sezoni Cantusa programski su povodi sedam desetljeća Hrvatskog društva skladatelja, stota godišnjica rođenja nezobilaznog barda Stjepana Šuleka i devedeseti rođendan Milka Kelemena. Povoda i obljetnica u novoj sezoni je više nego dovoljno. Dodatno, za stotu obljetnicu Šuleka treba u svježem tiskanom programu plasirati vehementnu gestu profila mladoga dirigentskog lava Šuleka. Prvi dio programa zauzela su djela Šuleka, Kelemena i Stanka Horvata. Mjera tu ne bi bila na odmet. Drugi dio, sadržajno daleko prezasićene večeri, donio je čak dvije praizvedbe. Jednu algoritamska skladba za sintesajzere s grafičkom partiturom (Time Scales – Pitch Scales) Srđana Dedića i Prvu epizodu namjerene operne sapunice (Soap opera) koja će u cijelosti iz pera četiriju autora u režiji Dore Ruždjak Podolski biti prikazana u proljeće u održivom razvoju Muzičkog biennala.

    Suvremena i malo manje suvremena glazba vapi za slušateljskim angažmanom. Svjedoči i o tome da je slušanje zadatak koji nije vezan samo uz poznate i drage nam ljude u ansamblu ili poznata djela. Srebrenka Poljak, nepogrešiva pijanistica Cantus Ansambla se vrlo odrešito u pretežno forte dinamici pouzdano dohvatila Šulekove Prve sonate za klavir te inteligentno istaknula njezine poveznice i skladateljske uzore. Krenulo se i sa starijim opusom Milka Kelemena otprije više od pola stoljeća. Odnosno, iz doba kada se još nije priklonio zavodljivom zovu nove i najnovije glazbe. Međutim, njegovih ranih pet komada za komorni orkestar, odnosno Konstelacije, odaju bogatu glazbenu imaginaciju koja se kroz desetljeća snalazi u svim uvjetima. Šulekovske utjecaje Konstelacija s kraja pedesetih godina, njihov maštoviti konglomerat naslijeđa zapadnoeuropske glazbe ni ne treba posebno spominjati.
    Soap Opera, foto: Facebook
    Silazak na vrh naslov je posljednjeg opusa Stanka Horvata. Sastavljen je od osam pjesma na stihove Luke Paljetka. Nesigurni ili silno mudri premijerni sluštelji godine 2007. zatomili su da prisustvuju osobitom, svjesnom glazbenom oproštaju od beskarajno ljudski dragog, ali i strogog profesora nadasve velikog znanja i visokih kriterija. S Martinom Gojčeta Silić uz Cantus Ansambl ne može se pogriješti. Zadnja pjesma ciklusa Silazak na vrh kaže: „Sviramo... Bolje nego da govorimo!“

    Engleski je novi takozvani opći jezik, kao što je davno bio latinski ili možda esperanto koji je uvijek ostao u pokušajima. Zaigrana je i prigodno vizualno opremljena bila praizvedba skladbe Time Scales – Pitch Scales. Dedićevi ubodi u vremenu i skalama su, u općem sivilu ne treba zanemariti, zabavna igra za novu generaciju odraslu na video-igricama. Čak i stariji to razumiju na svoj vedri način. Takvim se pokušajima danas teži, a Dedićeva je skladba privlačno umijeće kolorita na nekoliko razina koje uklučuje i onu vizualnu. Ne znamo kako će završiti atraktivno smišljen poziv skadateljima. Oni su potaknuti pozivom upravo odlučili napraviti opernu sapunicu. Prikaz te sapunice u cjelini je najavljen za Biennale. U četiri epizode čiju glazbu potpisuju, ili će tek potpisati, Mladen Tarbuk, Mirela Ivičević, Silvio Foretić i Gordan Tudor. Prate se zbivanja prema libertu Irene Škorić. Zasad smo za zadaću upoznali likove, no Tarbukova ozbiljnost prve epizode ne sluti na dobro. Glazbeno je bogata zamislima kao mješavina zasada bečke škole vokala otprije stotinjak godina i plesnog orkestra ili music-hall instrumenalnog ansambla. Gorana Biondić i osobita Ivana Srbljan uvele su nas u opernu priču. Nakratko smo bili u prvoj, Tarbukovoj epizodi operne sapunice u nastajanju. Kao da opera nije i prije po sižeu uglavnom bila sapunica.

    © Maja Stanett, KLASIKA.hr, 1. listopada 2014.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike