Dragocjena prilika

3. Hrvatsko natjecanje mladih glazbenih umjetnika Papandopulo, Zagreb, 29. rujna – 3. listopada 2014.: Koncert nagrađenih, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, dir. Tonči Bilić, KD Vatroslav Lisinski, 30. listopada 2014.

  • Nagrađeni na 3. Hrvatskom natjecanje mladih glazbenih umjetnika Papandopulo, foto: www.hds.hr

    Institut hrvatske glazbe na čelu s violinistom, profesorom Goranom Končarom pokrenuo je 2012. u suradnji s Hrvatskom radiotelevizijom i Koncertnom dvoranom Vatroslava Lisinskog Hrvatsko natjecanje mladih glazbenih umjetnika Papandopulo. To je godišnja manifestacija otvorena glazbenicima iz Hrvatske i onima koji su se školovali ili diplomirali u Hrvatskoj, a čija dob ne prelazi 35 godina. Obuhvaćanjem svih disciplina koje se izmjenjuju u ciklusima ono je zamišljeno kao platforma za okupljanje i pripremu mladih umjetnika za velika međunarodna natjecanja koja se održavaju u Zagrebu . Na prvom natjecanju kategorije su bile violina, viola, flauta, klarinet i saksofon, na drugom solo-pjevanje, klavir, truba, trombon, rog i tuba, a ovogodišnje treće natjecanje obuhvatilo je četiri discipline: violončelo, kontrabas, gitara i udaraljke. Svaku je kategoriju pratio poseban međunarodni ocjenjivački sud, a ove godine su predsjedali Valter Dešpalj za violončelo, Josip Novosel za kontrabas, Zoran Dukić za gitaru i Igor Lešnik za udaraljke. Kandidati su se natjecali u Maloj dvorani Lisinski pred žirijem i publikom za tri predviđene nagrade koje osim novčanog iznosa uključuju studijsko snimanje za Hrvatski radio i nastup uz Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem maestra Tonćija Bilića.

    Igor Šajatović, arhivska fotografijaOcjenjivački sudovi zaključili su da su svi kandidati pokazali izuzetno visok stupanj pripremljenosti, muzikalnosti i samopouzdanja i svi mogu biti hrvatski predstavnici u svijetu, budući da je program postavljen tako da na njega mogu odgovoriti doista samo oni najbolji. U žirijima sjede uglavnom oni umjetnici koji sjede i u žirijima međunarodnih natjecanja. Sam sustav natjecanja korespondira s velikim svjetskim natjecanjima i kao takvo ono bi moralo omogućiti našim mladim glazbenicima da se vrate na europske i svjetske podije, gdje smo u posljednje vrijeme premalo prisutni. Velik odaziv na prva dva natjecanja i povećana brojnost i izuzetno dobar plasman na međunarodnim natjecanjima Vaclav Huml za violinu i Svetislav Stančić za klavir (a slijede još Antonio Janigro za violončelo i Lovro von Matačić za dirigente) samo je potvrdio potrebu za ovakvim natjecanjem koje je nedostajalo u Hrvatskoj nakon gašenja nekadašnjeg sličnog Jugoslavenskog natjecanja mladih umjetnika.

    Najbolje plasirani ovogodišnji mladi umjetnici dobili su dragocjenu priliku da se 30. listopada predstave na svečanom koncertu u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog uz izravni prijenos na 3. programu Hrvatske televizije. I publika je mogla djelomice pratiti taj prijenos na ekranu iznad podija (u koji su utkani i ranije snimljeni razgovori i izjave natjecatelja, članova žirija i organizatora), ali Televizija nažalost nije obraćala pažnju na publiku, tako da je bilo zastoja i nepotrebnih pauza, a najgori su bili reflektori, koji su projiciranjem nemaštovitih šara iza leđa posjetitelja, iritirali i dekoncentrirali auditorij. Moglo se to i drukčije riješiti.
    Lovro Peretić, arhivska footografija, foto: youtube.com
    Kako u disciplini kontrabas nije dodijeljena prva nagrada, predstavila su se dvojica ravnopravnih dobitnika druge nagrade: 29-ogodišnji Dragan Lončina iz Osijeka izveo je dva stavka iz 2. Koncerta u h-molu Giovannija Bottesenija, a tek šesnaestogodišnji Igor Šajatović Allegro iz Koncerta za kontrabas i orkestar u fis-molu Sergeja Koussevitzkog. Obojica su daroviti i muzikalni, a ipak različiti: Lončina ima više iskustva, diplomirao je na Akademiji za glazbu u Ljubljani kod prof. Zorana Markovića i stalni je član Bečkog simfonijskog orkestra. Šatajović je tek započeo studij na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu Marija Ivelje i trebat će ubuduće više pažnje obratiti na intonaciju.
    Filip Merčep, arhivska fotografija, foto: sudarpercussion.com
    Preostalo troje studenti su Muzičke akademije u Zagrebu i dobitnici su prve nagrade. Devetnaestogodišnji gitarist Lovro Peretić iz razreda Darka Petrinjaka oduševio je interpretacijom Koncerta za gitaru i orkestar u D-duru Maria Castelnuovo-Tedesca, posebice u prvom stavku, dok je udaraljkaš Filip Merčep briljirao u skladbi Water Sculpture, za marimbu i gudače svojeg profesora i skladatelja Igora Lešnika. Zanimljivo je da je natjecateljski program za udaraljkaše bio sastavljen isključivo od djela hrvatskih skladatelja.

    Latica Anić, arhivska fotografija, foto: Mirko CvjetkoNajbolje sudionike Hrvatskog natjecanja mladih glazbenih umjetnika Papandopulo na Svečanom završnom koncertu je pratio SO HRT-a pod ravnanjem Tonćija Bilića. Povremeno je doduše bio dekoncentriran, prvenstveno u prvome dijelu s manje poznatim nerepertoarnim djelima. Na kraju je međutim dojam popravljen izvedbom znamenita Koncerta za violončelo i orkestar u h-molu Antonina Dvořáka. Predstavila se dvadesetogodišnja Latica Anić iz razreda prof. Valtera Dešpalja, nagrađivana umjetnica sa znatnim solističkim iskustvom u raznim orkestrima u Hrvatskoj i inozemstvu. Vrlo je emotivno, toplim i intenzivnim tonom te izrazitim temperamentom izvela svoju zahtjevnu dionicu, iako je mjestimice u žaru interpretacije bilo i intonativnih odstupanja. Ipak ispraćena je najvećim aplauzom i ovacijama zadovoljne publike.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 2. studenoga 2014.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...