Osobiti senzibilitet

23. memorijal Franjo Krežma, Osijek, 7. – 11. studenoga 2014.

  • Đana Kahriman i Renata Hil na koncertu zatvaranja Memorijala Franjo Krežma 2014.

    Početak studenog u Osijeku već je tradicionalno u znaku mladih glazbenika, pa tako bilo i ove godine u Koncertnoj dvorani Glazbene škole Franje Kuhača i u Atriju Gradske straže Muzeja Slavonije, kada su se na 23. memorijalu Franjo Krežma, okupili odabrani mladi gudači iz zemlje i inozemstva. Jedna od najznačajnijih kulturno-glazbenih manifestacija istočne Hrvatske koja se održava u organizaciji Glazbene mladeži u Osijeku u spomen na toga prerano preminulog violinskog virtuoza, bijenalno se izmjenjuje s Memorijalom Darko Lukić, međunarodnim susretom mladih pijanista.
    Matea Barišin
    O važnosti Franje Krežme u razvoju violinističke umjetnosti na našim prostorima tijekom više od četiri desetljeća svjedoči i Memorijal koji je njemu u čast utemeljila nekadašnja ravnateljica Glazbene škole Franje Kuhača u Osijeku, profesorica Gordana Gojković. Tijekom triju koncertnih večeri i ove je godine imao isti cilj, predstaviti nadarene mlade gudače i približiti klasičnu glazbu široj javnosti, prvenstveno mlađim naraštajima. U dupkom ispunjenoj Koncertnoj dvorani Glazbene škole Franje Kuhača prva je večer protekla u znaku najmlađih sudionika, učenika Glazbenih škola Pavla Markovca, Blagoja Berse i Vatroslava Lisinskog iz Zagreba, Franje Kuhača iz Osijeka i Konzervatorija za glazbu i balet iz Ljubljane, nagrađenih na državnim i međunarodnim natjecanjima. Izvedbu Beriotove Scène de ballet, op. 100, u kojoj je svoje sviračke kvalitete iskazala najmlađa sudionica, violinistica Matea Barišin, slijedila je temperamentna izvedba violončelistice Sare Čano koja je s uvjerenjem iznijela efektnu Koncertnu polonezu, op. 14 Davida Poppera. Perspektivna je glazbenica ubrzo potom nastupila u duu s nepretencioznim violinistom Nikolom Pajanovićem, izazvavši oduševljenje publike zrelim i skladnim nastupom, a violinist Matej Mihaljević predstavio se profinjenom izvedbom Menuetta za violinu i klavir, op. 18 Dore Pejačević. Početak drugog dijela večeri bio je u znaku pedantne izvedbe omiljenih Sarasateovih Ciganskih napjeva, op. 20 kojom se predstavila srednjoškolka Noami Konforta. Uslijedio je Koncert za kontrabas i orkestar u fis-molu, op. 3 Sergeja Kussewitzkog, u nadahnutoj izvedbi kontrabasista Igora Šajatovića, dobitnika 2. nagrade na nedavno održanom Natjecanju Papandopulo i studenta 1. godine kontrabasa na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a večer je zaključio nastup violončelistice Ive Ilakovac, uz duboko proživljen ciklus Maštanja, op. 73 Roberta Schumanna.
    Matej Mihaljević
    Drugi dan 23. memorijala Franjo Krežma obilježio je koncert studenata violine na Muzičkim akademijama u Beču, Budimpešti i Zagrebu, koji su, ne podilazeći publici, uz popularna repertoarna ostvarenja odsvirali i neka rjeđe izvođena djela. Mlada violinistica Eva Šulić, studentica profesora Leonida Sorokowa u Beču, iskazala se temperamentnim, intonativno preciznim i do najsitnijih detalja razrađenim izvedbama virtuozne Sonate za violinu u g-molu, Đavolji triler Giuseppea Tartinija i Kineski tamburin Fritza Kreislera. Njezinu suverenu izvedbu slijedio je nastup Osječanina Zvonimira Krpana, studenta Muzičke akademije u Zagrebu, u razredu Davora Philipsa, koji je uz Paganinijev 16. capriccio i završni stavak Sibeliusova Koncerta za violinu i orkestar u d-molu, op. 47, profinjeno i nepretenciozno izveo skladbu Souvenir à Steinbrück Franje Krežme. Gošća iz Mađarske, violinistica Eszter Kökény ostavila je upečatljiv dojam uvjerljivim pristupom skladbama Nigun iz suite Baal Shem Ernesta Blocha i Prvoj rapsodiji za violinu i klavir Bele Bartóka. Večer studenata svojom je zrelom izvedbom kompleksne Sonate za violinu i klavir Leoša Janačeka i dopadljive Male bečke koračnice Fritza Kreislera, zatvorio precizni violinist Martin Krpan, student 3. godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u razredu Leonida Sorokowa. Tijekom prve dvije večeri mladi su glazbenici svesrdnu podršku imali u umjetničkim suradnicama Renati Hil, Branki Pollak, Danijeli Petrić, Marianni Tóth i Domagoju Guščiću.
    Đana Kahriman
    Tradicionalno zatvaranje Memorijala Franjo Krežma solističkim recitalom mladog glazbenika koji iza sebe već ima zamjetna postignuća i uspjehe, ovoga je puta proteklo u znaku nastupa mlade violinistice potekle iz razreda prof. Leonida Sorokowa na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, dvadesetpetogodišnje Đane Kahriman. Stalna članica ansambla Zagrebački solisti dobitnica je brojnih nagrada u Hrvatskoj i inozemstvu, a iza sebe već ima čitav niz uspješnih solističkih koncerata i nastupa uz ugledne orkestre. Glazbenica osobita senzibiliteta kročila je, uz pouzdanu klavirsku pratnju Renate Hil, putem profinjenih izvedbi 2. sonate za violinu i klavir u A-duru, op. 100 i briljantnog Scherza Johannesa Brahmsa, kreirajući posebno ozračje u Sonati za violinu i klavir u g-molu Claudea Debussyja, uz vrhunac na samome kraju koncerta, Španjolsku suitu Manuela de Falle. Pokazavši visoku razinu tehničke spreme, iznimnu vještinu profinjena tonskog oblikovanja te višeslojnost u promišljanju glazbenog sadržaja, Đana Kahriman zaključila još jedno uspješno i iznimno dobro posjećeno izdanje Memorijala Franjo Krežma u Osijeku.

    © Bojana Plećaš Kalebota, KLASIKA.hr, 10. prosinca 2014.

kritike