Vrhunski mladi solisti

20. sezona ciklusa koncerata Iz salona Očić: Hrvatski gudački kvartet, 26. ožujka 2015.

  • Hrvatski gudački kvartet i Filip Fak, arhivska fotografija, foto: Vedran Penga

    Još jedan zanimljiv i nov program donio je pet koncert ovosezonske jubilarne dvadesete sezone koncerata Iz salona Očić Društva za promicanje orguljske glazbene umjetnosti Franjo Dugan. Prvi put se članovima Društva i slušateljima izravnog prijenosa na Trećem programu Hrvatskog radija koji je vodio urednik Branko Magdić u razgovoru s umjetnicima predstavio Hrvatski gudački kvartet. Taj mladi sastav nastup u ciklusu zahvaljuje pobjedi na prošlogodišnjoj 47. Tribini Darko Lukić, kada je na velika vrata ušao na hrvatsku komornu scenu. Osnovan prije tri godine kao najmađi gudački kvartet od čak šest istovrsnih sastava u Zagrebu, odmah je podigao ljestvicu izvrsnosti na visoku razinu, kao izazov ostalim našim gudačkim kvartetima s većim ili manjim iskustvom i ugledom.

    Podsjetimo da najdulju tradiciju ima Zagrebački kvartet (1919), zatim Gudački kvartet Pro Arte (1960) koji više ne djeluje, slijede Gudački kvartet Sebastian (1982), Gudački kvartet Cadenza (1995) te Gudački kvartet Rucner i Gudački kvartet Porin, oba osnovana iste 1998. godine. Pokazalo se da je osnivanje još jednoga gudačkog kvarteta u našoj sredini bila više negoli dobra ideja i odluka, jer Hrvatski gudački kvartet je uistinu izvrstan sastav, zahvaljujući redom sjajnim mladim glazbenicima, mlađima od trideset godina, koji žive i rade u Zagrebu na čelu s dominantnim prvim violinistom Marcom Grazianijem, kojem su se posve ravnopravno pridružili violinistica Alina Gubajdulina, violist Aleksandar Jakopanec i violončelist Smiljan Mrčela, svi s diplomom zagrebačke Muzičke akademije. Oni se uz njegovanje vlastitih solističkih karijera i rada u raznim orkestrima (Zagrebačkoj filharmoniji, Orkestru HNK-a...) u slobodno vrijeme posvećuju, kako sami kažu, najljepšoj glazbenoj disciplini – komornoj glazbi.
    Hrvatski gudački kvartet, arhivska fotografija
    Svi su oni vrhunski mladi solisti proizašli iz razreda odličnih pedagoga, s tendencijom neprekidna učenja i usavršavanja u vlastitom umjetničkom sazrijevanju. Dobitnici su mnogobrojnih nagrada i imaju znatno iskustvo u kolektivnom muziciranju. Riječanin Marco Graziani i Ruskinja Alina Gubajdulina studirali su violinu kod prof. Leonida Sorokova, Aleksandar Jakopanec iz Bjelovara završio je studij viole u razredu Milana Čunka, a Zagrepčanin Smiljan Mrčela diplomirao je violončelo u klasi Valtera Dešpalja.

    Za svoj prvi nastup u Salonu Očić Hrvatski gudački kvartet odabrao je dva klasična djela iz opusa kasnog Wolfganga Amadeusa Mozarta i ranog Ludwiga vna Beethovena. Mozartov 21. gudački kvartet u D-duru, KV 575 (1789) otvara skupinu od tri tzv. Pruska kvarteta s naslovom Ljubičica i s posvetom Friedrichu Wilhelmu II, čelistu amateru od Pruske. To je novo djelo na njihovom repertoaru, pa će biti potrebno još dodatnog rada kako bi se usavršila izvedba, po uzoru na najuspješniji stavak djela –Menuet. Zato je mnogo bolje i sigurnije zvučao 4. gudački kvartet u c-molu, op. 18 Ludwiga van Beethovena, koji su već nekoliko puta svirali.

    Glazbenici su to remek-djelo izveli vrlo studiozno, punokrvno i tehnički dotjerano, s puno strasti, poleta i šarma, s efektnim akcentima i agogikom, glazbenim protokom prirodnoga daha i logičnog fraziranja. Taj Kvartet nastao je 1801. kada je Beethoven navršio trideset i jednu godinu te se stilski nadovezuje na Haydna i Mozarta, ali s očitim nagovještajem rasta zvukovne snage prema simfoničnosti. Svaki od četiri kontrastna stavka donosi osebujnu tematiku, polifono bogatstvo i ritmička iznenađenja s vrhuncem u neodoljivom završnom Allegrettu, čiji je ulomak na zahtjev oduševljene publike ponovljen u dodatku.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 31. ožujka 2015.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike