Poletno i virtuozno

Hrvatski komorni orkestar, dir. Dian Tchobanov, solisti: Petra Kušan, violončelo, Radovan Cavallin, klarinet, Dani Bošnjak, flauta, Hrvatski glazbeni zavod, 14. travnja 2015.

  • Hrvatski komorni orkestar, foto: © Mirko Cvjetko

    Hrvatski komorni orkestar održao je 14. travnja u Hrvatskom glazbenom zavodu vrlo lijep klasični koncert s djelima Haydna, Schumanna,Čajkovskog i Danzija pod ravnanjem svojega šefa-dirigenta, bugarskog maestra Diana Tchobanova. On je povjerenje naše sredine stekao nakon osvojene Druge, kao i Posebne nagrade na Međunarodnom natjecanju za dirigente Lovro pl. Matačić u Zagrebu 2003. Surađivao je i sa Zagrebačkom filharmonijom, Orkestrom HNK-a u Zagrebu i Cantus Ansamblom. Dirigiranje je učio u Sofiji (1997) i u razredu Uroša Lajovica u Beču (2001). Nastupa s raznim europskim orkestrima kao pijanist i dirigent, a između ostalog od 2006. predaje dirigiranje na Međunarodnoj radionici za dirigente u Varni, i na Majstorskom tečaju dirigiranja pri američkom sveučilištu Columbia. Pod znalačkim ravnanjem Diana Tchobanova s preciznom i elegantnom manualnom tehnikom Hrvatski komorni orkestar je započeo koncert Simfonijom br. 55 u Es-duru Franza Josepha Haydna. U stilski primjerenoj izvedbi posebno se istaknuo korpus gudača na čelu s koncertnom majstoricom Mojcom Ramušćak, a u stavku Menut-Trio koncertantnoga oblika za fagot i gudače iskazao se Istvan Matay.

    Petra Kušan i Hrvatski komorni orkestar, foto: © Mirko CvjetkoSlijedio je poznati Koncert za violončelo i orkestar u a-molu, op. 129 Roberta Schumanna, jedno od ključnih i najpopularnijih solističkih djela violončelističke literature. Solistica je bila Petra Kušan (Zagreb, 1988) bivša učenica Valtera Dešpalja kod kojeg je dilomirala na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a potom je završila i majstorsko usavršavanje u Centru Leopold Mozart u Augsburgu. Dobitnica je niza nagrada s čestim solističkim nastupima diljem Europe, a trenutno je članica Orkestra HNK-a u Zagrebu. Zanimljivo je da je u ovom slučaju izvedena izvorna inačica za gudače, za razliku od uobičajene verzije za simfonijski orkestar.

    Tri stavka tog djela ulančana su u jedan dugački Konzertstück bez stanke s izrazito virtuoznom solističkom dionicom velikih tehničkih i intonacijskih zahtjeva, posebice u visokim položajima. Petra Kušan je u tome bila prilično uvjerljiva, a posebice je oduševila suptilnim i osjećajnim pristupom djelu, naročito u polaganom stavku koji se tumači kao posveta skladateljevoj supruzi Klari u zanimljivom i impresivnom dijalogu solistice i prvog violončelista orkestra Mateja Miloševa. Izvedba je ispraćena dugim pljeskom i ovacijama zadovoljne publike.
    Dani Bošnjak, Radovan Cavallin i Hrvatski komorni orkestar, foto: © Mirko Cvjetko
    Uvod u drugi dio programa bila je vrlo lijepa Elegija iz popularne Serenade za gudače u C-duru, op. 48 Petra Iljiča Čajkovskog, a potom su se predstavila još dva virtuozna solista: svestrani Dani Bošnjak, prvi flautist Zagrebačke filharmonije i stalni suradnik nekoliko uglednih hrvatskih ansambala, te Zagrepčanin Radovan Cavallin, svjetski pedagog i klarinetist s najtišim mogućim pijanom. Njihovo iskustvo, muzikalnost, virtuoznost i kompatibilnsot u potpunosti su se ispoljili u sjajnoj izvedbi klasicističke Sinfonie concertante za flautu, klarinet i orkestar, op.41 njemačkog violončelista, skladatelja i dirigenta Franza Ignaza Danzija. Iako duhači nisu bili na razini sjajnih solista, izvedba je oduševila publiku, te je ponovljen poletni, efektni i virtuozni 3. stavak Poloneza.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 21. travnja 2015.
    foto: © Mirko Cvjetko

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike