Dijalog Tijela i Duše

Ciklus Triade / Trinitas Vokalnog ansambla Antiphonus: Emilio de' Cavalieri: Rappresentatione di Anima, et di Corpo 1600, dir. Tomislav Fačini, gosti: Hrvatski barokni ansambl, Atrij Muzeja za umjetnost i obrt, Zagreb, 2. lipnja 2015.

  • Vokalni ansambl Antiphonus, foto: facebook

    Ugledni zagrebački Vokalni ansambl Antiphonus, pod ravnanjem svog umjetničkog voditelja Tomislava Fačinija, u protekloj sezoni održao je sedam zanimljivih koncerata svjetovne i sakralne tematike Trinitas i Triade. Pod nazivom Trinitas održana su tri koncerta u crkvi sv. Katarine (Magnificat, Passio i Mysterium), a u atriju Muzeja za umjetnost i obrt na četiri koncerta pod zajedničkim nazivom Triade predstavljeni su pretežito talijanski madrigali, a posebno je bio zanimljiv posljednji koncert s izvedbom prvog glazbeno-scenskog djela u povijesti, koje se smatra pretečom opere i oratorija.

    Radi se o alegorijskoj drami za pjevanu recitaciju Prikazanje duše i tijela (Rappresentatione di anima et di corpo) koju je napisao talijanski skladatelj Emilio de' Cavalieri (Rim, oko 1550 – 1602). Bilo je to 1600. u Rimu, uoči proslave Svete godine koju je proglasio papa Klement VIII. Publika je to inovativno djelo prihvatila s velikim oduševljenjem – „Pucala je od smijeha, grcala u suzama i tražila nekoliko biseva.“ Autor je Prikazanje duše i tijela napisao na vrhuncu svoje uspješne karijere, nakon što se sa toskanskog dvora u Firenci u službi intendente generale delle Belle Arti vratio u rodni grad.

    Djelo se ističe originalnim spojem stihova i glazbe u novom takozvanom reprezentativnom i ekspresivnom stilu, koji nadahnuto spaja religiozni i svjetovni izričaj upotrebom vokalnog jednoglasja i višeglasja, ponekad koristeći pjesme i madrigale pučkoga karaktera, pri čemu instrumentalna pratnja ima značajnu ulogu. Kao što upućuje i naslov, radi se o ozbiljnom, nježnom ali i dramatičnom dijalogu između Tijela i Duše s udjelom nekoliko drugih alegorijskih likova, koji zajedno sa zborom, ukratko rečeno, raspravljaju o izazovima tjelesnih užitaka naspram razumu u službi Boga.
    Vokalni ansambl Antiphonus, foto: facebook
    U ovoj su izvedbi u dupkom punom Atriju Muzeja za umjetnost i obrt uz članove vokalnog ansambla Antiphonus i Hrvatskog baroknog ansambla sudjelovali i gostujući umjetnici – prijatelji, pod znalačkim i sugestivnim dirigentskim vodstvom Tomislava Fačinija. On se povremeno i sam svojim glasom uspješno uključio ne prekidajući dirigentske sugestije, predstavljajući Vrijeme, Svijet i Prokletu dušu. A u naslovnim ulogama istaknuli su se sjajni mladi pjevači prekrasnih glasova i izražajnosti: sopranistica Ana Lice kao Duša i bariton Leon Košavić kao Tijelo. Odlični su bili i Želimir Panić (Razum), Martina Borse (Savjet), Monika Cerovčec (Anđeo čuvar) i Danijela Pintarić (Svjetovni život i Blažena duša) te Vesna Matana Matić (Užitak). U ostalim ulogama sudjelovali su još Vesna Batistić i Siniša Galović.

    U instrumentalnom sastavu, koji je uglavnom svirao na kopijama starih instrumenata, treba izdvojiti Continuo u sastavu Luise Enzian, harfa, Darko Karajlić, lutnja, Pavao Mašić, orgulje i Pavle Zajcev, violončelo. Orkestar se uglavnom sastojao od članova Hrvatskog baroknog ansambla na čelu s prvom violinisticom Laurom Vadjon. Druga violinistica bila je Helga Korbar, violistica Asja Frank, kontrabasist Juraj Herceg, blokflauta Ana Benić, kornet Krešimir Fabijanić, tromboni Tin Cugelj, Hrvoje Sironić i David Yacus, te čembalist Dario Poljak i udaraljkaš Borna Šercar.

    Pjevalo se odličnom dikcijom na izvornom talijanskom jeziku, uz dobrodošao priloženi prijevod na hrvatski. Šezdesetpetominutna izvedba protekla je u jednom dahu. Bila je precizna, povijesno obaviještena i sugestivna, uz stilizirani scenski pokret i uvjerljivu glumu. Izvrsnom dojmu, kako vizualnom tako i akustičnom, pridonijelo je i korištenje okolnih prostora, uključujući i galeriju.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 7. lipnja 2015.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike