Svježina mladosti, snaga zrelosti

40. Samoborska glazbena jesen, 25. rujna – 9. listopada 2015.

  • Dunja Bontek, Petra Kušan, Javor Bračić, Vladimir Kranjčević i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, foto: SGJ facebook

    Četrdeseta Samoborska glazbena jesen obilježila je visoki jubilej ovjenčana etiketom EFFE, za 2015. i 2016. godinu koju Europsko udruženje festivala dodjeljuje istaknutim europskim festivalima. U obilju zanimljivih programa u Franjevačkoj crkvi, Župnoj crkvi sv. Anastazije, Galeriji Prica i Velikoj dvorani POU Samobor te završnicom u zagrebačkom Muzeju Mimara, nastupili su vrsni domaći i strani solisti, komorni sastavi i orkestri, održana su dva natjecanja Ferdo Livadić i New Note, kao i Ivana Bilić Marimba Week. Treba dodati i dvije izložbe slika Vanje Kuljerić (Gloria Artis) i Željka Nemeca (Uvertira).
    Petrit Çeku, foto: SGJ facebook
    Jedna od vrijednosti Samoborske glazbene jeseni je Međunarodno natjecanje mladih umjetnika, koje nosi ime najznačajnijeg samoborskog skladatelja Ferde Livadića. Stoga je program ovogodišnjeg Festivala ugostio gotovo sve prijašnje pobjednike tog natjecanja s dvanaestogodišnjom tradicijom, sada već renomirane umjetnike svjetske karijere, koji se uvijek rado vraćaju u Samobor, gdje su se proslavili i dobili veliki poticaj. Već je na svečanom otvaranju Festivala u prepunoj Franjevačkoj crkvi nastupilo četvero sjajnih pobjednika Ferde Livadića uz vrlo dobar Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem maestra Vladimira Kranjčevića. Prvo je gitarist Petrit Çeku (pobjednik Natjecanja 2005) izveo znameniti Concierto de Aranjuez Joaquina Rodriga, savršeno dočaravši karakteristični španjolski glazbeni ugođaj. Potom su violinistica Dunja Bontek (pobjednica iz 2008), violončelistica Petra Kušan (pobjednica 2007) i pijanist Javor Bračić (pobjednik 2004) prvi put udružili svoje snage, vještinu i muzikalnost u izvedbi trostrukog Koncerta za violinu, violončelo i orkestar u C-duru Ludwiga van Beethovena. U potpunosti su opravdali osvojene nagrade i prezentirali svoju umjetničku zrelost.
    Franjo Bilić, foto: SGJ facebook
    Na ovogodišnjem 12. Međunarodnom natjecanju mladih glazbenika Ferdo Livadić održano je sedam odličnih javnih recitala s izvrsnim cjelovitim dojmom. U snažnoj konkurenciji pobjedu su izvojevali čembalist Franjo Bilić (1. nagrada) i violončelistica Latica Anić uz klavirsku suradnju Krešimira Starčevića (2. nagrada). Prva nagrada donosi uz 15.000 kn i nekoliko koncerata na raznim festivalima te izvedbu novog djela na idućem Festivalu, djela koje će dobitniku posvetiti skladatelj Dalibor Bukvić. Druga nagrada – Nagrada grada Samobora i HDS-a sastoji se od 10.000 kn i cjelovečernjeg recitala na 41. SGJ.

    Nakon proglašenja ovogodišnjih laureata, predstavilo se još troje pobjednika iz prijašnjih godina – pijanistica Zrinka Ivančić, harmonikaš Ivan Šverko i gitarist Srđan Bulat. Dvoje od njih pratio je odličan Cantus Ansambl pod ravnanjem Berislava Šipuša. Izvrsna Zrinka Ivančić izvela je Kammermusik br.2 za klavir i dvanaest instrumenata Paula Hindemitha, a Srđan Bulat bio je briljantni solist u Koncertu za gitaru, udaraljke i gudače, koji mu je nakon osvojene Nagrade Ferdo Livadić 2009. posvetio Željko Brkanović. Suptilni virtuoz na harmonici Ivan Šverko nastupio je sam, bez orkestra s dvije točke: prvo je izveo kraći Bachov Koralni preludij Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, a zatim pet stavaka iz suite za harmoniku Slike prolazećeg vremena Anatolija Kusjakova.
    Srđan Bulat, Berislav Šipuš i Cantus Ansambl, foto: SGJ facebook
    Drugo važno natjecanje u sklopu SGJ je natjecanje skladatelja New Note. Ono je nešto mlađe, osnovano je prije četiri godine. Za ovu godinu bilo je prijavljeno 45 partitura za violinu solo. Prosudbeno povjerenstvo donijelo je u lipnju jednoglasnu odluku prema kojoj je prvu nagradu osvojio Massimo Lauricella iz Italije za skladbu Kairos. Drugu nagradu dobio je Juan Camilo Vasquez iz Kolumbije (Verschleierte Spiegel), a treću Hiroshi Nakamura iz Japana (Stagnated-Flowed). Nitko od njih nije mogao doći na predviđenu svečanost dodjele nagrada, ali je zato izvedena pobjednička skladba Kairos na završnom koncertu Festivala u Muzeju Mimara. Naime, predsjednik prosudbenog povjerenstva – ugledni violinist Irvine Arditi, jedan od najcjenjenijih svjetskih interpreta suvremene glazbe te utemeljitelj i član znamenitog Kvarteta Arditi, održao je dvodnevni majstorski tečaj za violinu, gudački kvartet i kompoziciju na Muzičkoj akademiji, a svoje je znanje i vještinu sviranja violine pokazao i na solističkom recitalu u Mimari. Od tog virtuoza svojega instrumenta moglo se puno naučiti, ali zanimanje je nažalost bio ispod očekivanja.
    Irvine Arditi, foto: SGJ facebook
    Uz nagrađenu skladbu Kairos Massima Lauricelle umjetnik je predstavio i djela Meksikanke Hilde Paredes (In Memoriam Thomas Kakuska), Škota Jamesa Dillona (Del cuarto elemento), Francuza Pierra Bouleza (Anthemes I), Portugalca Emanuela Nunesa (Einspielung I), Japanca Toshia Hosokawe (Elegy), Talijana Salvatorea Sciarrina i u dodatku Johna Cagea. I bila bi to možda monotona i jednolična večer suvremenih skladbi isključivo za violinu solo, da ih nije prvoklasno izveo Irvine Arditi (London, 1952.) izabravši raznolik program zanimljivih i proširenih violinističkih tehnika, boja i kontrasta, što je najviše došlo do izražaja u izvrsnih Šest capriccia Salvatorea Sciarrina nadahnutih istoimenim Paganinijevim remek-djelima.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 13. listopada 2015.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...