Serenadni ugođaj

Koncertna sezona Zagrebačkog kvarteta, Hrvatski glazbeni zavod, 3. studenoga 2015.

  • Zagrebački kvartet, foto: arhivska fotografija, screenshot

    Na vrlo dobro posjećenom drugom koncertu ovosezonskog ciklusa u velikoj dvorani HGZ-a Zagrebački kvartet je još jednom pokazao opravdanost afirmativnog djelovanja u obnovljenom sastavu formiranom u prošloj sezoni. Zahvaljujući ne samo dobrom glasu koji se proširio u javnosti nakon osvježenja novim prvim violinistom, nego i kvalitetnoj promidžbi, što je itekako važno, Velika dvorana HGZ-a bila je gotovo potpuno ispunjena zahvalnom publikom koja je poželjela čuti nove glazbene poslastice Zagrebačkog kvarteta na čelu s iznimnim mladim dubrovačkim violinistom Marinom Marasom.

    U društvu s jednako kvalitetnim glazbenicima – drugim violinistom Davorom Philipsom, njegovim bratom violistom Hrvojem Philipsom i violončelistom Martinom Jordanom, taj je sjajno uigrani sastav izveo tri gudačka kvarteta iz opusa Ivana Mane Jarnovića, Josepha Haydna i Petra Iljiča Čajkovskog. Pokazalo se da su svi oni prvenstveno sjajni solisti koji se uz to i izvrsno slažu, jedinstveno misle i dišu, muzikalno fraziraju i strastveno uživaju u glazbi koju izvode.

    Jarnovićev Prvi koncertantni kvartet u F-duru virtuozno je i profinjeno djelo popularne melodike s dominantnom ulogom prve violine, koja je u vještim rukama mladog Marasa, unatoč ponekom nesigurnijem tonu muzikalnošću i temperamentom dala pečat vro dobroj izvedbi u cjelini. Nastavilo se to još upečatljivije u Gudačkom kvartetu u d-molu, op. 76, br. 2, zvanom i Kvintni kvartet, Jarnovićeva suvremenika Josepha Haydna, iz skupine od šest kvarteta posvećenih grofu Jozsefu Erdödyju, koji ih je i naručio od skladatelja za sto dukata. Naročito se dojmio impresivni polagani stavak Andante o più tosto allegretto, serenadnog ugođaja, u kojem je ponovno dominirala ljupka tema prve violine.

    Nakon Haydnovog djela slijedio je Prvi gudački kvartet u D-duru, op. 11 Petra Iljiča Čajkovskog, pisan pod utjecajem Beethovenove tradicije. Tu je došla do izražaja dodatna nota žive, uzbudljive, strastvene i temperamentne izvedbe, sjajno uigrane i dinamički plastično profilirane u okvirnim brzim stavcima. Romantičan zanos i senzibilitet najviše se pak iskazao u popularnom 2. stavku – Andante cantabile – s dominantnom prvom temom temeljenom na ukrajinskoj narodnoj pjesmi. S upečatljivim Finalom, u kojem je Čajkovski s manjim ili većim solističkim motivima i temama dao i ostalim instrumentima kvarteta da dođu do izražaja, Zagrebački kvartet zaokružio je impresivnu izvedbu ispraćen ovacijama oduševljene publike.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 9. studenoga 2015.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike