Osebujna glazbena avantura

Audeamus, međunarodni festival klasične glazbe, Zagreb 23. – 28. studenoga 2015.

  • Gleb Kanasevich i Dorotea Ratz u Muzeju Mimara, foto: Facebook

    Zagreb je postao bogatiji za još jedan festival klasične glazbe pod nazivom Audeamus, što znači Usudimo se! Naime dvoje mladih glazbenika, Dorotea Racz i Dmitry Samogray, usudili su se upustiti u ovu novu avanturu, hrabro, uporno i odvažno pokrenuvši vlastiti festival klasične glazbe koji je u svojem prvom izdanju bio posvećen nestandardnim komornim sastavima i rijetko izvođenim djelima komorne glazbe pretežito dvadesetog stoljeća, ali i nekolicine velikih majstora prošlih vremena. Zašto su odabrali Zagreb? Dorotea Racz je zagrebačka violončelistica koja je bila učenica Glazbenog učilišta (GU) Elly Bašić u razredu prof. Dobrile Berković Magdalenić, a pijanist Dmitry Samogray je američki državljanin ruskoga podrijetla koji je glazbenu školu pohađao u rodnom Taškentu i Uspenki. Oboje su studirali, diplomirali i usavršavali se na uglednom Institutu Peabody u Baltimoru, te obranili i doktorate. Uz mnogobrojne samostalne nastupe i nagrade, njihovo prijateljstvo, a napokon i brak, potaknuo ih je i na zajedničke nastupe ponajviše u duu Racz-Samogray i Triju Accendo u društvu s klarinetistom Glebom Kanasevichem.
    Piotr Pakhomkin i Dorotea Racz na probi u Muzeju Mimara, foto Facebook
    Svoj prvi Međunarodni festival klasične glazbe u Zagrebu Dorotea Racz i Dmitrij Samogray, kao umjetnički direktori, realizirali su s nekolicinom svojih prijatelja. Bio je to prije svega njihov klarinetist i skladatelj iz Trija Accendo Gleb Kanasevich (Bjelorusija/SAD), zatim flautistica Ginevra Petrucci (Italija), gitarist Piotr Pakhomkin (Rusija/SAD), violinistica Anamarija Milić (Hrvatska), skladateljica Lana Janjanin (Hrvatska) i Grupa za Novu glazbu GU Elly Bašić iz Zagreba (Hrvatska). Obje naše glazbenice pohađale su također GU Elly Bašić. Održana su četiri koncerta u izvedbama raznolikih komornih sastava s naslovima koji pokušavaju sugerirati njihov sadržaj. Priliku su pružili prvenstveno mladim glazbenicima i skladateljima s dva praizvedena djela. Međutim, nešto više detalja o skladateljima u programskoj knjižici ne bi bilo na odmet!

    Na prvom koncertu održanom 25. studenoga na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, pod naslovom Nova virtuoznost, predstavio se klarinetist i skladatelj Gleb Kanasevich (1989), veliki pobornik suvremene glazbe. Dosad je praizveo više od 120 skladbi živućih autora. Na ovom Portret recitalu izveo je nekoliko skladbi za klarinet solo suvremenih autora Ollija Koskelina, Michaela Finnissyja, Richarda Barretta i Rahlija Hasanove, a na kraju je praizveo svoju skladbu Time Enough at Last za B klarinet i violončelo.
    Flute masterclass by Ginevra Petrucci u Zagrebu, foto: Facebook
    Ostali koncerti održani su u dvorani Muzeja Mimara. Pod naslovom Kratka povijest vremena / Tristo godina europske glazbe 26. studenog predstavljena su djela Johanna Sebastiana Bacha, Josepha Haydna, Paula Hindemitha, Manuela de Falle i Marka Tajčevića, a 27. studenoga na koncertu Nezaobilazni krajolici / Romantizam prošlosti i sadašnjosti izvedena su djela Johanna Kaspara Mertza, Augustina Barriosa Mangoréa, Arama Hačaturjana i Johannesa Brahmsa, uz praizvedbu skladbe Folk Song br. 2 iz ciklusa Nobody´s Folklore za flautu, violinu i gitaru mlade hrvatske skladateljice Lane Janjanin (1990).

    Posljednji koncert, održan 28. studenoga, nosio je naziv Zaustavljeni trenuci / Minijature i suite. Prvi dio programa bio je u znaku kraćih skladbi južnoameričkih skladatelja Heitora Villa-Lobosa i Alberta Ginastere te Astora Piazzole, čije su djelo Zita izveli daroviti đaci GU Elly Bašić, brat i sestra Pejković (violončelistica Lucija i gitarist Luka). Bila je to prilika da se ugosti i komorni ansambl Grupe za Novu glazbu GU Elly Bašić voditeljice prof. Maje Petyo Bošnjak, koja od 2007. kontinuirano provodi projekt Mladi i suvremena glazba. Nastupili su sa skladbom deadline:arija za solo violončelo i komorni orkestar, op. 17 Mariána Lejave uz solisticu Doroteu Racz. Uslijedila je europska premijera skladbe za solo B klarinet Vieta Cuonga.
    With Dmitry Samogray i Dorotea Racz u Muzeju Mimara, foto: Facebook
    Dok se Racz-Samogray duo predstavio u Ginasterovoj Pampeani br. 2, u završnoj točki – četverostavačnom Fantasy Triju za klarinet, violončelo i klavir Roberta Muczynskog pridružio im se Gleb Kanasevich (Trio Accendo). Svi su oni sjajni glazbenici, čvrsta jezgra koja okuplja istomišljenike koji očito uživaju u zajedničkom muziciranju, otkrivajući zanimljive, nestandardne i kompleksne koncertne programe. Pritom ne zanemaruju tradiciju, ali dozivaju i nova djela mladih skladatelja te se usuđuju upustiti u osebujnu glazbenu avanturu. Podržimo ih i poželimo im uspješan nastavak i napredak njihovog Festivala Audeamus.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 3. prosinca 2015.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike