Pjevaj mi o ljubavi

Ciklus Hrvatskog baroknog ansambla: Incanto d amore (Čarolija ljubavi), gosti: Vokalni ansambl Antiphonus, umjetničko vodstvo: Tomislav Fačini, Hrvatski glazbeni zavod, 14. veljače 2016.

  • Vokalni ansambl Antiphonus, Hrvatski barokni ansambl i Tomislav Fačini, foto: Boris Berc, facebook

    Na Valentinovo 14. veljače Hrvatski barokni ansambl je u suradnji s vokalnim ansamblom Antiphonus, specijaliziranim za ranu glazbu, održao uzbudljiv prigodni koncert pod nazivom Incanto d´amore (Čarolija ljubavi). Bio je to njihov prvi zajednički projekt pod umjetničkim vodstvom Tomislava Fačinija u programu s djelima Monteverdija i Bibera, što je privuklo mnogobrojnu publiku u Veliku dvoranu Hrvatskog glazbenog zavoda.

    Claudio Monteverdi (1567-1643) jedan je od najznačajnijih predstavnika talijanskog renesansnog vokalnog polifonog stila, najpoznatiji po svojim madrigalima, njih više od dvjesto, sakupljenima u čak osam zbirki. Za potrebe ovog koncerta izabrani su madrigali iz 5., 7. i 8. knjige koje su objavljene početkom 17. stoljeća u Veneciji. U tim svojim posljednjim zbirkama Monteverdi postepeno napušta takozvanu prvu praksu strogog vokalnog polifonog stila i revolucionarno uvodi takozvanu drugu praksu korištenjem instrumentalne odnosno orkestralne pratnje uz vokalni slog.
    Vokalni ansambl Antiphonus, Hrvatski barokni ansambl i Tomislav Fačini, foto: Boris Berc, facebook
    Program Incanto d’amore bio je pretežno ispunjen Monteverdijevim madrigalima, ali i jednom instrumentalnom skladbom Battalia (Bitka) iz opusa velikana austrijskog baroka Heinricha Ignaza Franza von Bibera (1644-1704), uglednog virtuoza na violini i skladatelja češkoga podrijetla. U tom njegovom djelu se u tragovima nazire utjecaj Monteverdija uz upotrebu njemačkih, čeških i slovačkih melodija, koje pjevaju alkoholizirani vojnici. Stoga je jedan od stavaka bio duhovito i namjerno raštiman.

    Izabrani Monteverdijevi madrigali pjevaju dakako o ljubavi, sretnoj ili nesretnoj, sputanoj sumnjama i dilemama, na stihove Giambattista Marina, Francesca Petrarce, Angela Grilla, Claudija Achillinija, Giovannija Battiste Guarinija i drugih pjesnika toga vremena. Pritom glazba oponaša, pojašnjava i nadopunjuje tekst, čak ga ponekad i nadilazi. Ta remek-djela su izveli vrsni članovi ansambla Antiphonus uz različitu instrumentalnu pratnju, od solističke do orkestralne, Hrvatskog baroknog ansambla na čelu s violinisticom Laurom Vadjon, uz gostujuće umjetnike poput lutnjista Dijega Leverića i Srđana Berdovića, čembalista i orguljaša Predraga Gosta ili udaraljkašice Kaje Farszky.
    Pavao Mašić i Tomislav Fačini, foto: Boris Berc, facebook
    Iako je program u cjelini predstavljen na visokoj razini, nadasve osjećajnom, živom i temperamentnom izvedbom stilskih karakteristika, izdvojili bismo nastupe solista prekrasnih glasova i izražajnih interpretacija, poput sopranistica Ane Lice i Monike Cerovčec u duetu Sad kad nebo i zemlja i vjetar šute, zatim altisticu Martinu Borse, tenora Sinišu Galovića i basa Tomislava Fačinija u tercetu Tko hoće da se zaljubim, te ponovno sopranisticu Moniku Cerovčec u madrigalu S kakvom vas strašću mirisne usne ljubim uz pratnju lutnje. Tomislav Fačini je bio i odličan solist uz pratnju čembalista Pavla Mašića u madrigalu Ako moji malaksali pogledi, kao i Ana Lice u skladbi Jao kako padam uz pratnju lutnje i čembala.

    Čitav ansambl je pod temperamentnim vodstvom Tomislava Fačinija na kraju izveo i jedno od najznačajnijih Monteverdijevih djela – pjevani balet Tirsi e Clori (tekst Alessandro Striggio), djelo puno radosti, optimizma i čežnje te poziva na ples koji proslavlja ljubav i rastjeruje tmurne oblake. Zadovoljnu publiku oduševio je i kratki efektni dodatak – šarmantni madrigal o prelijepoj dvorskoj gospođici Damigella tutta bella.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 23. veljače 2016.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...