Melodiozan i inspirativan opus

Komornijada, autorski koncert Alfija Kabilja u povodu 80. rođendana, Koncertna dvorana Blagoje Bersa Muzičke akademije, Zagreb, 10. ožujka 2016.

  • Alfi Kabiljo, foto: © Novković, hds.hr

    Ugledni hrvatski skladatelj Alfi Kabiljo proslavio je 22. prosinca 2015. osamdeseti rođendan. Punih šest desetljeća (još jedan jubilej!) on sklada glazbu najrazličitijih žanrova – od popularne do tzv. ozbiljne glazbe i po tome je jedinstven. Više od šesto raznovrsnih djela – od glazbe za mjuzikle, filmove, kazalište i televiziju do zabavnih melodija, evergrina, šansona, ali i simfonijskih, komornih i solističkih skladbi, te opere i baleta, za koje je primao mnogobrojne nagrade i priznanja diljem svijeta – što svjedoči o njegovoj svestranosti, a ponajviše posvećenosti glazbenoj umjetnosti te ljubavi i potrebi da skladanjem lijepe glazbe život učini ljepšim.

    Trebalo je odlučiti što iz Kabiljova golemog opusa izabrati za ovu svečanu prigodu za koju je vladalo veliko zanimanje publike, a koncert je sniman za radio i televiziju. Za to bi trebalo nekoliko koncerata, ali i kazališnih uprizorenja, jer primjerice njegov mjuzikl Madame Hamlet – posvećen velikoj Sarah Bernhard već deset godina čeka na izvedbu! Izbor je međutim pao na komornu glazbu u nizu izvedbenih inačica, također vrlo popularnu među glazbenicima, ovaj put u interpretacijama redom izvrsnih umjetnika za koje je Kabiljo rado pisao, često po narudžbama. Svi vole njegove znalački oblikovane, melodiozne, inspirativne i komunikativne skladbe od kojih smo na ovom koncertu čuli desetak, uz praizvedbu stavka Venecija iz suite Putujuća flauta.
    Dubravka Vukalović i Bruno Vlahek, arhivska fotografija, foto: Željko Tutnjević
    Na početku je izveden ulomak iz Kazališne suite za klavir četveroručno s glazbom iz mjuzikla Kralj je gol i opere Casanova u Istri u izvedbi Dubravke Vukalović i Brune Vlaheka. Taj izvrsni duo izveo je kasnije i suitu Party za dva klavira. A suitu za violinu solo Guslač na ulici odlično je interpretirao Anđelko Krpan, koji je u nastavku u suradnji s pijanisticom Tamarom Jurkić Sviben predstavio i Dvije Chagalleske inspirirane slikarskim umijećem Marca Chagala. Flautistica Renata Penezić i pijanistica Zarija Alajbeg Galuf izvele su dva stavka iz suite Putujuća flauta. Prelepi Zagreb moj donosi temu iz popularnog Kabiljova mjuzikla Tko pjeva, zlo ne misli, a stavak Venecija (praizveden ovom prigodom) koristi temu iz autorove glazbe za film The Girl (1987). U tu melodioznu temu autor je interpolirao „malo stravične gužve, smrad kanala, ludost fantastičnog karnevala i gondoliere“.

    Trio Osor, arhivska fotografijaNa tekstove pjesnika Zvonimira Baloga nastao je duhoviti ciklus pjesama za bas-bariton i glasovir pod nazivom Balogijada (čiji dijelovi nose naslove: Prijedlog za razmišljanje, Magla i Balada o rastresenom profesoru matematike) u izražajnoj interpretaciji Giorgia Suriana i Lane Bradić. Njima se pridružila i sopranistica Martina Zadro u tri ulomka iz komične opere Casanova u Istri. U njihovoj šarmantnoj izvedbi čuli smo Ariju Dorine, Duet Dorine i Casanove te Ariju Casanove – Casanova Europejac. Iz opusa komorne glazbe Alfija Kabilja za neobične sastave, izvedena su dva zanimljiva trija: Prijateljski trio (Prijateljski susretKoračnica WHP (Svjetska hedonistička stranka) – Prijateljsko finale) u izvedbi kornista Hrvoja Pintarića, trombonista Ivana Mučića i pijanistice Tamare Jurkić-Sviben, te Liburnijski trio (PreludijLegendaFinale) u izvedbi Trija Osor – flautistice Renate Penezić, violončelista Petra Kovačića i pijanistice Zarje Alajbeg Galuf. Jedinstveni Zagrebački ansambl flauta zaključio je taj raznolik i zanimljiv koncert izvrsnom suitom za deset flauta Anunnaki, nadahnutom drevnom sumerskom riječi koja označuje „one koji su došli s neba na Zemlju“. Za Kabilja je to „ozbiljna zafrkancija na izmaštanu priču o dolasku divova, ljubavnim igrama i svađama imaginarnog zaljubljenog para Anu i Aki, s vječnim pitanjem je li to kraj ili neizvjesni odlazak – slušateljskoj mašti na volju!“

    Uz autorski koncert Alfija Kabilja Komornijada u povodu 80. rođendana tiskana je iscrpna i sveobuhvatna programska knjižica autorice Jagode Martinčević u nakladi Hrvatskog društva skladatelja i Cantusa d.o.o., a na kraju večeri je uz čestitke ministra kulture Zlatka Hasanbegovića i tajnika HDS-a Antuna Tomislava Šabana slavljenik zahvalio svim sjajnim umjetnicima koji su srčano izvodili njegovu glazbu, a potom je i sam sjeo uz klavir kako bi ulomcima iz svojega popularnog mjuzikla Jalta, Jalta i opere Casanova u Istri zajedno s raspjevanim izvođačima i publikom zaokružio tu iznimnu večer.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 15. ožujka 2016.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike