Usklađeni sastav

25. svečanosti Pasionska baština, Zagreb, 12. – 24. ožujka 2016: Via crucis, umjetnički voditelj Jože Haluza, Gudački komorni orkestar Muzičke akademije, Zagreb, solisti: Aleksandra Bilanović, sopran, Natalija Kralj, alt, Florian Tavić, bariton, Crkva sv. Katarine, 15. ožujka 2016.

  • Gudački komorni orkestar Muzičke akademije, foto: Facebook

    Mnogi rastresiti likovni i glazbeni programi raznih sudionika  ovogodišnje Pasionske baštine na svim stranama grada uključili su i ponovnu izvedbu djela Via crucis, odnosno Križni put Zorana Novačića u Crkvi sv. Katarine na zagrebačkom Gornjem gradu. Via crucis zacijelo je jedno od duhovnih djela koja savršeno pristaju uz programe korizmenih koncerta kojih naprosto ima bezbroj. Takoreći u svakoj crkvi, ali i u svjetovnim koncertnim prostorima. I tako je na neki način osigurano da će u isto korizmeno vrijeme neke druge godine Novačićev Via crucis biti ponovno izveden. To više što je u znano udobnim pokorničkim uvjetima crkvenih klupa primjerenog trajanja i ne zahtjeva veliki, nego samo usklađeni sastav. On se sastoji od troje solista (soprana, alta, baritona) i gudača malog orkestralnog sastava i po mogućnosti zbora. Zbor je ovaj put izostao pa je zborske dionice zamijenio orkestar.

    Široka namjena i nebrojene prerade Jesus bleibet meine Freude iz Bachove Kantate br. 147 pojavio se na početku večeri u obradi za blistavu solo trubu Luke Buljana, a predstavila se i Dunja Čolić na engleskom rogu s Mozartovim Ave verum corpus. Potom i violinistica Eva Šulić u solu iz notornog Adagia Tommasa Albinonija. Ukratko, lijepo predstavljena produkcija ponajboljih studenata Muzičke akademije koja je i priredila svoj prilog Pasionskoj baštini. Sve je to bio uvod za zamašniji Via crucis Zorana Novačića koji na starinski način također podliježe mogućim promjenama raspoloživoga sastava izvođača. Kako struktura nije jako komplicirana, uz malo ambicije očito nije teško pronaći sudionike nove izvedbe. Ovaj put su to učinili svirači Komornog orkestra Muzičke akademije pod vodstvom iskusnog violinista i pedagoga Jože Haluze, te autora Novačića zaduženog za vokale.
    Aleksandra Bilanović, Natalija Kralj, Florian Tavić i Gudački komorni orkestar Muzičke akademije, foto: Facebook
    Zoran Novačić diplomirao je dirigiranje, a potom se istaknuo kao korepetitor, zborovođa  i dirigent. Za sobom ima već i pozamašan kompozitorski opus od solističkih i komornih djela pa i komične opere Tajna krapinskega kluča koja je više puta izvedena u kazalištu Komedija. Naime, Novačić je rođen u Krapini godine 1964. i očito iz djetinjstva poznaje predaju o tim ključevima. A tradicija kraja i veliki pjesnici i svemirske, zvjezdane teme ga isto tako zanimaju u širokom i vrlo mješovitom rasponu njegovih kreativnih interesa.

    Četrnaest postaja Križnoga puta iz godine 2011. skladano je na biblijske tekstove iz Starog i Novog zavjeta. Izabrani su iz knjige Isusov križni put i sedam riječi na križu legendarnog fra Bonaventure Dude koji je i sam bio pomogao ambicioznom Novačiću da tekst sažme u priču koju je tražio. Sabrao je to u jednostavno potresni iskaz o Isusovoj patnji. uz lake naznake tradicijske glazbe svoga kraja i ponajviše izabrane naslage lamentirajućeg ponavljanja poznatog iz duhovne glazbe prošlih stoljeća, ne izbjegavajući niti poneke naznake tonske opisnosti. Via crucis zacijelo nije kapitalno djelo, ali je u svojoj jednostavnosti predstavljanja, zagledano u stoljeća prije prevratničkog dvadesetog, vrlo prijemčivo i iznad svega primjenjivo. U izvedbi su tome pridonijeli kristalni sopran Aleksandre Bilanović, vrlo izražajan, prepoznatljivo obojen alt Natalije Kralj i solidnost baritona Florijana Tavića. Sve uz Komorni orkestar Muzičke akademije, koji je za svaki slučaj u izvedbi vodio i iskusni profesor Jože Haluza.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 28. ožujka 2016.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike

najavljujemo...