Sjećanje na Milku Trninu

Uz 75. obljetnicu smrti (Vezišće, 19. prosinca 1863. – Zagreb, 18. svibnja 1941.)

  • Aleksandra Bilanović i Natalija Kralj, arhivska fotografija, foto: Facebook

    Udruga poklonika Milke Trnine svake godine obilježava obljetnice rođenja i smrti velike hrvatske operne dive koja je stekla svjetsku slavu ljepotom dramskog soprana velikog opsega, snage i bogate izražajnosti. Bila je svestrana umjetnička osobnost, izvanredne glumačke nadarenosti i doživljajnog bogatstva. Naročito je bila cijenjena kao heroina Wagnerovih likova, ali i omiljena Puccinijeva Tosca. Osvajala je publiku na najvećim opernim pozornicama Europe i Amerike, a na kraju se vratila u Zagreb i posvetila pedagogiji kao počasni profesor Muzičke akademije.

    Stoga studenti solo-pjevanja redovito priređuju koncerte posvećene Milki Trnini. Tako je 18. svibnja u dvorani Huml na Muzičkoj akademiji u Zagrebu održan koncert studentica iz razreda izv. prof. Martine Gojčeta Silić u suradnji s višom umjetničkom suradnicom Evom Kirchmayer Bilić, ujedno dopredsjednicom Udruge poklonika Milke Trnine, koja je publiku podsjetila na značenje velike umjetnice u hrvatskoj kulturi. Čuli smo mlade pjevačice Silviju Pleše i Katarinu Tomaš te još perspektivnije Aleksandru Bilanović i Nataliju Kralj. Izvele su raznolik program arija i solo-popijevki raznih stilova – od baroka do 20. stoljeća.

    Nagrada i diploma Milka Trnina
    Vokalni ansambl Antiphonus, Hrvatski barokni ansambl i Tomislav Fačini, arhivska fotografija, foto: Boris Berc, facebook
    Dva dana kasnije, 20. svibnja Hrvatsko društvo glazbenih umjetnika dodijelilo je svoju tradicionalnu Nagradu i Diplomu Milka Trnina za 2015. godinu. Svečanost je održana u podne u foajeu zagrebačkog HNK-a. Diplomu Milka Trnina dobio je vokalni ansambl Antiphonus za koncert održan 14. svibnja 2015. u crkvi sv. Katarine u Zagrebu. Taj koncert bio je spoj 12. i 21. stoljeća koji se ogledaju u zrcalu, s djelima Leonina, Perotina i Arva Paerta. Na tom koncertu dogodio se zasigurno i najljepši trenutak u dosadašnjem vijeku Antiphonusa: odvažili su se prirediti intermezzo s trominutnom tišinom i tišina je bila potpuna. Vrhunac djelovanja ansambla Antiphonus osnovanog 2008., dva su zagrebačka ciklusa – svjetovni Triade u MUO i duhovni Trinitas u Crkvi sv. Katarine. Umjetnički voditelj ansambla Tomislav Fačini nažalost zbog drugih obaveza izvan Zagreba nije bio nazočan dodjeli Diplome, ali su njegovi vrsni članovi Ana Jembrek i Monika Cerovčec, soprani, Siniša Galović, tenor i Erazem Grafenauer, lutnja priredili nadasve reprezentativan nastup kojim su potvrdili kvalitetu kojom su osvojili srca svoje publike. Bile su to skladbe Dido's Lament i Music for a While Henryja Purcella, Have You Seen but a White Lily Grow Bena Johnsona i Come Again Johna Dowlanda.
    Vlasta Gyura, arhivska fotografija
    Pijanistica Vlasta Gyura dobila je nagradu Milka Trnina za integralnu izvedbu Bachovih 48 preludija i fuga pod nazivom Dobro ugođeni klavir koju je započela 2014. (prvi svezak), a završila 22. listopada 2015. koncertom u Hrvatskom glazbenom zavodu (drugi svezak). Njezin izniman pothvat, da u dvije večeri odsvira monumentalno Bachovo djelo, zasjenio je sve ostale vrijedne prijedloge ponuđene žiriju na uvid. Integralna izvedba tog neizmjerno zahtjevnog djela na koncertnom podiju izaziva već sama po sebi poštovanje i divljenje, a samo rijetki umjetnici upuštaju se u tu tešku zadaću, pa čak i u svjetskim razmjerima. Njima se sada pridružila i Vlasta Gyura, koja je pokazala sjajno vladanje klavirom, nevjerojatnu koncentraciju, zrelost i sabranost koju je u svakom trenutku prenosila na usredotočeni auditorij. Njezina je izvedba pokazala veliko analitičko znanje i impresivno vladanje polifonim slogom, a u preludijima je došla do izražaja njezina uigranost, elegancija i produhovljenost.

    Djelomice smo citirali obrazloženja žirija u sastavu Martina Gojčeta Silić, Mladen Janjanin, Branko Mihanović, Srđan Filip Čaldarović i predsjednica Višnja Mažuran.

    Kako nagrađena izvedba još nije snimljena, za ilustraciju smo slušali nekoliko fragmenta iz još jednog velikog djela Johanna Sebastiana Bacha u interpretaciji Vlaste Gyure – majstorove Goldberg varijacije, koje je umjetnica snimila 2011. u New Yorku na nosaču zvuka za koncertno-promotivnu agenciju ECPI.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 25. svibnja 2016.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike