Neka uđu

67. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2016.: Svečano otvaranje, ispred Crkve sv. Vlaha, 10. srpnja 2016.; Gala koncert, José Cura, tenor, Linda Ballová, sopran, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, dir. Mladen Tarbuk i José Cura, ispred Crkve sv. Vlaha, 11. srpnja 2016.

  • Otvaranje 67. Dubrovačkih ljetnih igara, foto: dubrovnik-festival.hrTradicionalno 10. srpnja ispred Crkve svetog Vlaha zavijorila se zastava Libertas kao simbol početka 67. Dubrovačkih ljetnih igara. Ceremonijal otvaranja odisao je otmjenošću, a režirao ga je Ivan Miladinov prema scenariju ravnateljice dramskog programa Mani Gotovac. Počasni gost priredbe bio je slavni tenor José Cura te sopranistica Linda Ballová. Voditelj programa bio je Nikola Baće, prošlogodišnji dobitnik Nagrade Orlando za dramsku ulogu. Ispred Crkve sv. Vlaha vidjela se impresivna slika izvođača: Akademski zbor Ivan Goran Kovačić iz Zagreba, mješoviti Zbor Libertas iz Dubrovnika, Dubrovački komorni zbor i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije.

    Nakon poznate rečenice „Neka uđu.“ (što znači – program može početi), koju je kroz 66 godina izgovarao knez-vladar Dubrovačke Republike, ove godine je to izrekao današnji vladar Grada – gradonačelnik Andro Vlahušić. Nakon himne nastupio je slavni tenor José Cura koji je uz pratnju Simfonijskog orkestra HRT-a i pod ravnanjem Mladena Tarbuka s terase palače Sponze otpjevao Prolog opere Pagliacci Ruggera Leoncavalla, a zatim zamijenio dirigenta Tarbuka i dirigirao izvedbom prvog stavka (Fortuna) iz Carmine Burane Carla Orffa te potom ponovo predao vodstvo orkestra Mladenu Tarbuku. Sa sopranisticom Lindom Ballovom i dvoje mladih pjevača (Ilijana Korač-Teklić, sopran i Giorgio Surjan jr., tenor) uz orkestar je izveo dijelove opere Lastavica (La rondine) Giacoma Puccinija.

    Na platou place Luža odvijao se program što su ga izvodili članovi ansambla Linđo, članovi Plesnog studija iz Dubrovnika, Dubrovačka limena glazba (u prolazu) a glumci su izveli pojedine scene iz ovogodišnje dramske ponude. Program je zaključen Himnom slobodi Jakova Gotovca uz zvonjavu dubrovačkih zvona. Dugo je odjekivao pljesak brojne publike, među kojom su se na svečanoj tribini nalazili uzvanici i uglednici.
    José Cura ravna Simfonijskim orkestrom Hrvatske radiotelevizije na otvaranju 67. Dubrovačkih ljetnih igara, foto: dubrovnik-festival.hr
    Na istom prostoru kao i svečano otvaranje Igara, večer kasnije održan je Gala koncert na kojem su nastupili tenor José Cura, sopranistica Linda Ballová, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije pod vodstvom Mladena Tarbuka i Joséa Cure. Ljubitelji opere prate nastupe svjetskih opernih pjevača, znaju tko je José Cura – umjetnik koji pripada u sam vrh svjetskih pjevača i kojeg je publika u Hrvatskoj već imala priliku upoznati (Zagreb, Rijeka). Njegovi termini nastupa u najznačajnijim opernim kućama rezervirani su nekoliko godina unaprijed, a u Dubrovniku je nastupio u dvostrukoj ulozi – kao pjevač i kao dirigent.

    Iz programske knjižice doznali smo da se Cura uz pjevanje i dirigiranje uspješno bavi i redateljskim poslom (redateljski debi imao je u riječkom HNK Ivana pl. Zajca 2007. s predstavom La Commedia è finita, op. ur.), a hobi mu je fotografiranje, što je bilo vidljivo na uspjeloj izložbi njegovih fotografskih radova u atriju palače Sponza. Slovačka glazbenica Linda Ballová je diljem svijeta tražena operna pjevačica, cijenjena je i kao koncertna pjevačica, a od 2014. surađuje s Joséom Curom.
    José Cura i Linda Ballová, foto: dubrovnik-festival.hr
    Ovogodišnji program Igara ima dvije linije, kulturno-geografske, one sjevera i one juga. Sjever predstavljaju djela najvećeg dramskog pisca Williama Shakespearea, čiju 400. obljetnicu smrti obilježava cijeli svijet, a na Igrama bit će zastupljena djela i u dramskom i u glazbenome programu. Kontrapunkt sjeveru je jug koji predstavlja Mediteran, ovog puta španjolsko govorno područje, pa se program koncerta prilagodio predloženoj koncepciji. Svadbeni marš Felixa Mendelssohn-Bartholdyja, Hamlet, simfonijska pjesma, op. 23 Blagoja Berse, odlomci iz opere Otello Giuseppea Verdija. Drugi dio večeri sadržavao je Ritualni ples vatre iz baleta Ljubav čarobnice Manuela de Falle, Tangazo i Chiquilin de Bachin Astora Piazzolle te Somos Novios, Esta tarde vi llover Como yo te amé Armanda Manzanera.

    Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom Mladena Tarbuka, uz svu buku što je dopirala iz kafića i uličica (o čemu je govorio slavni pjevač na kraju večeri), uspio je prenijeti ljepotu Mendelssohnove i Bersine glazbe. Izbor iz Verdijeve opere Otello sadržavao je duet Otella i Desdemone (1. čin), ariju Otella (3. čin), Desdemoninu Ave Mariju (4. čin) i ariju Otella (4. čin). Interpretacija Cure i Linde Ballove bila je izvanredna, pogotovo velikog tenora kojeg se smatra trenutno najboljim svjetskim Otellom. U dugom dijelu večeri vodstvo orkestrom i pjevanje preuzeo je José Cura, a u pjesmi Como yo te amé izvedbi je pridonio u solo-dionici dubrovački pijanist Aljoša Lečić. Publika je bila oduševljenja i uslijedili su dodaci. Na kraju večeri Cura se, koketirajući s publikom, pokazao pravim showmanom.

    © Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 1. rujna 2016.

Piše:

Ileana
Grazio

kritike

najavljujemo...