Uvid u znalački skladanu i zanimljivu baštinu

41. Osorske glazbene večeri (OGV), od 17. srpnja do 21. kolovoza 2016., koncerti 19., 21. i 24. srpnja 2016.



  • Iako je krajem lipnja imenovan novi umjetnički ravnatelj nacionalnog festivala Osorske glazbene večeri, profesor oboe na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, bivši ravnatelj Opere HNK u Zagrebu, afirmirani glazbeni umjetnik Branko Mihanović, ovogodišnje su se 41. osorske glazbene večeri odvijale prema programu koji je osmislila sada već bivša ravnateljica, voditeljica Glazbe HRT-a, muzikologinja Ivana Kocelj. Naime, završetak mandata ravnatelja pada pred početak nove sezone, ali to očito nije smetnja za daljnje uspješno trajanje ljetnih glazbenih događanja u Osoru, koja se nastavljaju s istim ciljevima narudžbi hrvatskim skladateljima i praizvođenjem njihovih novih ostvarenja, općenito znatnijim predstavljanjem djela hrvatskih autora koja uvijek moraju biti zastupljena na programima svakog koncerta, te već opisanim stavljanjem u središte pozornosti opusa nekog hrvatskog skladatelja, te angažiranjem vrsnih hrvatskih i inozemnih solista i ansambala kao onih koji ostvaruju i prenose sve odabrane glazbene vrijednosti.

    Tako je već drugi koncert ovogodišnjeg niza od 15 koncertnih večeri, održan 19. srpnja, slušateljima u osorskoj Crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije, u kojoj se održavaju svi programi, predstavio odličnu južnokorejsku violinisticu Soyoung Yoon, rođenu 1984. godine i do sada ovjenčanu nizom nagrada na prestižnim violinističkim natjecanjima. Klavirsku pratnju je ostvario poljski pijanist Marcin Sikorski, koji je uz ostale važne profesionalne zadatke godinama korepetitor na violinističkom natjecanju Henryk  Wieniawski u Poznanu, a na kojemu je upravo Yoon 2011. osvojila prvu nagradu, pa je tako Sikorski i postao njezin trajni suradnik. Dakle, ujedinjeni u duo i obdareni sjajnim tehničkim sposobnostima, interpretirali su Yoon i Sikorski osobito delikatno omiljenu Sonatu za violinu i klavir u A-duru Césara Francka, Slavensku sonatu za violinu i klavir op. 5 Josipa Štolcera Slavenskog, Sonatu za violinu i klavir u A-duru, op. 100, br.2 Johannesa Brahmsa i Rapsodiju Tzigane za violinu i klavir Mauricea Ravela. Svako od odabranih djela dobilo je virtuozno pouzdano i dinamički nadasve istančano ozvučenje, a Sonatu Slavenskog, tu nadasve produhovljenu glazbu, shvatili su umjetnici kao posebno inspirativnu partituru i podarili joj naglašeno dramatičnu i pregnantnu zvukovnost. Ravelov je pak Tzigane prštao bravurom kojom si južnokorejska ambiciozna violinistica krči sigurnu stazu uspjeha u svijetu gudačkih virtuoza danas.

    Na trećem je koncertu 21. srpnja nastupio gitarist Edin Karamazov, u Hrvatskoj i šire dobro poznati glazbenik, čije muziciranje karakterizira naglašeno individualni i emocionalni pristup. Iz hrvatske glazbene baštine Karamazov je odabrao tek kratki Largo con variazioni Luke Sorkočevića - Largo s varijacijama, obradu drugog stavka iz Trio sonate za flautu, violinu i b. c. u G-duru, čime je zadovoljio traženje organizatora da u program bude uključeno i neko djelo hrvatske provenijencije, ali ne mnogo više od toga. U cjelini, svirajući Introdukciju i varijacije na Mozartovu temu op. 9 Fernanda Sorra, tri Valcera iz op. 8 Agustína Barriosa Mangoréa, tri stavka iz ciklusa El Decameron Negro Lea Browera i Suitu del Angel Ástora Piazzolle, djela  programno ukorijenjena u hispansku tradiciju i gitaristički virtuozna, privukao je Karamazov pozornost ljubitelja gitare i dobio glasni pljesak. 

    Izbor iz zbirki Parnassia militia, Arion primus i Arion secundus hrvatskog baroknog majstora Vinka Jelića (1596.-1636.) u izvođenju Zbora Hrvatske radiotelevizije, solista (sopranistice Monika Cerovčec i Ivana Garaj Korpar, tenori Andro Bojanić i Želimir Panić, bariton Mladen Klepo) i uz pratnju instrumentalnog ansambla (Vlatka Peljhan i Helga Korbar, violine, Ana Torbica, viola, Pavle Zajcev, violončelo, Alisa La Marca, teorba, Predrag Gosta, pozitiv, Krešimir Fabijanić, kornet, Tin Cugelj, Hrvoje Sironić, David Yakus, tromboni), a sve pod ravnanjem vrlo agilnog Tomislava Fačinija, koncert održan 24. srpnja dao je uvid u znalački skladanu i zanimljivu baštinu autora rođenoga u Rijeci, za života afirmiranog u francuskom Alzasu, te danas sve više otkrivanog kao originalnog baroknog majstora.   

    Fačinijeve rekonstrukcije Jelićevih duhovnih koncerata za dva ili više glasova ili pak za zbor, u slijedu Audivi vocem, O quam pulchra es, Dixit Dominus, Beatus vir, Nisi Dominus, Doctor bonus, Magnificat, Bone Jesu, O pretiosum et admirandum i Salve Regina otkrivale su ne samo vrlo inspiriranu i melodijski bogatu glazbu nego i dobro pripremljene, vrsne interpretacije. Kako je HRT, Odjel za glazbu koji vodi Ivana Kocelj, objavio CD sa snimkama ovog repertoara i još je friški primjerak stigao u Osor neposredno uoči koncerta, moguće je samo požaliti da istu večer prigodom nastupa Zbora HRT-a na Osorskim glazbenim večerima nije organizirana i promocija novog nosača zvuka. U svakom slučaju, zainteresirani će moći odličnu Jelićevu glazbu slušati i u tišini vlastitoga doma.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 19. rujna 2016.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike