Sjajni Španjolci

46. Varaždinske barokne večeri, 23. rujna – 4. listopada 2016. (1)

  • Otvaranje 46. Varaždinskih baroknih večeri, foto: vbv.hr

    Ovogodišnje 46. Varaždinske barokne večeri (VBV), održane u hrvatskoj nedvojbeno najljepše sačuvanoj baroknoj gradskoj jezgri koju stoljećima čuva Varaždin, trajale su od 23. rujna do 4. listopada i svojim čarobnim zvucima oplemenile sakralne i svjetovne prostore te oduševile uvijek brojne slušatelje. Otkako je prije deset godina tada novoimenovani umjetnički ravnatelj Festivala, profesor na osječkom Sveučilištu Josip Juraj Strossmayer i ugledni skladatelj Davor Bobić, uveo organizaciju koncerata u suradnji s državama-partnerima, na VBV-u su gostovale tisuće glazbenika iz brojnih država. Za 46. VBV osigurana je bila suradnja s Kraljevinom Španjolskom i to se pokazalo doista odličnim potezom. Naime, zahvaljujući predanom trudu španjolskog veleposlanika u Republici Hrvatskoj Eduarda Aznara Camposa, te uz kontakte koje je Koncertni ured u Varaždinu na čelu s ravnateljem Raymondom Rojnikom uspostavio sa španjolskim institucijama i glazbenicima, u Varaždinu je gostovao niz solista i ansambala koji u toj prijateljskoj državi njeguju izvođenje rane i barokne glazbe na autentičnim glazbalima i u autentičnim stilskim interpretacijama. Osam programa ispunili su španjolski umjetnici u varaždinskim crkvama i u Starom gradu, a gostovali su i na koncertima izvan Varaždina. Uz petnaest koncerata u matičnoj sredini održano je i deset koncerata u drugim središtima (Lopatincu, Varaždinskim Toplicama, Belecu, Vinici, Križevcima, Novom Marofu, Prelogu, Ludbregu i Krapini).
    ansambl La Ritirata na otvaranju 46. Varaždinskih baroknih večeri, foto: vbv.hr
    Svečano otvaranje 23. rujna proteklo je u osobitoj atmosferi susreta s prvim gostujućim španjolskim ansamblom La Ritirata, a u kojemu pod umjetničkim vodstvom violončelista Josetxua Obregóna djeluju sopranistica Maria Espada, tenor Victor Sordo i bas-bariton Pau Bordas, uz instrumentalni sastav. Koncert održan u varaždinskoj Katedrali započeo je po tradiciji izvođenjem hrvatske himne koju je Komorni vokalni ansambl Glazbene škole u Varaždinu pod ravnanjem maestre Dade Ruže otpjevao u njezinom novom aranžmanu i to u baroknom polifonom slogu, što je bila novost i svakako izuzetno primjerno za festival barokne glazbe. Govori varaždinskog gradonačelnika Gorana Habuša, španjolskog veleposlanika Eduarda Aznara Camposa i to na hrvatskom jeziku – što je posebno oduševilo, te hrvatskog ministra kulture dr. Zlatka Hasanbegovića koji je i otvorio Festival, istaknuli su značaj VBV-a kao glavnog nacionalnog festivala u sjevernozapadnoj Hrvatskoj koji ima jasno određeni program i koji već punih 46 godina donosi vrijedna glazbena ostvarenja u uvijek vrsnim izvedbama hrvatskih i međunarodnih izvođačkih snaga. Kao poseban savjetnik i izaslanik Predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović, pokroviteljice VBV-a, koncertu je nazočio dr. Mate Granić. Katedrala je bila popunjena do posljednjeg mjesta, ugledni gosti došli su i iz Zagreba i šire, odazvali su se i brojni diplomatski predstavnici, a uvijek je posebno priznanje varaždinskim svečanostima nazočnost biskupa Varaždinske biskupije mons. Josipa Mrzljaka, čija se podrška Festivalu osobito cijeni budući da su svečana otvorenja uvijek u Katedrali, pa u tom osobitom kulturnom događaju uz izravni prijenos HTV-a može uživati gledateljstvo diljem Hrvatske.
    Otvaranje 46. Varaždinskih baroknih večeri, foto: vbv.hr
    Kako je ova godina ujedno i godina obilježavanja 400. obljetnice smrti zacijelo najznačajnijeg španjolskog pisca Miguela de Cervantesa (preminuo je 1616. godine, kada i William Shakespeare), španjolski je ansambl La Ritirata pripremio izbor arija iz opera talijanskog baroknog skladatelja Antonija Caldare skladanih na libreta nadahnuta Cervantesovim remek-djelom Don Quijote vitez iz La Manche. Dakle, iz opera Don Chisciotte i Corte della Duchessa i Sancho Panza Governatore dell'isola Barattaria čuli smo niz tehnički zahtjevnih arija u briljatnim, nadasve izvrsnim izvedbama solista, a izvedeni su i instrumentalni stavci Caldarina suvremenika Nicole Matteisa, danas gotovo zaboravljenog talijanskog majstora kojega su za života smatrali drugim Corellijem. Na početku koncerta izveden Komorni koncert za blokflautu, obou, violinu, violončelo i basso continuo u g-molu, RV 105 Antonija Vivaldija pokazao je primjernu uvježbanost instrumentalista, čije je muziciranje vrlo poticajno uvelo u glazbena događanja ispunjena brojnim odličnim izvedbama.
    Igor Paro i Ivana Lazar na Koncertu uz baroknu kavu, foto: vbv.hr
    Doista, već su sva tri koncerta drugog dana festivala, 24. rujna, pokazala toliko bogatstvo sadržaja, različitih izričaja, kao i vrhunska umijeća interpreta, pa je bilo očito kako će ovogodišnje 46. VBV biti potpuno oduševljavajuća manifestacija. Koncert uz baroknu kavu u Dvorcu Trakošćan, tradicionalno omiljeni jutarnji programi na kojima se poslužuje posebno pripremljena kava sa šlagom i neizostavnim čokoladnim violinskim ključem, na kojemu su meditativne ljubavne fantazije i sonete španjolskog skladatelja Don Alonsa Mudarre izveli sopranistica toplog i virtuoznog glasa Ivana Lazar s pratnjom na vihueli da mano Igora Para i uz recitacije hrvatskih prijevoda soneta u izvođenju besjednika Zorana Kelave, zatim nadasve zabavni, do suza komični program Uredskih kantata francuskih majstora u izvedbi ansambla Le tendre amour u Gledalištu HNK u Varaždinu i pogotovo večernji koncert u Uršulinskoj crkvi na kojemu je nastupio gambist Jordi Savall, bili su prigode za divljenje jednako domaćim glazbenicima kao i gostima iz Kraljevine Španjolske.
    ansambl Le tendre amour u izvedbi kantate Udovica iz Efeza, foto: vbv.hr
    Le tendre amour je sastav specijaliziran za glazbeno-scenske vratolomije, instrumentalna je pratnja tehnički savršena, a solisti – kontratenor svjetskog glasa Dominique Visse i sopranistica Michiko Takahashi pjevači su ogromnih glasovnih i glumačkih sposobnosti. Ali, onaj papar koji golica maštu i nasmijava toliko da se gledalište orilo od razdraganosti, dodaje glumac i redatelj Adrián Schvarzstein, do te mjere duhoviti umjetnik koji je intervenirao u publici šaleći se s gledateljima ili pak na pozornici, zadirkujući izvođače. Komičnost sadržaja francuskih kantata nastalih na raskošnom dvoru Luja XIV u Versaillesu, mjestu uzvišene razbibrige visokoga plemstva, a iz pera velikana francuske barokne glazbe kakvi su bili Philippe Courbois (Dom Quichotte, kantata za glas i simfoniju), Joseph Bodin de Boismortier (Air japonais iz Don Quichotte chez la Duchesse), Jean-Baptiste Lully sa sjajnim Kraljevskim koncertima ili pak neodoljivi Nicolas de Grandval (kantata La Matrône d'Ephese) i Marc-Antoine Charpentier (opera Actéon), do te je mjere oduševila publiku da je pljesak potrajao vrlo, vrlo dugo i svi su iz kazališta otišli razdragani i veseli. Posebno smo se zabavili u izvedbi kantata Udovica iz Efeza u kojoj je redatelj na pozornicu doveo tri gledatelja s kojima su onda pjevači kao s lutkama izvodili šaljivi sadržaj o udovici koja ipak, iako tugujući za suprugom, nije mogla odoljeti zavođenju vojnika, pa je zbog toga kažnjena. Napomenut ću samo da je redatelj upravo mene izvukao iz publike pa sam bila ta udovica, zbog čega se publika dobro nasmijala i na moj račun!
    Jordi Savall na koncertu Ljudski glasovi, foto: vbv.hr
    Gostovanjem danas zacijelo žive legende na području istraživanja, izvođenja i podučavanja u interpretiranju rane glazbe, gambista Jordija Savalla, VBV su se uvrstile još pouzdanije među svjetske festivale koji ugošćuju naijstaknutije glazbenike s aurom posebnih specijalista i uglednika. Svoj je recital umjetnik nazvao Ljudski glasovi i izveo djela brojnih majstora, od Carla Friedricha Abela, Johanna Sebastiana Bacha i Johannesa Schencka, do oca i sina de Sainte-Colomba i Alfonsa Ferrabosca, Thomasa Forda i Johna Playforda. Uopće, senzualnost sviranja, emocionalno uzbuđenje i izvođačka bravura, ali i vrlo iscrpni opisi tehnike izvođenja, osobito u slučaju ugađanja (štimanja) viole da gambe u tadašnjem razdoblju, a na primjerima stavaka iz zbirke The Manchester Gamba iz 1660.-1680. godine, oduševili su posebno brojne mlade slušatelje, polaznike varaždinske Glazbene škole, kao i ostale, među kojima su bili posjetitelji iz Njemačke te glazbenici koji su posebno došli iz Mađarske, a bave se izvođenjem barokne glazbe. To je tako bila i prigoda za upoznavanje, budući da će 47. VBV 2017. godine ugostiti Republiku Mađarsku kao državu-partnera.

    Svakako, koncertom Jordija Savalla bili smo počašćeni i doživjeli umjetnika najviše kvalitete koji je s više od 230 objavljenih CD-ova nedvojbeno jedan od najzaslužnijih za popularizaciju rane glazbe i afirmaciju glazbenog baroka ne samo u Španjolskoj nego i u svijetu u posljednjih pedesetak godina.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 13. listopada 2016.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike

najavljujemo...