Bach i nakon njega

11. Zagrebački međunarodni festival komorne glazbe Zagreb kom, 7. – 15. listopada 2016.: Bach and Beyond, Susanna Yoko Henkel, violina, Roland Glassl, viola, Isang Enders, violončelo, Atrij palače Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, 14. listopada 2016.

  • Susanna Yoko Henkel, Roland Glassl i Isang Enders na koncertu Bach and Beyond

    Šest koncertnih večeri probrane komorne glazbe u izvedbi desetak probranih izvođača 11. Zagrebačkog međunarodnog festivala komorne glazbe odvijalo se u prostorima Preporodne dvorane u Opatičkoj ulici, Gliptoteci i Atriju palače HAZU. Na programima su mjesta našle i skladbe hrvatskih skladatelja – Srđana Dedića, Dubravka Detonija, Davorina Kempfa i Pavla Dešpalja – a jednako tako i glazbenici-izvođači. No u gustom rasporedu nije iznenađenje da se netko razboli u posljednji čas i prisiljen je otkazati nastup. Dogodilo se to i za pretposljednjeg festivalskog koncerta ovogodišnjeg Zagreb kom-a u Atriju palače HAZU.

    Isang Enders Ekskluzivni program nazvan Bach and Beyond trebao se sastojati od smjele kombinacije Bachovih Goldberg varijacija i Messiaenova Kvarteta za kraj vremena no prepolovio se broj izvođača za Messiaenov Kvartet. Svirati nisu mogli violončelistica Jing Zhao i klarinetist Chen Halevi, pa je brzom reakcijom organizatora program promijenjen. Bachove Goldberg varijacije izvorno za dvomanualno čembalo u osjetljivoj obradi za gudački trio preselile su u drugi dio večeri, a na početku je novopridošli hvaljeni violončelist Isang Enders izveo Bachovu Prvu Suitu za violončelo solo u G-duru. Otmjeno, bez pompe i s puno smisla za protok lako je nizao stavke. Njegovana tona, Enders se potpuno posvetio i pripovjednom i plesnom sadržaju stavaka, priječeći i namanju pomisao na neki izvodilački ego potpomognut slikovitim gestama.

    Posebnu je radost slušateljima priredio violist Roland Glassl s rijetko izvođenom Suitom za violu solo u g-molu Maxa Regera. Prepoznatljivi regerovski gusti slog čak i kad je o solističkom glazbalu riječ, osvanuo je naizgled jednostavno i razabrano. Koncertna literatura za violu kao solistički instrument u povijesti glazbe relativno je skromna, u skladu s prirodom baršunastog tona nekako uvijek drugog instrumenta. Glassl je Regerovu Suitu donio pomno, umjereno u romantičarskoj obojenosti i do detalja izrađeno te impozantno u velikom luku cjeline djela.
    Roland Glassl, foto: Youtube
    Posebna su priča bile Bachove Goldberg varijacije, relativno rano djelo za dvomanualno čembalo nastalo za ispunjavanje besanih noći jednog velikaša. Više je nego intrigantna obrada za gudače koju je sačinio violinist Dmtrij Sitkovecki osamdesetih godina prošlog stoljeća. Sitkovecki je Bachovu Ariju i 30 varijacija s puno osjećaja za barokni stil prenio u gudački medij za violinu, violu i violončelo. Obrada za gudački trio, novo gudačko ruho Goldberg varijacija – elegantno i pažljivo skrojeno ne iznevjerava izvornik. Naprosto ga inteligentno osjetljivo predstavlja u novim bojama prozirno krhke gudačke kombinacije. Sve vrline takvog pothvata violinistica Susanna Yoko Henkel, violist Roland Glassl i violončelist Isang Enders znali su u nadasve koncentriranom dosluhu predstaviti skladno, koncentrirano i sadržajno.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 17. listopada 2016.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike

najavljujemo...