Autentičan izvorni zvuk

Ciklus Cristoforium: Hrvoje Jugović, klavir, Gregor Riedl, klarinet, Mala dvorana Hrvatskog glazbenog zavoda, 19. listopada 2016.

  • Hrvoje JugovićHrvatski pijanist Hrvoje Jugović s bečkom adresom i austrijski klarinetist Gregor Riedl održali su zanimljiv koncert 19. listopada 2016. u ciklusu Cristoforium u maloj dvorani HGZ-a. Obojica umjetnika posvetila su se starim instrumentima – Jugović povijesnim klavirima, a Riedl povijesno-klasičnom klarinetu i srodnim instrumentima. Hrvoje Jugović je donio sa sobom vlastiti instrument – repliku klavira najpoznatijeg graditelja klavira u 18. stoljeću Antuna Waltera u izradi također jednog od najboljih graditelja kopija povijesnih klavira Paula Mc Nultyja. Taj prekrasni instrument toplog baršunastog tona zvučao je savršeno pod spretnim prstima vještog i muzikalnog pijanista, što se najbolje pokazalo u vrlo lijepoj i emotivnoj Sonati u fis-molu, op. 61 'Elegie harmonique' uglednog češkog pijanista i skladatelja iz 18. stoljeća Jana Vaclava Dusseka.

    Hrvoje Jugović je međutim odlučio te večeri svirati na još jednom povijesnom klaviru- instrumentu Carla Bechsteina iz 1869. za koji je njemački dirigent Hans von Bülow govorio da su ti klaviri za pijaniste ono što su Amati i Stradivari za violiniste. Instrument je sačuvan u gotovo potpuno izvornom obliku i pripada Zbirci klavira Danijela i Ljubomira Gašparovića koji su, preko Umjetničke organizacije Cristoforium, i organizatori tog atraktivnog ciklusa na starim instrumentima. Kako umjetnik prema vlastitim riječima nije imao dovoljno vremena upoznati taj instrument i prilagoditi mu se, izvedba zahtjevne Sonate br.2 u fis molu, op. 2 Johannesa Brahmsa nije ostavila najbolji dojam.

    Georg Riedl Bila je to srećom jedina točka večeri na tom klaviru. Naime, Jugović je dvije skladbe izveo u društvu s klarinetistom Georgom Riedlom, prateći ga na vlastitom klaviru. Obojica su majstori na povijesnim instrumentima. Jugović je diplomirao klavir na Muzičkoj akademiji u rodnom Zagrebu u razredu Jurice Muraja, te u Beču u razredu Noela Floresa. Odlučivši se posvetiti starim instrumentima, nastavio je studij Hammerklaviera kod Malcolma Bilsona na majstorskim tečajevima u Sjedinjenim Državama i Belgiji te održao niz koncerata diljem svijeta. Georg Riedl je pak specijalist za povijesno-klasični klarinet i srodne instrumente, te već dvadeset godina surađuje s proslavljenim ansamblom Concentus Musicus Wien, pod vodstvom Nikolausa Harnancourta i s drugim ansamblima autentičnog zvuka. Na ovom koncertu svirao je na replici starog klarineta iz 1810, te na basetnom rogu iz 1790. Oba instrumenta su iz radionice majstora Rudolfa Tutza iz Innsbruka.

    Jugović i Riedl odsvirali su zajedno dvije skladbe: Sonatu za basetni rog i klavir u F-duru, op. 17 Ludwiga van Beethovena i virtuozni Veliki koncertni duo za klarinet i klavir u Es-duru, op. 48 Carla Marije von Webera. Njihovo muziciranje bilo je na visokoj tehničkoj razini, stilski uvjerljivo i skladno te je oduševilo publiku ljepotom glazbe autentičnog izvornog zvuka. Umjetnici su dan nakon koncerta u istom prostoru održali i Majstorski tečaj za stare instrumente.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 31. listopada 2016.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike