Živopisno izdanje

24. memorijal Franjo Krežma, Osijek, 11. – 13. studenog 2016.

  • Tirsa Habuda

    Sve aktivniju glazbenu scenu grada Osijeka od 11. do 13. studenog 2016. dodatno je oplemenilo još jedno, 24. po redu izdanje vrijedne kulturne manifestacije duge tradicije, Memorijala Franjo Krežma, međunarodnog susreta mladih gudača u organizaciji Glazbene mladeži u Osijeku. Trodnevna koncepcija koja se pokazala uspješnom tijekom godina održavanja Memorijala Franjo Krežma, ali i Memorijala Darko Lukić, pijanističkog susreta s kojim se bienalno izmjenjuje, i ove je godine donijela brojna iznenađenja, entuzijastične nastupe mladih glazbenika te visoku razinu kvalitete njihova muziciranja. Prva večer u Atriju Gradske straže Muzeja Slavonije u Osijeku bila je u znaku koncerta učenika osnovnih i srednjih glazbenih škola iz Osijeka, Zagreba, Rijeke i Splita, prvonagrađenih na 54. hrvatskom natjecanju učenika glazbe i plesa.
    Veronika Fišter
    Od najmlađe Tirse Habude koja je svojim sigurnim nastupom otvorila koncert, preko ljupkih i usredotočenih izvedbi Lucije Philips i Matee Barišin, do dojmljivog nastupa Mateja Mijalića, prvi dio večeri obilježili su odlični mladi violinisti i efektne skladbe Perlmana, Arcidiacona, Bériota, Vieuxtempsa, Kreislera i Wieniawskog. Drugi dio koncerta muzikalnom i detaljno razrađenom izvedbom Mađarske rapsodije, op. 68 Davida Poppera otvorila je violončelistica Lucija Mušac, a nastavile su ga dvije vrsne studentice prve godine Muzičke akademije u Zagrebu, violinistica Veronika Fišter Varijacijama na originalnu temu, op. 15 Henryka Wieniawskog i violončelistica Lucija Pejković izvedbom prvog stavka iz Koncerta za violončelo i orkestar u d-molu Édouarda Laloa, ozbiljno pristupivši izvedbama. Odličnim nastupima svojih učenika i novopečenih studenata uistinu su mogli biti zadovoljni profesori Tomislav Hühn, Jelena Očasić, Davor Philips, Anamarija Martinčić, Hillary Karuza, Nenad Merle, Bernarda Debuš Redžić, Leonid Sorokow i Valter Dešpalj.
    Máté Soós
    Druga večer Memorijala koji nosi ime prerano preminula violinskog virtuoza, rođenog Osječanina Franje Krežme, okupila je studente glazbenih akademija iz Zagreba, Budimpešte i Ljubljane, opravdavši tako svoj međunarodni karakter. Osječka violinistica Marija Bašić, studentica četvrte godine Muzičke akademije u Zagrebu iz razreda prof. Gorana Končara, na početku večeri izvela je, uz klavirsku pratnju Renate Hil, virtuoznu, ekspresivnu Sonatu za violinu i klavir br. 3 u c-molu, op. 45 Edvarda Griega, s lakoćom udovoljivši njezinim visokim zahtjevima. Uslijedio je nastup violinista Máté Soósa, studenta treće godine violine na Glazbenoj akademiji Franz Liszt u Budimpešti iz razreda prof. Eszter Perényi. Uz klavirsku pratnju Orsolye Soós, čiji se zvuk zatvorenog klavira nije pokazao najsretnijim izborom u prostoru Atrija Gradske straže, mladi je violinist gustog, prodornog prizvuka violine, izveo Dvořakovu Mazurku, op. 49, a potom i blještavu Zimbalistovu Koncertnu fantaziju na teme iz opere Zlatni pijetao Nikolaja Rimski-Korsakova. Drugi dio koncerta svojim su izvrsnim izvedbama ispunili mladi slovenski glazbenici; violončelist Izak Hudnik, student treće godine ljubljanske Akademije, iz razreda prof. Miloša Mlejnika i dobitnik prve nagrade na 11. međunarodnom violončelističkom natjecanju Antonio Janigro u Poreču, predstavio se upečatljivom izvedbom Šostakovičeve majstorske Sonate za violončelo i klavir u d-molu, op. 40, uz klavirsku pratnju Renate Hil.
    Scaramelli Bass Quartet
    Kraj druge večeri Memorijala Franjo Krežma osobitom su energijom ispunili članovi Scaramelli Bass Quarteta, kontrabasisti Jošt Lampret, Todor Marković, Žiga Trilar i Grega Rus, redom studenti Akademije za glasbo iz Ljubljane, koji u tom sastavu djeluju pod mentorstvom prof. Zorana Markovića. Počevši svoj nastup skladno muzicirajući u dramatičnom ozračju Chaconne iz Partite br. 2 u d-molu, BWV 1004, mladi su kontrabasisti potom s iznimnom predanošću izveli skladbu Stevana Mokranjca, u obradi Zorana Markovića, Tebe pojem, da bi atmosferu dodatno podigli efektnom izvedbom Runswickove Strauss in the Doghouse. Visoku interpretativnu razinu kvarteta Scaramelli, u kojem se svi članovi besprijekorno nadopunjuju, istodobno istinski uživajući u zajedničkom muziciranju, publika je nagradila dugotrajnim pljeskom, koji je slijedilo nekoliko popularnih dodataka.
    Martin Krpan
    Posljednja večer Memorijala i ove je godine bila rezervirana za koncert mladih umjetnika koji su se već istaknuli dosadašnjim postignućima. U prvome dijelu večeri u Atriju Gradske straže Muzeja Slavonije u Osijeku nastupio je violinist Martin Krpan, uz klavirsku pratnju Renate Hil. Student pete godine Muzičke akademije u Zagrebu iz razreda prof. Leonida Sorokowa, tekuću akademsku godinu provodi na Visokoj školi za glazbu i kazalište Felix Mendelssohn Bartholdy u Leipzigu, u okviru projekta studentske razmjene Erasmus. Dobitnik čitavog niza nagrada na natjecanjima mladih glazbenika, solistički je nastupao s nekima od naših najuglednijih orkestara i ansambala, a za osječki je koncert odabrao djela Anđelka Klobučara, Johannesa Brahmsa i Mauricea Ravela. Glazbenom sadržaju Klobučarove Rapsodije za violinu i klavir, jedinom djelu hrvatskog autora na ovogodišnjem Memorijalu, Martin Krpan pristupio je s razumijevanjem i usredotočenošću. Uslijedila je precizna i ekspresivna izvedba Brahmsove Sonate za violinu i klavir br. 3 u d-molu, op. 108, a svoj je dojmljiv nastup mladi violinist uspješno zaključio virtuoznom izvedbom popularne skladbe Tzigane Mauricea Ravela.
    Zvonimir Krpan, Domagoj Maras i Iva Ilakovac.
    Raznoliko i efektno 24. izdanje Memorijala Franjo Krežma, međunarodnog susreta mladih gudača, zatvorilo je troje mladih Osječana, studenata Muzičke akademije u Zagrebu, koji u triju djeluju pod mentorstvom Vlatke Peljhan. Violinist Zvonimir Krpan, violončelistica Iva Ilakovac i pijanist Domagoj Maras uigranom su izvedbom Trija br. 1 za klavir, violinu i violončelo u B-duru, D. 898 Franza Schuberta prikazali sklad i ljepotu komornog muziciranja.

    U nadi da će dio mladih glazbenika i njihovih pedagoga uvrstiti i Krežmine skladbe u svoj program, na kraju valja poželjeti održanje visoke kvalitativne razine muziciranja i na sljedećem, jubilarnom izdanju Memorijala Franjo Krežma u Osijeku za dvije godine.

    © Bojana Plećaš Kalebota, KLASIKA.hr, 14. prosinca 2016.

kritike