Dječak je rođen

Ciklus Sfumato Zbora Hrvatske radiotelevizije: Božićni koncert, dir. Ivan Josip Skender, instrumentalni ansambl, solistica: Monika Cerovčec, sopran, Muzej Mimara, 20. prosinca 2016.

  • Ivan Josip Skender i Zbor Hrvatske radiotelevizije, foto: Dinko Bažulić, hrt.hr

    U poplavi božićnih koncerata i profesionalni ansambli svake godine osiguravaju redovito dobro posjećen prigodan program. Zbor HRT-a je u svom ciklusu Sfumato u Muzeju Mimara nastupio pod vodstvom vrlo zaposlenog Ivana Josipa Skendera. S osjećajem za mjeru Božićni koncert priređen je uz sudjelovanje malog instrumentalnog ansambla (Gudački kvartet Porin, Iva Ledenko, oboa, Lovre Lučić, klarinet, Vedran Kocelj, truba, Pavao Mašić, orgulje, Marko Mihajlović, udaraljke) u vrlo skladnom izboru djela, na programu sastavljenom poput kakvog ukrasa na božićnom drvcu.

    Bila su to domaćoj publici manje znana djela Erica Whitacrea, Benjamina Brittena, Mortena Lauridsena i praizvedba ciklusa božićnih pjesama Raduval se Jezuš mali kompozitora i dirigenta Ivana Josipa Skendera. U cijelom izboru ogledao se odnos suvremenih autora 20. i još svježeg 21. stoljeća prema tradiciji – i onoj crkvenoj i svjetovnoj – s obje strane oceana. Lux aurumque Erica Whitacrea prijevod je teksta engleskog izvornika Edwarda Escha na latinski. U vrijeme praizvedbe godine 2010. Lux aurumque se događala u on-line projektu virtualnog zbora koji je uključivao 185 pjevača na raznim lokacijama. Moć tehnologije je stvorila video-uradak koji je pregledalo više milijuna ljudi očaranih kratkom i priprostom skladbom prozračne teksture koja tako navodno priziva duhovnost. S manje tehničke pompe i manipulacije privlačna skladba se našla i u Mimari.
    Ivan Josip Skender i Zbor Hrvatske radiotelevizije, foto: Dinko Bažulić, hrt.hr
    Nakon duhovne skladbe Whitacrea, preobraćena majstora techno-popa, slijedile su tri pjesme iz ciklusa A Boy Was Born (Dječak je rođen) iz ranog opusa 3 Benjamina Brittena. Uz ljepotu autorova bavljenja engleskim božićnim glazbenim naslijeđem ranijih stoljeća i sjaj glasa Monike Cerovčec, problem je ostao nedovoljno artikuliran izgovor staroengleskog teksta jer je to dijelom naslijeđena i njegovana vještina, ipak teško dohvatna strancima u jeziku. Motet O magnum mysterium Mortena Lauridsena, čiji poticaj kreće iz djela španjolske barokne likovnosti, nastaje njegova spokojna pjesma za mješoviti zbor a cappella koja uglazbljuje jutarnje božićne molitve. Sveukupno mišljeno za amaterske zborove, skupinu pjevača koja uredno pohađa službu Božju.

    Praizvedba ciklusa obrađenih božićnih pjesama za zbor i instrumentalni sastav Raduval se Jezuš mali Ivana Josipa Skendera na vrlo pažljiv, zvukovno nijansiran, a ujedno i atraktivan način približava niz božićnih pjesama sjeverne Hrvatske. Riječ je o izboru koji nije već izlizan od svakovrsnih upotreba i možda još živi u pamćenju starijih stanovnika kraja. Skenderova obrada učinkovito se pobrinula da opstanu na svjež način. Jednosatni Božićni koncert Zbora HRT-a i skupine instrumentalnih solista koja se pridružila za praizvedbu, donio je skladateljske poglede na baštinu koja seže i stoljećima unatrag.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 11. siječnja 2017.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike