Violina, pipa i erhu

Hrvatski komorni orkestar, Kineska nova godina, dir. Miran Vaupotić, solisti: Li Xinxing, violina, Tu Shan Xiang, pipa, Bai Yu, erhu, Hrvatski glazbeni zavod, 24. siječnja 2017.

  • Li Xinxing i Hrvatski komorni orkestar, foto: Zdenka Weber

    Osim svečanog programa u KD Vatroslav Lisinski kojim je 23. siječnja proslavljena kineska Nova godina vatrenog pijetla, kako je po kineskom kalendaru označena 2017. godina koja započinje 28. siječnja, svečanim je Kineskim novogodišnjim koncertom i Hrvatski komorni orkestar (HKO) u Hrvatskom glazbenom zavodu 24. siječnja upozorio zagrebačku javnost na kinesku tradiciju slavljenja kraja zime i početka proljeća. Kako u Kini crvena boja simbolizira sreću, krijepost, istinu i iskrenost, već su u predvorju HGZ-a publiku dočekale Kineskinje i Kinezi koji žive u Zagrebu, izloživši različite grafike i stilizirane napise u crvenoj boji. Dakako, nije bilo moguće razumjeti napise – u odnosu na kinesko smo pismo nepismeni, ali smo saznali da su to uglavnom bile želje za sretnu novu godinu.

    Uz HKO, kojim je ravnao maestro Miran Vaupotić, nastupili su i kineski glazbenici, violinistica Li Xinxing, Tu Shan Xiang koji virtuozno svira na tradicionalnom kineskom glazbalu pipi i Bai Yu, glazbenica koja vlada glazbalom erhu. Glazbenice u atraktivnim crvenim haljinama pridružile su se ugođaju razdraganih želja da svima Godina vatrenoga pijetla bude što veselija i sretnija. Koncert je bio organiziran u suradnji s Uredom za kulturu provincije Hebei koja se nalazi u sjeveroistočnoj Kini, ima površinu od 187.700 četvornih kilometara, glavni je grad Shijiazhuang a stanovništvo broji preko 70 milijuna ljudi. Pokrajina Hebei poznata je kao dom Pekinškog čovjeka, podvrste Homo erectusa od prije oko 450 tisuća godina.
    Miran Vaupotić, arhivska fotografija, foto: Lusi Sargsyan, miranvaupotic.net
    Program koncerta sadržavao je čak devet djela i bio je doista zanimljivi spoj europske i kineske glazbe. Na početku je herojski odsvirana Oda zastavi kineskog skladatelja Lua Qiminga (rođenog 1930.), koji se proslavio kao autor filmske glazbe. Skladba je posvećena datumu 1. listopada 1949. godine kada je narod Republike Kine u revolucionarnom duhu uz vijorenje crvene zastave s petokrakom zvijezdom slavio početak novog razdoblja velike domovine. Glazba započinje prodornim trubama koje donose temu kineske himne, a nastavlja lijepim melodijama u izvođenju gudača kao opisima pekinškog trga Tiananmen na dan rođenja nove Kine. Doista, skladba svečanog ugođaja u maniri šarolike filmske glazbe s herojskim marševima, koju je Lu Qiming skladao 1965. godine kao posvetu domovini i uspomeni na oca, žrtvu kineske borbe za pobjedu komunizma. Djelo je u Kini paradna glazba u prigodi nacionalnog praznika.

    Iz repertoara hrvatske klasične glazbe izvedena je Treća simfonija Luke Sorkočevića u prvom i Idila Blagoja Berse u drugom dijelu koncerta, a uz elegičnu simfonijsku pjesmu U stepama srednje Azije Aleksandra Borodina, temperamentni četvrti Mađarski ples Johannesa Brahmsa i bravuroznu prvu Suitu iz opere Carmen Georgesa Bizeta, sve orkestralna remek-djela u kojima se dirigent Miran Vaupotić potvrdio kao precizni vođa dobro uigranog orkestra s pouzdanim gudačima, nadahnutim puhačima i virtuoznom harfisticom, izvedene su još tri kineske skladbe.
    Bai Yu, Tu Shan Xiang i Hrvatski komorni orkestar, foto: Zdenka Weber
    Ribarska pjesma očito je vrlo omiljena skladba na repertoaru kineskih violinista. Riječ je o narodnoj melodiji obrađenoj za orkestar u zapadnoj tradiciji koju potpisuje skladatelj Li Zili, a koju je Li Xinxing, violinistica školovana u Berlinu i koncertna majstorica Simfonijskog orkestra pokrajine Hebei, izvela vrlo virtuozno i koncentrirano. Fantaziju Baidi skladao je Tu Shan Xiang, ujedno i solist, koji je nastupio zajedno s Bai Yu. Tu Shan Xiang je virtuoz na pipi, kineskom trzalačkom glazbalu s četiri žice, tzv. kineskoj lutnji, a Bai Yu majstorski vlada tzv. kineskom violinom, gudačkim instrumentom s dvije žice. Koncert je zaključen glamuroznom Kineskom novogodišnjom uvertirom, svečanom uvertirom posvećenom proljeću, koju je između 1955. i 1956. godine skladao Li Huanzhi (1919-2000). Od 1985. predsjednik Kineskog društva skladatelja, Li Huanzhi jedan je od najuglednijih kineskih skladatelja. Školovan u Hong Kongu i Šangaju, djelovao je kao sveučilišni profesor u Pekingu, gdje je vodio Središnji kineski orkestar. Njegova se Uvertira osniva na popularnoj melodiji iz središnje Kine i djelo je koje se često nalazi na programima svjetskih orkestara.

    Oduševljenje brojnih slušatelja bilo je veliko i atmosfera u dvorani vrlo razdragana. Na dugotrajni pljesak kineski su glazbenici odgovorili dodatkom i to tradicionalnom kineskom glazbom. Dirigent Vaupotić pozvao je publiku da s kineskim glazbenikom na pipi prvo pjeva ono što je on predvodio, nazvavši to „kineskom gangom“! Doista, čuli smo glazbu tipične pentatonske idiomatike s bravurama na kineskim tradicionalnim instrumentima i u ugodnom zvučanju spoja kineske i zapadnoeuropske tradicije, a koja je na kraju trebala evocirati glasanje pijetla. Svakako vrlo simpatično i kao nova glazbena informacija i kineska novogodišnja čestitka dobrodošlo!

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 27. siječnja 2017.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike