Vrhunska glazba za obrazovane slušatelje

Koncertna sezona Zagrebačkog kvarteta, gost: Petar Klasan, klavir, Hrvatski glazbeni zavod, 28. veljače 2017.

  • Zagrebački kvartet, arhivska fotografija, foto: © Mirko Cvjetko, 2017.

    Peti koncert ciklusa Zagrebačkog kvarteta, koji tradicionalno nastupa u Hrvatskom glazbenom zavodu, održan je 28. veljače i zadovoljstvo je istaći kako se odazvao zadovoljavajuće veliki broj slušatelja. Zagrebački kvartet, danas u sastavu Marin Maras, prva violina, Davor Philips, druga violina, Hrvoje Philips, viola i Martin Jordan, violončelo, komorni je ansambl sa zavidnom biografijom nastupa u domovini i inozemstvu i nedvojbeno jedan od najboljih gudačkih kvarteta koji su djelovali u bivšoj državi.

    Od prvog javnog nastupa u HGZ-u 25. travnja 1919. godine, kada su se okupili violinisti Vaclav Huml i Milan Graf, violist Ladislav Miranov i violončelist Umberto Fabri, u Zagrebačkom kvartetu djelovali su tijekom sada već gotovo cijelog stoljeća najugledniji hrvatski violinisti. Posebni je obol kvaliteti Zagrebačkog kvarteta svakako dao Josip „Pepi“ Klima (1927-2012), puna dva desetljeća prva violina sastava, kojemu će u povodu obilježavanja 90. rođendana Zavod za znanstveni rad HAZU u njegovom rodnom Varaždinu posvetiti znanstveni skup. Uopće nije pretjerano reći da je hrvatskim gudačima uvijek bila čast djelovati u Zagrebačkom kvartetu, odabir članova obavljan je s posebnim uvjetima da budu odabrani glazbenici čije je muziciranje tehnički i umjetnički na visokoj razini, a činjenica je da pojedini sastavi uglavnom dugo traju i tim osiguravaju dobru uvježbanost, međusobno razumijevanje članova i ostvarivanje ukupnosti interpretacija koje jamče uigranost i ujednačenu zvukovnost.

    Zagrebački kvartet odsvirao je preko četiri tisuće koncerata na svim kontinentima, snimio više od šezdeset ploča za razne svjetske izdavačke i radijske kuće kao što su to primjerice Sastruphon, RCA, Melodicom, Da Camera Magna, Croatia Records i ALM Records, a u mnoštvu domaćih i inozemnih priznanja i nagrada ističe se nagrada za životno djelo Vladimir Nazor koja mu je dodijeljena 2009. godine.

    Gudački kvartet kao instrumentalni sastav i kao glazbeni oblik utemeljen je u razdoblju Prve bečke škole i prvi skladatelji koji su određivali ustrojstvo forme bili su Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven. Tako je sastav u kojem su udružene dvije violine, viola i violončelo postao ustaljenom formacijom i jedno od postojećih mišljenja je kako je gudački kvartet sastav u kojemu glazbom „razgovaraju četiri razumne osobe“. Doista, ta „razumnost“ postala je stalnim uvjetom oblika koji postavlja posebne zahtjeve pred skladatelja koji se želi izraziti u sastavu gudačkog kvarteta. Zato i ne čudi činjenica da mnogi skladatelj obliku i sastavu gudačkog kvarteta pristupaju tek u zrelijoj dobi, obogaćeni skladateljskim iskustvom i spremni „razgovoru razumnih ljudi“ pružiti partituru koja će oblikom i glazbenim sadržajem odgovoriti visoko postavljenim kriterijima koje su pred gudački kvartet postavili najugledniji predstavnici europske glazbe.
    Petar Klasan, arhivska fotografija
    Jedan od izrazito samokritičnih autora bio je i Johannes Brahms (1833-1897), najklasičniji među romantičnim i najromantičniji među klasičnim skladateljima, čiji su Gudački kvartet u c-molu, op. 51, br. 1 i Klavirski kvintet u f-molu, op. 34 Zagrebački kvartet i pijanist Petar Klasan izveli 28. veljače. Autorica komentara na programskom listiću – muzikologinja Ana Vidić, vrlo iscrpno opisala je kako su ta djela nastala, upravo u skladu s Brahmsovim respektom koji je osjećao prema komorno-glazbenom obliku gudačkog kvarteta, još i upotpunjenom solističkom dionicom klavira.

    Zagrebački kvartet je interpretacijom Prvog gudačkog kvarteta iz ostavštine Johannesa Brahmsa dokazao ozbiljnost pristupa jednako u odnosu na dinamičku, harmonijsku i ritmičku kompleksnost partiture kao i u odnosu na preciznost i bravuru izvedbe. Osobito se uspjelom pokazala izvedba drugog stavka Romanze: Poco adagio u kojoj su zagrebački gudači primjerno evocirali dramatiku sadržaja i uzvišenu emocionalnost kojom je Brahms zadužio ne samo povijest njemačke glazbe nego je čovječanstvu podario iskaze iskrenog i proživljenog doživljavanja umjetnosti zvučanja.

    Pijanist Petar Klasan (Zagreb, 1992), nakon školovanja u Novskoj obrazovan na Sveučilištu za glazbu i dramske umjetnosti u Beču, prvo u razredu uglednog pedagoga Noela Floresa a zatim stekavši diplomu 2014. godine u razredu poznatog pijanista Olega Maisenberga, glazbenik je vrlo uvjerljive karizme i očito sposoban svoju dionicu u svakom detalju izvesti na tehnički siguran i umjetnički uvjerljiv način. Doista, riječ je o pijanistu koji osvaja nagrade na međunarodnim klavirskim natjecanjima, kontinuirano se dalje usavršava, a svoje umijeće potvrđuje uspješnim suradnjama s drugim glazbenicima, poput Zagrebačkog kvarteta s kojim je i ovaj put uspostavio odlično razumijevanje i ostvario izvedbu koja je oduševila slušatelje.

    U cjelini, večer s izvedbama Brahmsovih remek-djela bila je dobrodošla oaza visoke razine komornog muziciranja, vrste koja u prvom redu ističe vrijednosti uzvišene glazbene djelatnosti, u interpretacije ugrađene discipline i rada, što u najboljoj mjeri može prepoznati za klasičnu glazbu obrazovana i za razumijevanje zahtjevne glazbe spremna publika. Po dugotrajnom je pljesku bilo moguće zaključiti da su se u HGZ-u okupili upravo takvi slušatelji.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 21. ožujka 2017.
    foto: © Mirko Cvjetko

Piše:

Zdenka
Weber

kritike