Za mnogobrojne štovatelje

18. Gostičevi dani, Ljubljana, Homec, Domžale, Zagreb, 4. – 18. ožujka 2017.: Svečano misno slavlje, Crkva Marijinog rođenja na Homcu, 5. ožujka 2017.; Svečani koncert solista Opere HNK u Zagrebu i solista Opera i baleta SNG Ljubljana, Kulturni dom Franca Bernika, Domžale, 5. ožujka 2017.

  • Jurica Petar Petrač, Pavao Mašić i Oratorijski zbor crkve sv. Marka Cantores sancti Marci

    U sklopu 18. Gostičevih dana u nedjelju 5. ožujka održane su tradicionalne svečanosti koje su okupile mnogobrojne štovatelje slavnog slovenskog tenora Josipa Gostiča, među njima i tridesetak članova Društva prijatelja zagrebačke Opere. Umjetnik je naime velik dio svoje pjevačke karijere ostvario kao prvi tenor zagrebačke Opere, gdje ga najstariji ljubitelji pamte po nezaboravnim kreacijama Ere, Don Joséa, Radamesa, Hermanna, Parsifala ili Lohengrina. Posljednje počivalište Josipa Gostiča nalazi se u njegovom rodnom kraju na groblju pokraj Crkve Marijinog rođenja na brežuljku Homca. Ondje je prijepodne održano dirljivo misno slavlje koje je predvodio umirovljeni ljubljanski nadbiskup msgr. Alojz Uran uz glazbu Hrvatske mise u As-duru slovenskog skladatelja Franje Serafina Vilhara – Kalskog (Senožeče kraj Postojne, 1852 – Zagreb, 1928).

    Franjo Serafin Vilhar je glazbu studirao u Pragu, a djelovao je uglavnom u hrvatskim gradovima Karlovcu, Sisku, Splitu, Gospiću i konačno u Zagrebu, gdje je bio nastavnik pjevanja u gimnaziji te orguljaš i zborovođa u Crkvi sv. Marka. Napisao je znatan broj raznovrsnih skladbi (klavirska, komorna, vokalna, dramska i crkvena) u kasnoromantičnom stilu, kojim se odlikuje i Hrvatska misa u As-duru. To dojmljivo djelo izveo je odličan Oratorijski zbor crkve sv. Marka Cantores sancti Marci iz Zagreba pod ravnanjem Jurice Petra Petrača i uz orguljsku pratnju Pavla Mašića, uz dodatak slovenskih napjeva i moteta Josepha Haydna.
    Darijan Ivezić, Marija Kuhar Šoša i Ljubomir Puškarić
    Poslijepodne je u Kulturnom domu Franca Bernika u obližnjim Domžalama održan Svečani koncert opernih solista Opere HNK-a iz Zagreba te Opere i Baleta SNG-a iz Ljubljane. Reprezentativan odabir umjetnika i birani program pružili su nesvakidašnji doživljaj. Predstavili su se najbolji pjevači obaju kazališta uz diskretni scenski pokret, pozdravljeni obiljem pljeska i ovacija. Prvi dio programa pripao je zagrebačkim umjetnicima. Uz klavirsku pratnju Darijana Ivezića, prvo su nastupili šarmantna i pjevački superiorna sopranistica Marija Kuhar Šoša te glasovno moćni i virtuozni bariton Ljubomir Puškarić i bas-bariton Ozren Bilušić. Otpjevali su tri fragmenta iz opere Don Pasquale Gaetana Donizettija: Ariju Norine (Quel guardo il cavaliere… So anch'io la virtu magica), tercet Norine, Malateste i Don Pasqualea (Quando avrete introdotto… Via, da brava) i duet Malateste i Don Pasqualea (Cheti, cheti immantinente). Taj posljednji duet izazvao je toliko pljeska da su umjetnici ponovili jedan njegov virtuozni ulomak.

    U nastavku su slijedila tri fragmenta iz opere Don Carlos Giuseppea Verdija. Sopranistica Adela Golac Rilović otpjevala je dvije arije Elizabete (Non pianger, mia compagna i Tu, che le vanita), a bariton Ljubomir Puškarić izveo je Oproštaj i smrt Pose (Son io mio Carlo … Per me giunto). Taj dio programa završio je s dva fragmenta iz opere Don Giovanni Wolfganga Amadeusa Mozarta: napitnicom Don Giovannija (Finch´han dal vino) i duetom Don Giovannija i Zerline (Là ci darem la mano) u izvedbi Marije Kuhar Šoša i Ljubomira Puškarića, ali uz pridruženi drugi par pjevača Adelu Golac Rilović i Ozrena Bilušića.
    Sudionici Svečanog koncert solista Opere HNK iz Zagreba i Opere i baleta SNG-a Ljubljana
    U drugom dijelu koncerta predstavili su se pjevači iz ljubljanske Opere uz klavirsku pratnju dirigenta Marka Hribernika. Prvo je nastupio virtuozni bas Saša Čano arijom Don Magnifica (Miei rampolli femminini) iz opere Pepeljuga Gioacchinija Rossinija. Impresionirala je njegova savršena dikcija i glasovna pokretljivost. U nastavku su izvedena dva fragmenta iz opere Krabuljni ples Giuseppea Verdija. Iskusni tenor Branko Robinšak odlično je interpretirao Ariju Riccarda (Ma se m´e forza perderti), dok je Ariju Renata (Alzati; Là tuo figlio – Eri tu che macchiavi) otpjevao bariton Jože Vidic. Branko Robinšak izveo je još ariju i cabalettu Manrica (Ah, si ben mioDi quella pira) iz Verdijeva Trubadura. Koncert je završio trima fragmentima iz opere Fidelio Ludwiga van Beethovena. Ariju Rocca (Hat man nicht auch Gold beineben) izveo je Saša Čano, Ariju Leonore (Abscheulicher! Wo eilst du hin?) uvjerljivo je interpretirala sopranistica Urška Breznik, a Ariju Pizarra (Ha! Welch' ein Augenblick!) otpjevao je Jože Vidic.

    Na kraju koncerta odana je počast maestru Vladimiru Kranjčeviću – čestitkom za njegov 80. rođendan, uz prikladni poklon i zahvalu za sve što je učinio za ugled i kontinuitet Gostičevih dana. Maestro Kranjčević je vidljivo uzbuđen zahvalio i održao dirljiv i znakovit govor u spomen na Josipa Gostiča i njegov velik doprinos zagrebačkoj Operi, apelirajući na nastavak održavanja te plemenite tradicije Gostičevih dana u suradnji hrvatskih i slovenskih ustanova.
    Vladimir Kranjčević
    Spomenimo uzornu organizaciju Kulturnog društva Jože Gostič iz Homeca, njihovo srdačno gostoprimstvo i još dvije operne predstave u sklopu 18. Gostičevih dana. 8. ožujka je u dupkom punom gledalištu zagrebačkog HNK izvedena opera Ero s onoga svijeta Jakova Gotovca, koju je došlo vidjeti i četrdesetak posjetitelja iz Slovenije, a u ljubljanskoj Operi 18. ožujka je na programu Madame Butterfly Giacoma Puccinija.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 3. travnja 2017.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...