Sedam desetljeća klavirskog umijeća

19. Festival sv. Marka, Zagreb, 25. travnja – 8. svibnja 2017.: Dubravka Tomšić Srebotnjak, klavir, Komorni studij Zagrebačke filharmonije, dir. Vladimir Kranjčević, Hrvatski glazbeni zavod, 8. svibnja 2017.

  • Dubravka Tomšić Srebotnjak, arhivska fotografija, foto: Dinko bažulić, www.hrt.hr, 2015.

    Dubravka Tomšić Srebotnjak (1940.) na posljednjem, svečanom koncertu ovogodišnjeg Festivala sv. Marka obilježila je sedam desetljeća prvog nastupa u Zagrebu nastupivši s Komornim studijem Zagrebačke filharmonije pod ravnanjem Vladimira Kranjčevića. Sedamdeset godina obilježila je nastupom na istome mjestu gdje i tada nastupila – u Hrvatskom glazbenom zavodu. Zapanjujuće je samo nabrojiti koliko je kompozicija raznih autora – standardno Bacha, Mozarta, Beethovena te slovenskih: Škerjanca, Lipovšeka, Kozine i Šivica – prije sedamdeset godina izvodila kao sedmogodišnjakinja. Možda je tada izlišno govoriti o velikim deset ili jedanaestogodišnjim čudima od djece kada sviraju na svojem prvom većem nastupu s ozbiljnijom kompozicijom. Bilo kako bilo, trajanje na kraju postaje presudno.

    Hitno je bila poslana na studij na cijenjeni Julliard u New York. Tamo je već u tinejdžerskoj dobi debitirala je uz Newyoršku filharmoniju, a još godine 1957. i u velikoj dvorani Carnegie Halla. Desetljećima je stalno prisutna na svjetskim i domaćim koncertnim podijima, osobito u rodnom Dubrovniku gdje rado boravi u ljetnim mjesecima. Bilo gdje uvijek je rado viđen gost. je Na Sveučilišta u Ljubljani je profesor emeritus. U Ljubljani i živi, ali je po nekim poznatim običajima tek 2005. godine postala počasnom građankom tog grada.
    Vladimir Kranjčević i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, arhivska fotografija, foto: Dinko Bažulić, www.hrt.hr, 2015.
    Za svoj slavljenički zagrebački nastup odabrala je zreli Mozartov Koncert u D-duru, Krunidbeni i Chopinov Andante spianato i Veliku briljantnu polonezu. Dubravka Tomšič je još jednom suvereno nastupila je uz Komorni studio i dirigenta Vladimira Kranjčevića koji se velikom zagrebačkom turnejom sa svim ansamblima s kojima je radio, ovih dana službeno oprostio od dirigentskog posla. Međutim, sudeći prema količini volje i energije koje u njega ulaže, čini se opravdanom sumnja da to vjerojatno neće biti i konačni oproštaj.

    Komorni studio Filharmonije osnovan je još godine 1971. sa zadatkom da mladim članovima orkestra pruži mogućnost afirmirmacije. Nominalno, umjetnički je voditelj ansambla svojedobni dugogodišnji vođa Zagrebačkih solista, iskusni violinist Tonko Ninić. Nastupi Komornog studija su vrlo rijetki i u narasloj ozbiljnoglazbenoj sceni zamjetljivo nezamjetni. Svojom se suradnjom s proslavljenom pijanisticom nisu proslavili preciznošću ni osobito njegovanim tonom izjednačenih skupina svirača. Bojažljivi Mozart s razilaženjima oduvijek je bio boljka zagrebačkih orkestara, a katkad i prebučno prisustvo Komornog studija neuređene intonacije u pratnji Chopinove Poloneze nije pridonijelo otmjenijoj zvučnoj slici.

    Zato je Dubravka Tomšič prava gazdarica u svom provjerenom repertoaru najznatnijih autora za klavir. Uvijek stabilna i nepromjenjive kvalitete interpretacije. Ona nikad u nije potrazi za nekim osobnim i osobitim izrazom, nego skromna, gotovo poslovna, te nadasve sposobna i vjerna sljedbenica autorskih zapisa sa svojim žustrim tonom u velikim majstorskim mogućnostima tonskog nijansiranja. Kao da govori: to je tako jednostavno. S puno sigurnosti prekaljenog interpreta, navodila je mlađahne napore Komornog studija Filharmonije na pravi put. Chopinov Andante spianato u izvedbi Dubravke Tomšič mirno i tečno je uveo u Veliku briljantnu polonezu koju pijanisti često izvode i bez orkestralne pratnje što u slučaju ovog koncerta ne bi bio najlošiji izbor. Nagrada Neven nazvana prema dugogodišnjem, prerano preminulom direktoru Festivala sv. Marka Nevenu Valentu, logično je pripala upravo Dubravki Tomšič Srebotnjak.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 11. svibnja 2017.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike

najavljujemo...