Miran i siguran Veronikin rubac

26. svečanosti Pasionska baština 2017.



  • 26. svečanosti Pasionska baština trajale su ove godine od 1. do 12. travnja, uključivši brojne književne, likovne i glazbene priredbe. Na koncertu u 6. travnja u Akademskoj crkvi sv. Katarine nastupili su Simfonijski puhački orkestar OSRH i Cappella Odak pod ravnanjem dirigentice Jasenke Ostojić. Praizvedena je skladba Veronikin rubac Tomislava Uhlika, a uz nju su izvedene Papinska misa Anđelka Klobučara i suita Fanfares liturgiques francuskog skladatelja 20. stoljeća Henrija Tomasija. Simfonijska slika Veronikin rubac Tomislava Uhlika nastala je na poticaj Jasenke Ostojić. Scena iz šeste postaje Križnoga puta, u kojoj Veronika prilazi Isusu posrnulom pod teškim teretom Križa, dala je Uhliku podlogu za stvaranje skladbe mirnog ugođaja, tema oslonjenih na čvrste ali ne strogo tonalitetne harmonijske odnose i dobro profilirane dinamike u okviru velikih mogućnosti puhačkog orkestra.

    Prigodom proslave 900. obljetnice utemeljenja Zagrebačke biskupije Anđelko Klobučar je skladao Papinsku misu u verziji za mješoviti zbor, puk i orgulje. S tekstom na hrvatskome jeziku, četverostavačna, pretežno jednoglasna, jednostavne melodike bliske pučkom pjevanju u harmonizaciji koja otkriva svo bogatstvo starocrkvenih ljestvica i tonaliteta, Papinska misa izvedena je prvi put u Zagrebu prigodom posjeta pape Ivana Pavla II. u rujnu 1994. u inačici za mješoviti zbor i orkestar. Umjesto najavljene sopranistice Antonije Dunjko, solističku dionicu pjevao je član zbora. Pjevači Cappellae Odak bili su razmješteni uz prve redove klupa – pjevačice s desne, a pjevači s lijeve strane oltara, što nije utjecalo na njihovu izvrsnu suradnju s puhačkim orkestrom ispred oltara.

    U iznimno zahtjevnoj skladbi Liturgijske fanfare Henrija Tomasija (skladanoj 1952. godine) zablistao je na kraju koncerta brass ansambl Simfonijskog orkestra OSRH uz timpane i bubunjeve. Četiri stavka nose naslove Navještenje, Evanđelje, Apokalipsa i Procesija na Veliki petak, od kojih je posljednji tematski vezan uz Korizmu. Početak stavka u dinamici možda podsjeća na završetak simfonijske pjesme Rimske pinije Ottorina Respighija. Iskusna zborska dirigentica, Jasenka Ostojić izvrsno je pripremila Cappellu Odak u kojoj danas pjevaju članice Cappellae Zinka i mnogi članovi zbora Zagrebački dječaci. Čitav koncert vodila je mirno i sigurno, uspostavivši sjajnu suradnju zbora i puhačkog orkestra u isticanju melodijskih linija i slojevito razrađenoj dinamici.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 14. lipnja 2017.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike