Emotivna Muka po Ivanu

26. svečanosti Pasionska baština 2017.



  • Muka po Ivanu, BWV 245
    Johanna Sebastiana Bacha izvedena je ove sezone drugi put, a priredila ju je u sklopu Pasionske baštine Zagrebačka filharmonija u petak, 7. travnja kao korizmeni koncert za svoje pretplatnike. Veliki orkestralni sastav i Akademski zbor Ivan Goran Kovačić pod ravnanjem maestra Vladimira Kranjčevića bili su podrška vokalnim solistima Martini Zadro - sopran, Martini Gojčeta Silić - mezzosopran, tenoru Dejanu Maksimilijanu Vrbančiću (u ulozi evanđelista), Zrinku Soči - tenor, Daliboru Hanzaleku - bas-bariton i baritonu Leonu Košaviću (u ulozi Isusa). Tumački dionice bassa continua bili su orguljaš Pavao Mašić, violončelist Jasen Chelfi i lutnjist Izidor Erazem Grafenauer. Solističke dionice u nekoliko arija izveli su violinisti Orest Shourgot i Ana Paula Knapić Franković, kontrabasist Nikša Bobetko, flautistica Ana Batinica, oboistice Branka Bošnjak, Katarina Grubić i Vittoria Palumbo (engleski rog) te fagotist Ivica Gašparović.

    Težište je glazbenoga događanja u Muci po Ivanu na recitativu evanđelista i zboru (sudioniku ili komentatoru radnje u koralima) pa su nastupi ostalih vokalnih solista svedeni na po jednu ariju ili arioso, u kojima dolaze do izražaja odlike vokalne tehnike i tumačenja subjektivno obojenog teksta. Svi su pjevači različitog pjevačkog iskustva - od mladog Leona Košavića do iskusnog Zrinka Soča, pokazali veliko pjevačko umijeće u arijama koje je Bach obogatio melizmima, nastojeći podcrtati emotivnu sastavnicu teksta. Akademski zbor Ivan Goran Kovačić i za ovaj nastup izvrsno je uvježbao zborovođa Luka Vukšić pa je maestro Vladimir Kranjčević trebao povezati izvrstan zbor, sjajne soliste, interprete dionice continua - u kojoj se osobito istaknuo orguljaš Pavao Mašić i orkestar Zagrebačke filharmonije u skladan sastav, što mu je savršeno uspjelo. Ovu će izvedbu zagrebačka publika sigurno dugo pamtiti, a na određeni način njome je zaokružena višedesetljetna dirigentska karijera maestra Vladimira Kranjčevića. Zagrebačka filharmonija tiskala je za ovaj koncert programsku knjižicu, omogućivši praćenje izvornoga njemačkog teksta, pa je šteta što su u tiskanoj verziji izostavljeni prijeglasi na slovu u (ü).

    Klapa Stine i Vokalni ansambl Angeluš

    Za koncert u subotu, 8. travnja u Akademskoj crkvi sv. Katarine bio je najavljen nastup muškoga zbora Brodosplit i maestra Vlade Sunka. Kako je njihov nastup otkazan zbog bolesti, organizatori Pasionske baštine ipak su uspjeli posjetiteljima ponuditi drugi program korizmenih napjeva. Nastupila su dva muška vokalna sastava: Klapa Stine u kojoj pjeva pet prijatelja od 2013. godine i Vokalni ansambl Angeluš, koji je osnovalo nekoliko članova iz Ansambla Lado. Oba sastava nastupila su s kraćim programom na Korizmenom koncertu dalmatinskih klapa grada Zagreba održanom u petak, 7. travnja u Crkvi sv. Antuna Padovanskog, a za subotnji nastup pripremili su dio pučkih korizmenih skladbi iz svoga bogatog repertoara izmjenjujući se pred oltarom. Odabrali su napjeve iz raznih krajeva Hrvatske u obradi poznatih etnomuzikologa. Odlike pjevača obaju vokalnih sastava jesu dobro izrađena tehnika pjevanja, sigurna intonacija, savršeno suglasje i veliki raspon dinamičkih nijansi, što se odražava u proživljenome tumačenju tekstova. Na završetku koncerta združeni pjevači – pet iz Klape Stine i sedam iz Vokalnog ansambla Angeluš, otpjevali su napjev Ispovidajte se Gospodinu, a kao odgovor brojnoj publici Prosti moj Bože, kajem se.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 21. lipnja 2017.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike